تصویب اف.ای.تی.اف سخت‌تر شد

تاثیر تصمیم جدید آمریكا بر سرانجام لوایح جنجالی

تصویب اف.ای.تی.اف سخت‌تر شد

اقدام كاخ سفید در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، واكنش‌های فراوانی در روزهای گذشته همراه داشته است و دستگاه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، نظامی، قضایی و... متناسب با حوزه مسؤولیتی خود پاسخ‌هایی به این تصمیم آمریكا داشته و اقداماتی را نیز در دستور كار دارند؛ شورای عالی امنیت ملی كشورمان متقابلا نیروهای آمریكایی مستقر در منطقه را تروریست توصیف كرده و ستاد كل نیروهای مسلح نیز تاكید كرده اگر نیروهای آمریكایی دست از پا خطا كنند گرفتار خواهند شد. نمایندگان مجلس نیز طرح دوفوریتی را در این زمینه در دستور كار دارند و سایر نهادها نیز واكنش‌های مقتضی را داشته‌اند. در این میان با توجه به بررسی لوایح اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی كارشناسان معتقدند با توجه به اقدام آمریكا دیگر جایی برای تصویب این لوایح وجود ندارد. تحلیلگران معتقدند در صورت عضویت ایران در اف.ای.تی.اف، آمریكا می‌تواند درخواست كند تراكنش‌های مالی سپاه پاسداران در ایران به گروه ویژه اقدام مالی ارائه شود و در صورت انجام چنین اقدامی، سایر نهادهایی هم كه در داخل كشورمان با سپاه همكاری دارند تحت فشارهای آمریكا قرار می‌گیرند. با این وجود برخی دیگر از كارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند لوایح اف.ای.تی.اف و اقدام اخیر آمریكا، دو مقوله مستقل است و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید فارغ از تصمیم كاخ سفید در تروریست خواندن سپاه، بررسی این لوایح را ادامه دهد. اما هرچه هست این مساله قطعی است كه اقدام اخیر آمریكا باعث ثابت‌قدم‌تر شدن مخالفان اف.ای.تی.اف چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه در خارج از این نهاد شده است. جام‌جم در گفت‌وگو با ده نماینده مجلس و كارشناس مسائل سیاسی و حقوقی به بررسی تبعات پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف پس از اقدام اخیر آمریكا پرداخته و از آنها پرسیده است مجمع تشخیص مصلحت نظام باید چه رویكردی در این زمینه اتخاذ كند:

موافقان هم مخالف شدند
غلامرضا مصباحی‌مقدم
عضو مجمع تشخیص مصلحت
قبل از این‌كه آمریكا بخواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان گروه تروریستی اعلام كند ما دست آمریكا را نسبت به اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش خواندیم و فهمیدیم كه دشمن بنا دارد از شرایط تحریم سوءاستفاده كند. اقدام جدید ایالات متحده را باید در راستای تشدید تحریم‌ها ارزیابی كرد. آمریكایی‌ها بنای بر فضاسازی و ایجاد فضای روانی دارند اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است مقابله به مثل علیه این اقدام است و بنا است كه این مقابله به مثل با شدت و حدت استمرار پیدا كند. تصور می‌كنم آمریكایی‌ها كاری كردند كه اگر در میان برخی از همكاران ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام كسانی نسبت به پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف نظر موافق داشتند در شرایط جدید ترجیح می‌دهند مخالفت خود را ابراز كنند.

مجمع تشخیص به نفع مردم تصمیم می‌گیرد
رمضانعلی سبحانی‌فر / نماینده سبزوار
آنچه مسلم است حركت آمریكا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی جدید نیست و از این دست كارها در طول انقلاب زیاد انجام داده است. طبعا هر اقدامی كه از سوی آمریكا علیه ایران صورت بگیرد مردم را در حركت به سمت توسعه و پیشرفت متحدتر و مصمم‌تر می‌كند و بنابراین
جای نگرانی نیست اما در مورد بحث اف.ای.تی.اف باید گفت كه موضوع تحریم سپاه و اف.ای.تی.اف دو بحث جداگانه است و سیاستگذاران و كارگزاران نظام جمهوری اسلامی مشغول بحث و بررسی پیرامون این موضوع هستند. طبعا هر تصمیمی كه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود به نفع جامعه ما خواهد بود و نباید این دو مساله را به هم گره زد. چون موضوع اف.ای.تی.اف بحث ارتباط و همكاری اقتصادی ایران با سایر كشورهاست نه آمریكا.

