لزوم كنترل سلامت شیر

گفت‌وگو با دكتر قاسم رضاییان‌زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی

لزوم كنترل سلامت شیر

 آیا شیرهای پاستوریزه به‌خاطرداشتن مواد نگهدارنده، مشكل ایجاد می‌كنند؟
وظیفه اصلی ما كنترل شیرخام تا مرحله‌ای است كه از دامداری دوشیده می‌شود و به مراكز جمع‌آوری شیر و كارخانجات می‌رود. سیستم بهداشتی در آنجا روی بسته‌بندی و كنترل كیفی و كمیتی نظارت دارد و اداره استاندارد و بهداشت روی این موضوع اشراف دارند. اما این شیرها نگهدارنده ندارند. نوع بسته‌بندی، درجه حرارت و پاستوریزاسیون شیرهای مدت‌دار باعث ماندگاری و تاریخ مصرف آنها می‌شود.
نظرشما راجع به شیرهایی كه از روستا می‌خریم چیست؟
شیری كه از دامداری سنتی تهیه می‌كنید، ممكن است آلودگی‌هایی را به منزل و فرزندان‌تان منتقل كند؛ لذا توصیه ما مصرف شیر پاستوریزه است.
علت كش آمدن شیر چیست؟
می‌تواند از وجود شیرخشك باشد. همچنین بعضی از نژادهای گاو شیری، شیرشان حالت كش دار دارد.
پس تاكید شما بر استفاده از شیر پاستوریزه است؟
من خودم هم فقط شیر پاستوریزه تهیه می‌كنم چون اگر بخواهم شیر دامداری مصرف كنم باید آن را تا حرارت 100 و به مدت 5 تا20دقیقه بجوشانم كه عملا این طوری بخش عمده خواص شیر از بین می‌رود. پروتئین در دمای 80 درجه به بالا دناتوره می‌شود و ما در آخر ماده‌ای را مصرف می‌كنیم كه فقط میزان كمی كلسیم و چربی دارد. این‌طوری كیفیت شیر را با دست خودمان پایین آورده‌ایم. ضمن این‌كه قطرات شیری كه پخش می‌شود می‌تواند خطراتی داشته باشد و اگر بیماری داشته باشد، باقی می‌ماند.
آیا نان خشك‌هایی كه به دام می‌دهند،می تواند تولید بیماری کند؟
حلقه نظارت دامپزشكی مهم است و ایمنی غذا ازمزرعه تا سفره ایجاب می‌كند شما محصولاتی را استفاده كنید كه مورد تایید و نظارت سازمان دامپزشكی باشد. از مصرف نان كپك زده در این مراكز خودداری می‌شود.  نان خشك، كیفیت گوشت را پایین می‌آورد و باعث سقط جنین می‌شود.