تحریم‌های آمریكا همسو با قاچاقچیان مواد مخدر

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در شصت و دومین اجلاس كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد مطرح کرد؛

تحریم‌های آمریكا همسو با قاچاقچیان مواد مخدر

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌كه آمریكا و برخی كشورها با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مانع همكاری بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر و طرح‌های مشترك با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل شده‌اند، گفت: براساس اسناد و شواهد علمی، تحریم‌های آمریكا علیه ایران حتی سبب تغییر الگوی مصرف در میان معتادان، به سمت الگوهای پرخطرتر شده كه در نتیجه آن، ضریب مرگ‌ومیر در میان معتادان به‌شدت افزایش‌یافته است.
به گزارش جام‌جم، اسكندر مؤمنی دیروز در شصت و دومین اجلاس كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد كه در وین برگزار شد،‌ افزود: اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن‌تر می‌شود كه بدانیم ایران به‌تنهایی از ورود بیش از 30 درصد هروئین غیرقانونی از منشاء افغانستان به بازار غیرقانونی بین‌المللی ممانعت می‌كند.
وی عنوان كرد: تجربه چهار دهه مقابله ایران با قاچاقچیان و تحمل خسارات غیرقابل‌جبران جانی و مالی از جمله تقدیم 3811 شهید و 12 هزار جانباز باعث شده به‌موازات برنامه‌های كاهش تقاضا و آسیب، طراحی برنامه‌های فراگیر برای مقابله هوشمند با مافیای بین‌المللی و باندهای منطقه‌ای برای توقف كشت و تولید از منشاء اصلی تا مقصد نهایی آن در دستور كار سیاست‌های مقابله با عرضه قرار گیرد.
 انهدام 2114 باند قاچاق مواد مخدر
مومنی ادامه داد: ایران طی سه دهه گذشته تاكنون، حدود 11 هزار تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را كشف كرده و همچنین سال 2018 دستگاه‌های مقابله‌ای كشور با اجرای 1557 عملیات و درگیری مسلحانه علیه اشرار، قاچاقچیان و شبكه‌های بین‌المللی عرضه، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در منطقه و انهدام 2114 باند، گروه و شبكه فعال محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، موفق به كشف حدود 807 تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از جمله 45 تن هروئین و مرفین شده است.
دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ارتقای قوانین ملی و بهبود دستورالعمل‌ها و مقررات تلاش دارد ضمن پیشگیری از ارتكاب جرایم، زمینه‌های بازتوانی و بازگشت افراد را به جامعه فراهم آورد و در اجرای این سیاست، برنامه «مجازات‌های جایگزین» اجرایی ایجاد شده است.
وی افزود‌: براساس گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد از هر شش نفر معتاد در جهان یك نفر تحت پوشش درمانی است، اما در جمهوری اسلامی ایران كمی بیش از چهار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار دارند.
‌‌مومنی گفت: سطح كمك‌ها به جمهوری اسلامی ایران به حداقل رسیده و دیگر كشورها به‌خصوص كشورهای غرب، متعهد به اصل مسؤولیت مشترك در مبارزه با مواد مخدر نیستند و آن را فراموش كرده‌اند.