مفاهیم نشان‌های آرم سپاه

مفاهیم نشان‌های آرم سپاه

 در آرم فعلی سپاه نشان‌های مختلفی دیده می‌شود. از شاخه زیتون و سلاح بگیرید تا طرحی از كتاب و البته كره زمین. در ماجرای اضافه شدن این نمادها هم روایت‌های مختلفی دیده می‌شود كه شاید پررنگ‌ترین و البته حاشیه‌ای ترینش به نقش كره زمین در این آرم برمی‌گردد. در این باره هم یوسف فروتن نقل می‌كند یك عده مانند مرحوم هاشمی اعتقاد داشتد اضافه شدن كره زمین جنبه سیاسی به خود می‌گیرد و این‌گونه وانمود می‌كند ما قصد جنگ با دنیا را داریم؛ ولی بنده و آقای محمودزاده در دفاع می‌گفتیم باید نشان دهیم اسلام دینی فراگیر و جهانی است. همچنین آقای بشارتی نیز از این آرم دفاع كرد.
اما در تشریح مفهومی نشانه‌های دیگر به كار رفته باید گفت كه «لا» به كار رفته منبعث از «لا اله الا ا...» است كه بیانگر دیدگاه و تفكر عقیدتی سپاه است. یعنی تفكر غیراسلامی و غیرقرآنی را قبول ندارد. در رأس هم آیه قرآنی «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» (و هر آنچه می‌توانید از نیرو فراهم كنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید) قرار دارد.
با توجه به معنی و مفهوم آیه فوق، تقویت نیروها و تسلیحات نظامی در جهت پاسداری از دین خدا و آمادگی همه جانبه در برابر انواع تهدیدات، استنباط می‌شود كه درواقع این آیه، سرلوحه و شعار اصلی و هویت ساختاری تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
دایره بالای آرم را نشانه كره زمین و كره زمین نمادی از جهانی بودن و تأكیدی بر حضور بین المللی سپاه در عرصه‌های مختلف جهانی است. وجود این نماد گویای جهانشمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامی است.
شاخه به كار رفته در آرم، سمبل و نشانه صلح است.علت به كارگیری آن در این آرم این است بدین وسیله نشان داده می‌شود سپاه نهادی صلح طلب است.
دست راست به كار رفته در آرم،نماد قدرت است.مشت گره شده با اسلحه نماد بارز مقاومت مسلحانه مردمی و به بیان دیگر گویای مجاهدت در راه خدا، ایستادگی و مقاومت مردمی برای دفاع از آرمان‌های اسلامی و انقلابی و مبارزه علیه طاغوت‌های زمانه است.
اما موضوع جالب دیگر در این آرم به سال تاسیس این نهاد برمی‌گردد كه در این لوگو سال 1357 ذكر شده در حالی كه سپاه در سال 1358 تشكیل شد. سال 1357 كه در پایین آرم ذكر شده سال تأسیس واحدهای سپاه (قبل از صدور فرمان امام (ره) مبنی بر تشكیل سپاه در 2 اردیبهشت 1358) است.