تمام قد به احترام مادران شهدا

تمام قد به احترام مادران شهدا


بچه‌های گروه فرهنگی دیروز هم مثل همیشه كلی با هم حرف زدند و سوژه‌های مختلف را بررسی كردند تا برسند به موضوعاتی كه هم جذاب باشد و هم حرفی برای گفتن داشته باشد. آخرش هم رسیدند به سوژه‌ها و اتفاقاتی كه می‌توانید در این صفحه و سه صفحه بعدش بخوانید و لذت ببرید.
امروز، روز بزرگداشت شهداست. هر كدام از ما در خانواده و همسایه و فامیلمان دیده ایم مادر و پدر شهیدی را كه سال‌ها منتظر بازگشت فرزندش است، یا این‌كه خبری، پلاكی از او برسد و از انتظار سالیان دراز رهایش كند. در این زمینه هم كم اثر سینمایی، موسیقایی و شعر و داستان منتشر نشده است. اگر یادتان باشد همین چند سال پیش بود كه لحظاتی از حضور یك مادر شهید كنار تابوت شهدای تازه تفحص شده منتشر شد، یك مادر بوشهری كه با قاب عكس فرزندش كنار تابوت‌ها ایستاده بود و خطاب به آنها می‌گفت باز آمدید و دوستتان را نیاوردید. ما هم مثل شما این مادر و این لحظات خاص گفت‌وگوی او را فراموش نكرده بودیم تا این‌كه دیروز تصمیم گرفتیم برویم سراغ ماجرای شهید بهروز صبوری معروف به شهید گمنام 61 و مادرش. وقتی هم می‌پرسم چه كسی این گزارش را می‌نویسد، همكارم از آن طرف میز می‌گوید با افتخار صابر محمدی. این برای ما روزنامه‌نگاران خیلی حس عجیبی است، این‌كه بخواهیم مطلبی را با افتخار بنویسیم، شما هم ورق بزنید و در صفحه بعدی با افتخار بخوانیدش.
صفحه بعدش یعنی 11 را هم ساناز قنبری نوشته و او هم با حس خوبی برایمان توضیح می‌دهد بالاخره چه كرده و سوژه‌اش چیست كه حال همه‌مان عوض می‌شود. او رفته سراغ شیرین یزدان‌بخش، مادر شهید فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» و با او درباره تجربه بازی در این نقش دشوار حرف زده تا ما بچه‌های فرهنگ و هنر جام‌جم هم امروز ادای احترام كنیم به مادران شهدا، آنها كه هنوز هم بعضی‌شان چشم‌هایشان به در خشك شده و امیدوارند... .
در صفحه 12 امروز هم محمدرضا كائینی رفته سراغ علی طهماسبی، برادر شهید استاد خلیل طهماسبی یكی از اعضای گروه فدائیان اسلام. شهید خلیل طهماسبی 16 اسفند 1329 در حیاط مسجد شاه تهران، سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا، نخست‌وزیر وقت ایران و مخالف ملی شدن صنعت نفت را ترور كرد و بعد از حمله ناموفق به حسین علاء، در ۶ آذر ۱۳۳۴ دستگیر و در ۲۷‌دی ۱۳۳۴ به همراه شهید نواب صفوی و دیگر اعضای گروه به شهادت رسید. می‌توانید ناگفته‌های برادر این شهید را در صفحه 12 بخوانید.
جشن نوروزگان تئاتر هم اتفاقی هنری است كه علی رستگار را دیروز به سالن كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشانده بود تا در این رویداد جذاب حضور داشته و ماجرای تجلیل از 12 هنرمند پیشكسوت تئاتر را برایمان روایت كند. این گزارش را هم می‌توانید در همین صفحه بخوانید.