دیپلماسی مجازی  در آمریكای لاتین

دیپلماسی مجازی در آمریكای لاتین


وجود 30 كشور با بیش از 600 میلیون نفر جمعیت، منابع گسترده طبیعی و ظرفیت‌های فراوان صنعتی و كشاورزی در منطقه آمریكای لاتین قابلیت‌های مناسبی را در اختیار ایران قرار داده است. حوزه آمریكای لاتین باتوجه به همانندی‌های سیاسی، اشتراكات فرهنگی، غلبه عدالت‌محوری به مثابه گفتمان اكثریت، تلاش تاریخی برای مبارزه با استعمار، وجود جنبش‌ها و دولت‌های انقلابی و نیز فرصت‌های هم‌افزایی اقتصادی دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای دیپلماسی ایران در این حوزه تمدنی است. تصویرسازی منفی از ایران، مناسبات تجاری حداقلی و شناخت اندك مردمان دو منطقه از یكدیگر و ضعف‌های دیپلماسی رسمی، ضرورت و اهمیت تقویت دیپلماسی عمومی ایران در آمریكای لاتین را دو‌چندان می‌كند.
امیر تفرشی، مدیر اجرایی خانه آمریكای لاتین با اشاره به توجه حداقلی دست‌اندركاران دیپلماسی در ایران به این منطقه مهم جغرافیایی، این امر را ناشی از هویت «شمال‌زده» می‌داند. بدین معنا كه در مخیله بسیاری روابط خارجی ارزشمند، به تبادلات با حوزه غربِ شمالی در جغرافیای سیاسی محدود می‌شود. لذا در سالیان اخیر نیز به‌رغم افزایش فشار‌ها بر ایران شاهد كاهش محسوس مناسبات با كشورهای حوزه آمریكای لاتین بوده‌ایم.
 با این حال وی معتقد است: «ابزار رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در پركردن این خلا و برداشتن گام‌های اولیه در استفاده از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ارتقای شناخت و شكل‌گیری همكاری‌های دو طرف نقش موثری داشته باشد.» تفرشی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در ارتقای سطح روابط ملت‌ها، پیشنهادات زیر را به دست‌اندركاران و فعالان مستقل علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه می‌كند:
راه‌اندازی سایت و حساب‌های كاربری خلاقانه و پویا در شبكه‌های اجتماعی با هدف برگزاری دوره‌های ویژه و كوتاه‌مدت آشنایی با ایران و مسائل آن در جهت تاثیرگذاری بر اقشار تاثیر‌گذاری از قبیل اساتید و دانشجویان، هنرمندان، روشنفكران و فعالان اجتماعی
به طور منظم و حساب شده.
ایجاد سایت آموزش زبان فارسی به زبان اسپانیولی با متدهای نوین آموزشی كه معرفی تاریخ و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و اشتراكات فرهنگی دو حوزه جغرافیایی در آن مستتر باشد.
 ترجمه و انتشار گزیده نظرات رهبران و اندیشمندان ایرانی در حوزه‌های مشترك عدالت، فقر‌ستیزی، استبداد‌ستیزی، توسعه بومی، مبارزه با بی‌سوادی، غرب‌شناسی، تبعات خطرناك فقر و مواد مخدر، در قالب‌های مختلف متنی، تصویری و صوتی و انتشار آن در شبكه‌های اجتماعی از طریق حساب‌های رسمی و غیررسمی.
ایجاد پرتال جامع معرفی و اطلاع‌رسانی توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی ایران و حمایت از تورهای آموزشی - فرهنگی برای فارسی آموزان حوزه آمریكای لاتین با هدف معرفی ظرفیت‌های بالقوه ج.ا.ایران در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد، ورزش، بهداشت و صنعت و... با رویكرد تولید محتوا در رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی.
 ایجاد ساز و كاری برای در اختیار قراردادن آسان، ارزان و هدفمند محصولات فرهنگی، فیلم‌های سینمایی و مستند، سریال‌ها و آثار هنرمندان تجسمی كشورمان در شبكه‌های اجتماعی (به زبان اسپانیولی) و حمایت از تولید آثار مشترك.
معرفی متقابل قهرمانان ضد‌استعمار و ضد‌استكبار ایرانی و آمریكای لاتین با استفاده از ظرفیت‌های شبكه‌های اجتماعی در كمپین‌سازی و برنامه‌ریزی برای اقدام مشترك با مشاركت شخصیت‌های دانشگاهی، مذهبی، فرهنگی هنری و... .
 استفاده از اشتراكات ظرفیت الهیات آزادیبخش مسیحی و مدل جمهوری اسلامی در مبارزه با جریان سلطه، مبارزه با فقر و توسعه مادی و معنوی ملل تحت ظلم. در قالب تولید محتواهای مشترك و جریان‌سازی رسانه‌ای از طریق دعوت از رهبران نهضت الهیات آزادیبخش برای سفر به ایران و دیدار با مراجع و اندیشمندان با هدف تولید، انتشار و توزیع محتوا در این فضا.