همه چیز درباره شست‌و‌شو و نگهداری كاهو

همه چیز درباره شست‌و‌شو و نگهداری كاهو


  كاهو یكی از سبزیجات پرطرفدار است كه به صورت خام در تهیه انواع سالادها استفاده می‌شود. كاهو حامل باكتری خطرناكی به نام «اشرشیا كلی» است و نشستن دقیق آن می‌تواند به بروز بیماری‌های گوارشی منجر شود. این نكات را برای شست‌و‌شو و نگهداری هرچه بهتر كاهو به خاطر بسپارید:
بدترین و خطرناك‌ترین روش نگهداری كاهو، انتقال كاهوی خام و پر از گل و لای به داخل قفسه‌های میوه و سبزیجات یخچال است. در بسیاری از موارد حتی كاهو از پلاستیك خارج و در تماس با سایر میوه و سبزیجات یا حتی مواد غذایی دیگر قرار می‌گیرد. با این كار آلودگی‌ها را به تمام نقاط یخچال منتقل می‌كنید. علاوه بر باكتری‌ها، آلودگی یخچال و مواد غذایی به تخم انگل‌ها یا حتی كرم‌های بالغ نیز بایستی مد نظر قرار بگیرد.
‌ حتی اگر از كاهوهای بسته‌بندی شده یا آماده (شسته شده) استفاده می‌كنید، قبل از نگهداری بایستی برگ‌های خارجی و پلاسیده را كه اغلب آلودگی بالایی به گل و لای دارند حذف كنید. ساقه آن را زده و برگ‌های كاهو را از یكدیگر جدا كنید و برای مدتی (بین 30-15 دقیقه) در ظرفی از آب سرد قرار دهید. برای شست‌و‌شوی مطمئن می‌توانید قبل از شست‌و‌شو با آب، آنها را پنج دقیقه در محلول آب نمك (2-1 قاشق نمك در سینك آب) یا سركه (نصف لیوان سركه به ازای هر دو لیوان آب به مدت 15-10 دقیقه) قرار دهید و پس از آبكشی حتما آنها را به صورت یكی یكی بشویید. استفاده از نمك و سركه تا حد زیادی به حذف بقایای آفت‌كش‌ها از برگ‌های كاهو نیز كمك می‌كند.
پس از شست‌و‌شو آنها را در سبد قرار داده یا با دستمال كاملا خشك كنید.
‌ برای نگهداری در یخچال آنها را در یك دستمال كاغذی خشك بپیچید و آن را در ظرف یا كیسه پلاستیكی قرار دهید. استفاده از دستمال كاغذی به جذب رطوبت باقی مانده از سطح برگ‌های كاهو كمك كرده و آنها برای مدت زمان طولانی‌تری ترد و تازه باقی می‌مانند. هر زمان كه احساس كردید دستمال خیس شده، حتما آن را عوض كنید.
‌ برگ‌های كاهو را هر روز چك كنید در صورتی كه برگی علائم پیری و خراب شدن داشت، آن را خارج كنید. كاهوی پیچ نسبت به كاهوی معمولی دوره نگهداری طولانی‌تری دارد.
‌ اگر كاهوهای شما پلاسیده شد، فقط كافی است آنها را چند دقیقه در آب سرد قرار دهید.