علائم اختلال بلع را چقدر می‌شناسید ؟

علائم اختلال بلع را چقدر می‌شناسید ؟

 عضو هیات مدیره انجمن گفتاردرمان گفت: اختلال بلع به علت بیماری‌های مختلفی همچون سكته‌های مغزی، پاركینسون، ضربه‌های مغزی و نخاعی، ام‌اس، آلزایمر و سرطان‌های سر و گردن ایجاد می‌شود. علاوه بر این بیماری‌ها، سالمندی نیز به علت تغییرات فیزیولوژیك و ساختاری، تغییراتی را در این عملكرد حیاتی به وجود می‌آورد و به بروز اختلال بلع در این افراد منجر می‌شود.
جلال بختیاری با تاكید بر این كه براساس تمام راهنماهای بالینی؛ ارزیابی، تشخیص و درمان اختلال بلع دهانی و حلقی به‌عهده متخصصان گفتار درمانی است، افزود: در صورتی كه عملكرد بلع دچار اختلال و تغییر شود به بروز سوءتغذیه، كم آبی بدن، عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون و در مواردی حتی مرگ یا تغییر در كیفیت زندگی فرد منجر می‌شود.
وی تاكید كرد: علائم اختلال بلع معمولاً شامل سرفه‌های‌های مكرر حین غذا‌خوردن یا بعد از غذا خوردن، احساس گیر كردن غذا در گلو و احساس خفگی، باقی ماندن غذا در حفره دهان، بالا رفتن دمای بدن و احساس گر گرفتگی بعد از غذا خوردن، عفونت‌های مكرر ریه و اجتناب از خوردن برخی مواد خاص مانند گوشت، مغزهای آجیل و...، است.
وی بیان كرد: مطالعات مختلف نشان داده شیوع اختلال بلع در جمعیت سالمندان شایع‌تر از بقیه گروه‌های سنی است. به‌طوری‌كه شیوع اختلال بلع در افراد بالای ۵۰ سال ۲۵ درصد گزارش شده و در سالمندانی كه در بخش‌های مختلف پزشكی بستری هستند، حدود ۳۰ درصد است.
 همچنین بیش از ۵۵ درصد بیماران سكته مغزی دچار درجاتی از اختلال بلع هستند، همچنین این اختلال در بیماری پاركینسون بیش از ۵۰‌درصد گزارش شده است و حدود ۳۵ درصد بیماران ام‌اس از این اختلال
 رنج می‌برند.
وی با اشاره به مراحل درمان این مشكل توضیح داد: گفتار‌درمان‌ها بعد از ارزیابی‌های بالینی و ابزاری، شدت و نوع مشكل بیمار را تشخیص داده و بر اساس نتایج معاینات و ارزیابی‌ها، روش‌های درمانی و توانبخشی مختلفی را برای بیماران به كار می‌برند كه در سال‌های اخیر هم با پیشرفت فناوری، روش‌های مختلفی علاوه بر تمرینات توانبخشی بلع مانند تحریكات الكتریكی عضلات درگیر در بلع یا تحریكات الكتریكی نواحی مغزی درگیر در بلع برای كمك به این گروه از بیماران
 به كار می‌رود./ مهر