زنگ خطر سرطان مثانه را بشنوید

زنگ خطر سرطان مثانه را بشنوید

دومین سرطان شایع اورولوژی در مردان (بعد از سرطان پروستات) و اولین سرطان اورولوژی شایع در زنان سرطان مثانه است.
عوامل خطر ابتلا به این بیماری را در ادامه مرور می‌كنیم:
جنسیت: مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.( 5/3 برابر زنان)
سن: با افزایش سن احتمال  ابتلا زیاد می‌شود.
دخانیات: مصرف سیگار و بدتر از آن، مصرف روزانه قلیان با تنباكوهای صنعتی (میوه‌ای) خطر ابتلا به این سرطان را خیلی زیاد می‌كند.
تماس‌های شغلی: ارتباط پوستی و استنشاقی با مواد شیمیایی خصوصا در صنایع رنگرزی, لاستیك‌سازی، چاپخانه‌ها و همچنین تماس با سموم كشاورزی.
مصرف كم رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات و آنتی‌اكسیدان‌ها و همچنین مصرف كم آب طی شبانه‌روز.
بنابراین پر خطرترین افراد برای سرطان مثانه، مردان میانسال به بالا با مصرف فراوان سیگار و قلیان و مصرف كم آب هستند.
 علائم بیماری
مهم‌ترین علامت ادراری در سرطان مثانه كه به هیچ عنوان نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت، خونریزی واضح ادراری، خصوصا همراه دفع لخته و بدون درد است. در مراحل ابتدایی ممكن است خونریزی واضح دیده نشود و صرفا در آزمایش ادرار به صورت میكروسكوپی خون دیده ‌شود. از سایر علائم می‌توان به سوزش و تكرر ادرار و در موارد پیشرفته به كم‌خونی، ضعف و بی‌حالی و تعریق شبانه اشاره كرد. در صورت ابتلا به هر كدام از علائم فوق، در اسرع وقت به پزشك اورولوژیست مراجعه كنید تا بعد از اخذ شرح حال و معاینه، درخواست سونوگرافی شود تا از نظر وجود تومور در مثانه بررسی شوید.
خوشبختانه با پیشرفت علم پزشكی، در صورت تشخیص به موقع، در اكثر موارد با درمان‌های غیرتهاجمی و جراحی‌های آندوسكوپیك مثانه، این بیماری قابل ریشه‌كنی است كه در این روش‌ها با استفاده از لیزر Nd-YAG یا رزكتوسكوپ به درمان بیماری اقدام می شود. در ادامه در صورت لزوم با استفاده از واكسن سل (ب ث ژ) و تزریق هفتگی آن به داخل مثانه بیماری ریشه‌کن خواهد شد. سایر روش‌های درمانی در موارد تومور پیشرفته، شامل جراحی رادیكال سیستكتومی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می‌شود .
پس سعی كنید با اجتناب از دود سیگار و قلیان (حتی حضور در فضاهای بسته كه بقیه مشغول استعمال دخانیات هستند) و اجتناب از مواد سمی و صنعتی و آلودگی هوا (در حد امكان) و مصرف فراوان مایعات و سبزیجات و رژیم كم‌چرب، از بروز این بیماری پیشگیری كنید.