نقش حماسه روی بوم حادثه

نقش حماسه روی بوم حادثه


همین دیروز كه شما در منازل‌تان، روز جمعه را كنار خانواده و احیانا تلویزیون سر می‌كردید و صدای چكاچك شكستن تخمه آفتابگردان، خانه را پر كرده یا مشغول چرت بعدازظهر بعد از ناهار بودید بچه‌های گروه فرهنگی اینجا در تحریریه نسبتا ساكت روزنامه- در روزهای تعطیل و شیفت با یك‌دوم ظرفیت خودش فعالیت می‌كند - پشت سیستم خودشان نشسته و مشغول
رتق و فتق صفحات بودند. از صابر محمدی گرفته كه مشغول
گپ و گفت با یكی دو عكاس بود تا ساناز قنبری كه هدفون به گوش مشغول پیاده كردن مصاحبه گرفته شده. خلاصه یعنی كه یعنی!
و اما بعد...
التفات داشتید كه زنده‌یاد جمشید مشایخی از اعاظم و یكی از بزرگ پنج تفنگدار تئاتر و سینما و نمایش، در هفته گذشته راهی دیار ابدی شد. لابه‌لای پیگیری اخبار تشییع پیكر و تدفین و ختم آن بزرگوار، علی رستگار پیشنهاد داد برویم سراغ نقاشی كه در دو سه فیلم و سریالی كه آن مرحوم در نقش نقاش بازی كرده، طرح‌های جمشید مشایخی را قلم می‌زده و بعضا حتی درباره استایل ایستادن و نقاشی كردن استاد هم نظرات تخصصی می‌داده. بگذریم از این‌كه چند روز بعد از این ایده ژورنالیستی، خبر رسید كه نقاش مزبور هم دقیقا به همین علت در حال برگزاری یک نمایشگاه است. خلاصه كه سوژه نادیده روی هوا زده شد. این شما و این مصاحبه زینب مرتضایی‌فرد كه ید طولایی در نقاشی دارد.
صابرالدوله محمدی هم  کهاین روزها حسابی سرش شلوغ است و سوژه‌ها چون مور و ملخ از سر و كله حضرت شاعر بالا می‌روند، دوباره دست انداخته و یكی از سوژه‌های آس را شكار كرده و به تور انداخته. این روزها كه دارید حماسه و فداكاری خوزستانی‌ها را می‌بینید كه بدجور همه را می‌برد به سال‌های جنگ، صابرخان هم در صفحه 10 رفته سراغ تعدادی از تصاویر دوران جنگ و بعضی از تصاویری كه از این روزهای مناطق سیل‌زده مخابره می‌شوند و یك گزارش تطبیقی مشتی نوشته در مقایسه حال و هوای این روزها و حال و هوای آن روزها! البته صابرخان با افتخار مدل دهه 60 است و طبعا در آن سال‌ها كودكی بیش نبوده اما از روی عكس‌های آن روزها و عكس‌های این روزها به نتایج جالبی رسیده.
ساناز قنبری، خبرنگار سینمایی گروه هم كه گزارش‌ها و مصاحبه‌هایش همیشه صفحه سینما را خواندنی‌تر كرده رفته سراغ جشنواره جهانی فجر و پوستری كه از آن منتشر شده. قنبری با توجه به نقش مهم پوستر سینمایی كه یكی از اقلام مهم تبلیغاتی محسوب می‌شود در صفحه 11 رفته توی نخ این قضیه كه پوسترهای سینمایی اصولا چه باید و نبایدهایی باید داشته باشند و چه باشند و چه نباشند.