كتابخانه ملی چه كرده و چه می‌كند؟

كتابخانه ملی چه كرده و چه می‌كند؟


روز گـــــــــــــذشته بــــــــــه منــــــــــــاسبت هشتاد‌ویكمین سالگرد تاسیس كتابخانه ملی نشستی با حضور اشرف بروجردی، رئیس این مركز برگزار شد. بروجردی صحبت‌هایش را با برنامه‌ریزی برای خدمات رسانی هرچه بیشتر به مخاطبان و مراجعان شروع كرد و بعد سراغ اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده‌ای كه قرار است اجرایی شوند، رفت.
راه‌اندازی آرشیو ملی هنر در شهر شیراز یكی از مواردی بود كه او به آن اشاره كرد و گفت: كتابخانه ملی دومین كتابخانه در جنوب‌غرب آسیا در جهت تامین منابع است؛ به همین دلیل این آرشیو به منظور دسترسی آسان و نگهداری اسناد در شهر شیراز كه شهر فرهنگ و هنر است راه‌اندازی می‌شود. این آرشیو جزو برنامه‌های سال ۹۸ ماست و برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران شكل می‌گیرد.
علاوه بر این گویا آرشیو ملی كه مهم‌ترین اسناد كشور را در اختیار دارد تاكنون سیستم اطفای حریق نداشته و به گفته بروجردی امسال تلاش شد ضریب امنیتی این ساختمان افزایش پیدا كند و به سطح استاندارد برسد. تلاش برای افزایش تعامل با استادانی كه حدود 54 درصدشان با این مجموعه ارتباط نداشتند نیز از اقداماتی بود كه بروجردی از آن گفت.
وجود چند سامانه كه برخی از آنها در دست راه‌اندازی است هم از مواردی بود كه رئیس كتابخانه ملی از آنها نام برد. یكی از آنها سامانه اسناد ملی ایران است كه مناقصه آن در همین ماه برگزار می‌شود. همچنین سامانه رسا كه در ده سال گذشته به روز نشده بود هم در هشت ماه اخیر با اطلاعات جدید به روز شده است. البته سامانه حمد كه مخصوص حافظه ملی و دیجیتال است هنوز راه‌اندازی نشده و مناقصه آن هم در پایان امسال برگزار می‌شود.
بروجردی همچنین از راه‌اندازی موزه كتاب در ساختمان 30 تیر خبر داد و اضافه كرد: این كتابخانه 9 میلیون منبع كتابخانه‌ای دارد كه از این تعداد سه میلیون منبع كتابی و پنج میلیون منبع مطبوعاتی و نشریات است. راه‌اندازی بایگانی راكد به منظور حفاظت از زبان فارسی در سطح جهانی هم از مواردی بود كه قرار است در زمینی 8000 متری در پردیس كه در اختیار سازمان قرار گرفته، اتفاق بیفتد. استانداردسازی شعب كتابخانه در استان‌های اصفهان، یزد و خراسان هم مورد دیگری بود كه بروجردی از آن گفت و بعد هم در آخر او از تدوین و ابلاغ استانداردهای لازم در زمینه تولید منابع سندی و تولید اسناد الكترونیك خبر داد و بیان كرد كه برای این موضوع لازم بود اسناد در دستگاه‌های دولتی از نظر سری، محرمانه و‌... طبقه‌بندی می‌شدند، این كار دشواری بود كه تا‌كنون بخشی از آن انجام شده است.