در صورت پذیرش لوایح، سپاه در داخل كشور تحریم می‌شود
ابوالفضل ابوترابی/ نماینده نجف‌آباد
با توجه به اقدام اخیر آمریكا قطعا انتظار مردم این است كه مجمع تشخیص مصلحت لوایح پالرمو و سی.اف.تی را رد كند، چرا كه باید عمل متقابل شایسته‌ای در مورد اقدام آمریكا انجام دهیم.
در ضمن لوایح مربوط دارای مشكلات بسیاری است، چرا كه طبق ماده 19 كنوانسیون وین 1969 اگر شرایط تعیین شده از سوی ایران یا همان حق تحفظ خلاف ذات قطعنامه باشد با اعتراض سایر كشورها این شرط‌ها باطل و حتی در صورت ماندن ایران در آن قراردادها نیز هرگونه شرط تعیین شده از سوی ایران در پالرمو و سی.اف.تی باطل می‌شود.
همچنین براساس ماده 2 پالرمو، در صورتی كه از سازمان‌های فرامنطقه‌ای و فراملی مانند حزب‌ا... و... اخیرا هم سپاه كه تروریستی اعلام شده حمایت كنیم مشمول تحریم قرار می‌گیریم، به این ترتیب با پیوستن به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف حتی سپاه در داخل كشورمان نیز باید مورد تحریم ظالمانه قرار گیرد كه چنین اتفاقی نهایت خفت و خواری است.
همچنین طبق این لوایح باید گزارش مالی ارائه دهیم، برای این كار باید نرم‌افزار آمریكایی در نظام بانكی ما مستقر شود و‌ این گزارش‌های نظام مالی ما را به صورت كامل به مركز اف.ای.تی.اف كه در پاریس قرار دارد، ارسال كند. نكته حائز اهمیت این است كه حاكمیت اف.ای.تی.اف به عهده 36 كشور است كه عربستان، آمریكا و رژیم صهیونیستی نیز جزو آن هستند و تمام سیستم مالی ایران برای آنها گزارش خواهد شد.

لزوم بازنگری اساسی در بررسی لوایح
محمدرضا پورابراهیمی
 رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس
گرچه در ظاهر لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف در جهت شفاف‌سازی مالی است، اما قطعا آنها این موضوع را ابزار سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی قرار داده‌اند. در ظاهر ماجرا موضوع شفافیت و نحوه تعاملات پولی و مالی است اما در باطن ماجرا علیه ایران است. قطعا اقدامات آنها در سی.اف.تی و پالرمو مسیر سیاسی دارد بنابراین باید با توجه به شرایط جدید و نحوه برخورد آمریكا با سپاه در مورد این لوایح بازنگری اساسی شده و در مجمع در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

همه اقدامات آمریكا برای هوشمندسازی تحریم‌هاست
محمد دهقان
عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس
برای درك درست موضوعات جهانی باید اهداف سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی را شناسایی كنیم تا به تشخیص درست برسیم. همچنین موقعیت كشورمان در وضعیت فعلی جهان و توطئه‌هایی را كه علیه ما طراحی می‌شود ارزیابی كنیم. اف.ای.تی.اف از ظاهر و باطنی برخوردار است. باطن آن چیزی جز اجرای منویات نظام سلطه به‌ویژه آمریكا نیست. رئیس اف.ای.تی.اف هم دستیار معاون وزیر خزانه‌داری آمریكاست. برنامه‌های این سازمان هم جمع‌آوری اطلاعات و اخبار مربوط به برخی از كشورها و ارائه آن به آمریكاست تا زمینه هوشمندسازی تحریم‌ها از سوی ایالات متحده علیه این كشورها فراهم شود. اساسا طرح سوال درباره اجرا كردن یا نكردن الزامات اف.ای.تی.اف اشتباه است. متاسفانه دولت حداقل در سه سال گذشته این الزامات را اجرا كرده است. 75 نفر از نمایندگان مجلس در اواخر سال گذشته در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت استدلال كردند كه دولت از 41 الزام اف.ای.تی.اف، 39 الزام را اجرایی كرده است.
به همین خاطر می‌توان دریافت كه یكی از دلایل موثر شدن تحریم‌ها در داخل كشور، هوشمندسازی تحریم‌ها، بستن راه‌های مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریكا و به هم ریختن اقتصاد كشور، اجرای الزامات اف.ای.تی.اف در سه سال گذشته از سوی دولت بوده است. بنابر این اگر قرار باشد دو بند باقیمانده اف.ای.تی.اف هم تصویب شود گرفتاری‌های گذشته تشدید خواهد شد و از این رو نباید بیش از این به خواسته‌های این جریان آمریكایی و نهادی كه در راستای اهداف ایالات متحده عمل می‌كند گردن نهیم. اساسا مساله تروریست خواندن سپاه و هوشمندسازی تحریم از یك جنس است و از یك اراده نشات می‌گیرد تا نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار فروپاشی كند.

تروریست اعلام كردن سپاه ارتباطی به سی.اف.تی ندارد
حسین میرمحمدصادقی/ معاون قوانین مجلس
اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاثیری بر پیوستن ایران به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف نخواهد داشت و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید براساس مصالح و منافع ملی در مورد این لوایح تصمیم‌گیری كند و نه تصمیم آمریكا.
در ضمن براساس لایحه سی.اف.تی تشخیص تروریستی بودن یك سازمان و نهاد بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و طبیعی است كه در صورت پذیرش حق تحفظ از سوی ایران، كشورمان در پذیرش یا عدم پذیرش تروریستی بودن سازمان‌ها یا نهادها الزامی برای قبول نظر دیگر كشورها ندارد.
نكته دیگر این است كه تصور می‌كنم هدف اقدام اخیر آمریكا در مورد سپاه ایجاد جو روانی در داخل كشور بوده و تاثیر دیگری ندارد، بنابراین نباید فریب بازی آمریكا را خورد و به این اقدام بیش از حد بپردازیم، چرا كه در این صورت آنها به اهداف خود دست می‌یابند. باید با بی‌تفاوتی به این اقدام ناشایست آمریكا نگاه كنیم؛ چرا كه واكنش بیش از اندازه همان چیزی است كه آمریكا در پی آن است.

