با کمتر از 50 میلیون چه كنیم؟

با کمتر از 50 میلیون چه كنیم؟


 همه مردم، پول‌ها و سرمایه‌های میلیاردی و حتی چند صد میلیونی ندارند. ممكن است بیشتر مردم، زیر 50 میلیون تومان و حتی بین 30 تا 50 میلیون تومان سرمایه داشته باشند. سؤال اصلی كه اینجا مطرح می‌شود، آن است كه از این سرمایه و در شرایط امروز، چطور می‌شود استفاده كرد؟ اگر از توی كتاب‌ها بیرون بیاییم، می‌توانیم پاسخ‌ها را در سینه افرادی باتجربه و متخصص جویا شویم. دكتر رضا یادگاری، با 20 سال تجربه در كارآفرینی تخصصی و نیز تحصیلات دكترای این رشته، پاسخ خود را در این زمینه با ما در میان می‌گذارد. او همچنین نزدیك به 500 جلد از كتاب‌های كارآفرینی به سبك بزرگان ایرانی را به رشته تحریر درآورده و همه اینها، نشان می‌دهد كه گفته‌های او، صرفاً كتابی نیستند و كاملا میدانی و كاربردی‌اند.
دكتر یادگاری در این مورد می‌گوید: «مبلغی كه شما اشاره كرده‌اید،
30 تا 50 میلیون تومان است. اگر این سؤال را از من پرسیده باشید و صرفا پاسخ شخصی من برایتان مهم باشد، به‌عنوان فردی كه سال‌هاست در حوزه كارآفرینی تخصص كار می‌كنم، پاسخ شما را چنین می‌دهم: حتما با این پول، روی خودم سرمایه‌گذاری می‌كردم و علم‌های جدید، چیزهای جدید و مهارت‌های جدید یاد می‌گرفتم. البته همه اینها بستگی به این دارد كه هركدام از ما چه استعدادهایی داریم.ببینید، نمی‌شود نسخه‌های واحد برای هر پنج انگشت دست پیچید؛ هركدام اندازه خاص خودش را داشته و درنتیجه قابلیت خاص خودش را هم دارد. »
از این متخصص می‌پرسیم یعنی امكان سرمایه‌گذاری مستقیم‌تر و عینی‌تری وجود ندارد؟ پاسخ می‌شنویم: «اگر ما روی خودمان كار كنیم و تخصص و مهارت و دانش جدیدی یاد بگیریم، این سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت از خودمان جدا نمی‌شود. درنتیجه بعد
از مدتی، می‌توانیم اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید هم بكنیم. فرض می‌كنیم شما استعداد نرم‌افزار و برنامه‌نویسی را در خودتان كشف می‌كنید. روی خودتان سرمایه‌گذاری كرده و آن را یاد می‌گیرید. پس اول استعداد، سپس آموزش و سرمایه‌گذاری شخصی. بعدش می‌توانید با سرمایه كمی، مثلا یك نرم‌افزار تولید كرده و با تبلیغاتی مختصر، آن را به فروش و سوددهی برسانید. اما اگر قبلا روی خودتان سرمایه‌گذاری نكرده باشید، 30 تا 50میلیون كه سهل است، 300 تا 500میلیون تومان هم داشته باشید، كار خاصی نمی‌توانید انجام بدهید و از این سرمایه‌گذاری‌های معمول با سودهای معمولی باید انجام بدهید. پس این توصیه من بستگی به آدم‌ها و استعدادها و تخصص‌ها و جایگاه‌های مختلف دارد. چیزی جای سرمایه‌گذاری شخصی روی خودتان را نمی‌گیرد. چیزهایی به دست می‌آورید كه همیشه با خودتان است. شما با سرمایه‌گذاری شخصی روی خودتان، ده‌ها و صدها برابر سرمایه‌ای كه صرف كرده‌اید، می‌توانید در طول زمان سوددهی داشته باشید.»