«تختی» در گیشه خاك شد

«تختی» در گیشه خاك شد

  تعطیلات نوروزی هم به ایستگاه پایانی خودش رسید و حالا خیلی‌ها دست و بدن خودشان را كش داده و راهی سر كار شده‌اند. این وسط اما به جز دستگاه‌ها و نهادهای امدادی و خدمات‌رسان كه از قضا در روزهای نوروز امسال به دلیل سیل، روزهای شلوغ و پركاری را گذراندند، سینماها هم فیلم‌های اكران نوروزی خود را روی پرده برده بودند و حالا بعد از سه هفته تقریبی، می‌شود یك ارزیابی نسبی از هشت فیلم اكران نوروزی داشت. همان‌طور كه در جریان هستید، فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «ژن خوك»، «چهار انگشت»، «رحمان 1400»، «پیشونی سفید 3»، «زندانی‌ها» و «غلامرضا تختی» از چند روز مانده به تعطیلات نوروزی روی پرده رفته بودند. آماربازی و نموداربازی ما در این صفحه ناظر به فروشی است كه این فیلم‌ها از اول فروردین تا 15 فروردین 98 داشته‌اند و آمار آن هم از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده كه از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود.
در كنار بررسی فروش این فیلم‌ها، نگاهی هم داشته‌ایم به فروش فروردین 96 و 97 كه البته بخش قابل توجهی از رقم آن مربوط به اكران نوروزی بوده است.
همان‌طور كه در نمودار میزان تماشاگران اكران نوروزی هم می‌بینید، دو فیلم «رحمان 1400» به كارگردانی منوچهر هادی و «متری شیش و نیم» به كارگردانی سعید روستایی در صدر جدول تعداد تماشاگران و میزان فروش قرار گرفته‌اند. منهای بحث‌های حاشیه‌ای كه در مورد فیلم روستایی پیش آمد، اما اتفاقات و حواشی مربوط به «رحمان 1400» حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورد.
 دستمزد یك میلیارد تومانی مدیری؟!
فیلم با نگاهی طنز به مساله آقازادگی و ژن خوب ساخته شده است. با این حال ظاهرا در پرداخت به این موضوع مانند دیگر كمدی‌های این سال‌های سینمای ایران با حجم قابل توجهی از شوخی‌ها و دیالوگ‌های جنسی همراه است. دیالوگ‌ها و پلان‌هایی كه بعضا از شدت غلیظ و پررنگ‌بودن انتقادهایی را هم فراهم آورده‌اند كه چرا به دلیل این حجم از شوخی‌های جنسی برای آن محدودیت سنی قائل نشده‌اند. اتفاقی كه احتمالا در میزان اقبال مخاطب به آن هم تاثیرگذار بوده است. مهران مدیری، محمدرضا گلزار و سعید آقاخانی از بازیگرانی هستند كه در این فیلم نقش‌های اصلی را به‌‌عهده دارند. بعضی
 شنیده ها حاكی از آن است كه مدیری برای بازی در این فیلم حدود یك میلیارد تومان دستمزد دریافت كرده است. نقشی كه هرچند بسیار كوتاه است، اما در تبلیغات محیطی به شدت از آن استفاده شده است.
 پخش سینما در خدمت رحمان
نكته دیگر آن‌كه تهیه‌كنندگی این فیلم به عهده علی سرتیپی است. فردی كه طبق سامانه فروش سینمای ایران، دفتر فروش متعلق به او به تنهایی یك سوم سهم فروش سینمای ایران در سال 97 را هم به عهده داشت. نكته جالب توجه دیگر آن‌كه سرتیپی به جز دفتر پخش متعلق به خود در بعضی از سینماهای شهرستان‌ها هم سهامدار است. با این تفاسیر عجیب نخواهد بود انتقادهایی كه به اختصاص سالن‌ها و سئانس‌های پرمخاطب سینماهای كشور به «رحمان 1400» اختصاص یابد.
 رحمان و فهرست بلندبالای سئانس‌های نوروزی
استخراج تعداد سئانس‌هایی هم كه به این فیلم اختصاص پیدا كرده، این فرضیه را تایید می‌كند كه این فیلم كمدی با حجم زیادی از سئانس‌های سینما توانسته خود را در صدر گیشه نگاه دارد. اتفاقی كه نقدهای یكی دو سال اخیر درباره همراهی مكانیزم پخش با آثار سینمایی را تایید می‌كند. برای فهم بیشتر ماجرا حجم سئانس‌های اختصاص پیدا كرده به «رحمان 1400» را با سئانس‌های فیلمی مانند «غلامرضا تختی» مقایسه كنید تا مشخص شود چرا اثری مانند تختی كه در جشنواره فیلم فجر هم یكی از آثار تحسین شده جشنواره بود در رقابت نابرابر با «رحمان 1400» خاك شده و از گیشه اخراج می‌شود. با این تفاسیر باید فكری برای این وضعیت كرد كه تختی‌ها قربانی رحمان‌ها نشوند. حداقل آن‌كه تختی‌ها امكان رقابت برابر با رحمان‌ها را داشته باشند.