خطر شیوع وبا  در مناطق سیل‌زده

خطر شیوع وبا در مناطق سیل‌زده


از ابتدای نوروز سال جاری شاهد وقوع سیل در برخی استان‌های كشور بودیم كه متاسفانه به از دست دادن جان تعدادی از هم‌میهنان عزیزمان منجر شد. ضمن همدردی عمیق با سیل‌زدگان، باید دقت كرد كه هنگام وقوع سیل خطر شیوع بیماری وبا افزایش می‌یابد.
وبا یك بیماری گوارشی حاد است كه توسط باكتری ویبریو كلرا ایجاد می‌شود. حدود یك تا سه روز پس از مصرف آب و غذای آلوده علائم بیماری شامل اسهال آبكی، دل‌درد و استفراغ ظهور می‌كند. بیماری معمولا حدود هفت روز به طول می‌انجامد، اما در صورت تشدید بیماری فورا باید به پزشك مراجعه شود. مایعاتی نظیر آب آشامیدنی، چای كمرنگ و دوغ بدون گاز باید به وفور مصرف شوند؛ در غیر این‌صورت بدن، آب و الكترولیت‌های خود را از دست داده و حتی خطر مرگ وجود دارد.
 باكتری عامل وبا گاهی در منابع آبی حضور داشته و لذا هنگام وقوع سیل در محیط پراكنده می‌شود. بنابراین نوشیدن آب آلوده مهم‌ترین راه ابتلا است. در مناطق سیل‌زده ضروری است از نوشیدن آب بركه‌ها و نهرها اجتناب كرده و باید آب‌های آشامیدنی بطری‌شده، مصرف شود. در صورت اطمینان نداشتن از سلامت آب، حتما باید آن را جوشاند. كلرزنی آب راه مناسب دیگری برای نابودی باكتری عامل وباست. به همین دلیل تانكرهای حاوی آب كلرزنی شده كه معمولا توسط هلال‌احمر یا سایر نیروهای امدادی در مناطق سیل‌زده عرضه می‌شوند ایمن هستند.
در مناطق سیل‌زده باید سبزیجات با آب سالم شست‌وشو شوند و در غیر این صورت باید از مصرف سبزیجات به صورت خام خودداری شود؛ البته پختن سبزیجات خطر را از بین می‌برد. ماهیان ممكن است آلوده به باكتری عامل وبا باشند و لذا باید از مصرف كباب ماهی به صورت نیم‌پخته اجتناب شود و ماهی باید به طور كامل پخته شود. باكتری عامل وبا به انجماد مقاوم است؛ بنابراین یخ زدن بطری‌های آب، لزوما آب را ایمن نمی‌كند. همچنین باید از تهیه یخ‌های فله‌ای كه سلامت منبع آب آنها مشخص نیست خودداری شود.
در مناطق سیل‌زده گاهی زیرساخت‌های لوله‌كشی فاضلاب شهری آسیب‌دیده و لذا محیط باید با آهك ضدعفونی شده و از استحمام با آب نهرها پرهیز شود. قضای حاجت در خارج از توالت موجب تكثیر باكتری عامل وبا می‌شود؛ بنابراین احداث توالت‌های عمومی موقت یا سیار توسط نیروهای امدادی ضروری است.