5  باور نادرست درمورد كلسترول

5 باور نادرست درمورد كلسترول

با وجود اطلاعات زیادی كه در مورد كلسترول در دسترس قرار دارد بسیاری از ما آگاهی‌های نادرستی در مورد این مولكول‌زیستی داریم. برخی باورهای نادرست در مورد این چربی طبیعی بدن را در ادامه می‌خوانید.
 كلسترول برای ما مضر است!
كلمه كلسترول معمولا برای ما تداعی‌گر یك ماده مضر برای بدن است، اما واقعیت این است كه بدون كلسترول بدن نمی‌تواند به‌درستی عمل كند. كلسترول در ساخت هورمون‌ها، ساخت ویتامین D و هضم غذا به بدن كمك می‌كند. دو نوع كلسترول خوب و بد در بدن وجود دارد. هرقدر میزان كلسترول خوب بیشتر باشد بهتر است. نوع خوب كلسترول به از بین رفتن كلسترول بد كمك می‌كند.
 كلسترول فقط از طریق غذا وارد بدن می‌شود!
كلسترول توسط غذاهایی مثل گوشت، ماهی، زرده تخم‌مرغ و مواد لبنی وارد بدن می‌شود. اما این ماده به‌طور طبیعی و بدون توجه به دریافت كلسترول موجود در غذا، در خون وجود دارد، زیرا كبد مقدار مشخصی كلسترول كه برای ادامه زندگی ماده‌ای حیاتی و ضروری است تولید می‌كند. بدن یك فرد بالغ در هر روز ۵/۰ تا يك گرم كلسترول می‌سازد كه بیشتر از مقداری است كه از طریق غذا جذب بدن می‌شود.
 سطح كلسترول بدن فقط با مصرف دارو كاهش می‌یابد!
سبك زندگی نقش مهمی در كنترل كلسترول دارد. انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، مصرف رژیم غذایی  مناسب قلب و خودداری از مصرف دخانیات از راه‌های كاهش سطح كلسترول بدن هستند.
 فقط بزرگسالان دچار كلسترول بالا می‌شوند1
همه افراد - از جمله كودكان - ممكن است دچار كلسترول بالا شوند. در بعضی خانواده‌ها یك اختلال ژنتیك به نام «هیپركلسترولمی فامیلی» وجود دارد كه شامل سطح بالای كلسترول بد در خون است. برای این افراد انتخاب‌های غذایی سالم در هر سنی اهمیت زیادی دارد.
هرقدر سطح كلسترول بالا باشد، طول عمر فرد كوتاه‌تر است!
واقعیت این است كه براساس مطالعات معروف فلامینگتون، كسانی كه بالاترین میزان كلسترول را دارند  می‌توانند طول عمر بالایی داشته باشند.   
منبع: upmc.com