درجه‌بندی سنی كیلویی چند؟

درجه‌بندی سنی كیلویی چند؟


از 7 فیلم اكران نوروزی،  3 فیلم متری شیش و نیم، چهار انگشت و رحمان 1400، با درجه‌بندی سنی به نمایش درآمدند: متری شیش و نیم با درجه‌بندی سنی 15+، چهار انگشت 12+  و رحمان 1400 با 21+ .
اما شاید كمتر تماشاگری از درجه‌بندی سنی این فیلم‌ها اطلاع داشته باشد، چون اساسا چندان اطلاع رسانی درست و شفافی درباره این محدودیت تماشا انجام نشد؛ در وهله اول قصور این موضوع بیش از هر چیز متوجه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است كه دستورالعمل مصوب خودش را هم جدی نمی‌گیرد و هیچ ضمانت اجرایی درستی را هم در این زمینه ندارد، به این ترتیب كه وقتی در پروانه نمایش فیلمی، درجه‌بندی سنی را اعمال می‌كند، عملكرد پیگیرانه موثری دراین خصوص انجام نمی‌دهد. مرحله بعدی به پخش‌كننده‌های این آثار سینمایی مربوط می‌شود كه مسؤولیت خود را در این زمینه و در قبال تماشاگر، جدی نمی‌گیرند و در اطلاع رسانی در این خصوص، قصور و اهمال می‌كنند و اگر هم این كار را انجام دهند به بی‌سروصداترین شكل ممكن آن را برگزار می‌كنند تا مبادا تماشاگران متوجه این درجه‌بندی سنی شوند.
مرحله بعدی متوجه برخی سینماداران و مسؤولان و دست اندكاران سالن‌های سینماست كه باری به هرجهت و رفع تكلیفی به این مسؤولیت نگاه می‌كنند و فارغ از اشاراتی جزیی در بنرها و صفحات نمایش‌دهنده و تبلیغی فیلم‌ها، آن كنترلی را كه باید هنگام تهیه بلیت و ورود تماشاگران به سالن‌های نمایش فیلم داشته باشند، جدی نمی‌گیرند و انجام نمی‌دهند. نتیجه این عملكرد ضعیف، ورود افراد كمتر از 15 سال و 12 سال به سالن‌های سینما و تماشای فیلم‌ها و صحنه‌هایی است كه به هیچ وجه برای این سنین، مناسب نیست.
مرحله بعد هم متوجه خانواده‌هاست كه در این زمینه، اهمال می‌كنند و حتی به همین قانون نیم‌بند و نصفه و نیمه درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی هم وقعی نمی‌نهند و نه به همان اشارات ریز و جزیی سینما اعتنا می‌كنند و نه به تذكرهای احتمالی مسؤولان سینما و متصدی گیشه و در بیشتر موارد، اصرار دارند كه فرزندان كمتر از 12سال خود را برای تماشای این آثار توصیه نشده با خود همراه كنند.
همه این موارد نشان می‌دهد درجه‌بندی سنی فیلم‌ها حتما نیاز به فرهنگسازی در میان خانواده‌ها و البته ضمانت اجرایی درست از سوی متولیان سینمایی و فرهنگی و ارشادی كشور دارد كه در حال حاضر هیچ كدام از اینها رعایت نمی‌شود و نتیجه این عملكرد اشتباه، اثرات مخرب و منفی و بدآموزی است كه هنگام تماشای این فیلم‌ها برای تماشاگران كودك اتفاق می‌افتد و ظاهرا هم كسی در قبال آن پاسخگو نیست، چه خود سازندگان و صاحبان این آثار و چه باقی اهالی سینما در این چرخه تولید و نمایش كه به آنها اشاره شد.