بسته شدن را دور زدن تحریم
حسن قدیری‌ابیانه
 كارشناس سیاسی
در صورت تصویب لوایح اف.ای.تی.اف بهترین حالت آن است كه ما را از فهرست خاكستری خارج و وارد فهرست سفید كنند و گروه اقدام مالی اعلام كند كه معامله با ایران بلامانع است. در چنین شرایطی باید پرسید آیا با وجود مخالفت آمریكا بانك‌های جهانی و كشورهای اروپایی با ما وارد معامله خواهند شد؟ این تجربه را در مورد برجام داشتیم كه دولت‌های اروپایی درباره معامله بانك‌هایشان با ایران ابراز تمایل كردند اما این اتفاق نیفتاد چون حجم روابط تجاری این بانك‌ها با آمریكا چند برابر بیشتر از ایران است. گذشته از این تضمینی نیز وجود ندارد كه گروه اقدام مالی، ایران را از لیست سیاه خارج كند چون آنها همواره در پی طرح خواسته‌های بیشتر و بستن راه‌های دور زدن تحریم از سوی ایران هستند.


 لوایح، دستاوردی برای ایران ندارد
سعدا... زارعی
 كارشناس سیاسی
لوایح اف.ای.تی.اف ادامه اقداماتی است كه از قبل آمریكا و اروپا برای تسلط بر ایران و مهار جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌كردند. ماهیت اف.ای.تی.اف این است كه باید اطلاعات به صورت كامل در اختیار آنها گذاشته شود و در مورد میزان درآمد، موارد هزینه و چگونگی آن گزارش كامل ارائه شود.اما در مقابل دستاورد قطعی نداریم، تنها دستاورد احتمالی این است كه از قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه اف.ای.تی.اف اجتناب می‌شود. حتی در این صورت آیا كشوری مانند آمریكا با ایران روابط اقتصادی خواهد داشت یا اجازه می‌دهد كشورهای دیگر اروپایی با ایران روابط عادی اقتصادی داشته باشند؟ جواب منفی است، بنابراین در عمل آنچه از آن به عنوان دستاورد یاد می‌كنیم چیزی جز توقع ما از حضور در چنین معاهداتی نیست.

اقدام آمریكا ارتباطی به لوایح ندارد
جلیل رحیمی
نماینده تربت‌جام
اقدام آمریكا در مورد سپاه ارتباطی با پیوستن یا نپیوستن ایران به لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف ندارد، چرا كه قراردادهای مربوط به اف.ای.تی.اف، همكاری بین المللی با سایر كشورها پیرامون مبادلات بانكی و مقابله با تروریسم است و ارتباطی به تصمیمات آمریكا ندارد.طبق اف.ای.تی.اف سازمان و نهادهایی كه سازمان ملل آن را تروریستی می‌داند در فهرست قرار می‌گیرند، بنابراین اقدام آمریكا علیه سپاه یكجانبه و تنها مربوط به دولت آمریكاست و نمی‌تواند برای سازمان ملل و نهادهای دیگر تعیین تكلیف كند.در ضمن باید به این نكته توجه داشته باشیم كه سیستم بانكی كشورمان برای تعاملات بیشتر با دنیا باید یك سری قراردادها را مورد پذیرش قرار دهد و چاره‌ای جز این نیست.


تفسیر غرب از تروریسم
عباس گودرزی / نماینده بروجرد
قبل از این‌كه آمریكا بخواهد این اقدام خصمانه را انجام دهد از همان ابتدا با پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف مخالف بودم، چون اساسا تفسیر ما از تروریسم با غربی‌ها متفاوت است. آمریكا یكی از عناصر اصلی اف.ای.تی.اف محسوب می‌شود و ستون فقرات این نهاد را آمریكا و كشورهای اروپایی تشكیل می‌دهند. روشن است كه آنها در پی آنند تعریف حقوقی خود از تروریسم را تحمیل كنند و دست و پای ما را ببندند و جنگی تمام‌عیار اقتصادی را با تحریم‌های ظالمانه علیه ما به راه بیندازند و مانع از دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران شوند. اگر تا پیش از این نسبت به مكنونات قلبی سیاستگذاران آمریكا از جمله دونالد ترامپ ابهامی وجود داشت، اقدام اخیر، همه تردیدها را از بین برد. آمریكایی‌ها در پی آن هستند كه با پیوستن ایران به كنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم زمینه خودتحریمی برای كشورمان فراهم و فضای لازم را برای ارجاع پرونده جدید علیه ایران به شورای امنیت و تشدید تحریم‌ها فراهم كنند.