متهم گریخت؟!

دادگاه‌های فرمایشی محاکمه عاملان قتل خاشقچی بدون حضور متهم اصلی برگزار می‌شود

متهم گریخت؟!

خبرهای رسیده از عربستان حكایت از برگزاری دادگاهی فرمایشی درباره پرونده عاملان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد این كشور دارد. خاشقچی پاییز سال گذشته در كنسولگری عربستان در تركیه به طرز وحشتناكی به قتل رسید و بعد‌ها 36 كشور جهان از جمله 28 كشور عضو اتحادیه اروپا خواستار محاكمه عاملان آن شدند. آنها اعلام كردند تحقیقات درباره این قتل باید سریع، با جزئیات، مستقل، بی‌طرفانه و شفاف باشد. مقامات سعودی اما بدون توجه به این توصیه همچنان با برگزاری جلساتی فرمایشی مشغول پاك كردن ردپای عاملان اصلی این جنایت است.

خبرگزاری فرانسه طی گزارشی مشروح درباره نحوه برگزاری جلسات مربوط به محاكمه عاملان قتل خاشقچی در ریاض می‌نویسد: در این جلسات احمد العسیری، فرمانده سابق ائتلاف سعودی در یمن و معاون رئیس سازمان اطلاعات عربستان حضور داشته و او را سردسته تیم ترور خاشقچی معرفی می‌كنند اما خبری از سعود القحطانی كه گفته می‌شود مشاوره‌دهنده اصلی و عامل مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این قتل بوده، حضور ندارد. این هر دو نفر از اعضای اصلی حلقه نزدیك به محمد بن‌سلمان محسوب می‌شوند و در رابطه با این قتل رسما از سمت‌هایشان برکنار شدند.
دی گذشته اولین جلسه محاكمه عاملان قتل خاشقچی برگزار شد. دادستانی عربستان سعودی ۱۱ نفر را به عنوان متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقچی معرفی و برای پنج نفرشان درخواست مجازات اعدام كرده بود.
 عربستان سعودی پیشتر گفته بود 22 نفر را در رابطه با قتل خاشقچی بازداشت كرده است. خاشقچی
 ۵۹ ساله چهارشنبه نهم مهر برای امور ازدواج خود به كنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه كرد، اما دیگر زنده از این ساختمان خارج نشد.
در پی فشارهای تركیه و افشای قطره‌چكانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، سرانجام عربستان مجبور به اعتراف شد و گفت این روزنامه‌نگار در داخل كنسولگری تكه تكه شده است. شرح این واقعه به اطلاع رئیس سازمان سیا در آمریكا و مقامات برخی كشورهای اروپایی نیز رسید.
جزئیات دادگاه
گفته می‌شود دیپلمات‌های پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریكا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه در كنار تركیه اجازه حضور پیدا كردن به عنوان ناظر در جلسات این محاكمه را كه كاملا با زبان عربی برگزار می‌شود، دارند. با این حال گفته می‌شود این افراد اجازه آوردن مترجم شفاهی را ندارند. یك نماینده خانواده خاشقچی نیز دست‌كم در یكی از جلسات دادگاه حضور پیدا كرده است. مقام‌های سعودی می‌گویند، ماهر مطرب، یك عامل اطلاعاتی كه مكررا ولیعهد عربستان را در سفرهای خارجی همراهی می‌كرده، صلاح‌الطبیقی یك كارشناس پزشكی قانونی عربستان و فهد البلاوی یك عضو گارد سلطنتی عربستان جزو 11 نفری هستند كه در حال محاكمه بوده و ممكن است با مجازات اعدام روبه‌رو شوند. بسیاری از متهمان در دادگاه برای دفاع از خود گفته‌اند از العسیری دستور می‌گرفتند و او را به عنوان سر دسته عملیات توصیف كرده‌اند. با این حال خبرنگاران می‌گویند از آنجا كه العسیری در عربستان به عنوان یك قهرمان جنگی معرفی می‌شود ممكن است مشمول مجازات اعدام نشود.
خدیجه چنگیز، نامزد خاشقچی پیش از این برای رسیدگی به پرونده قتل همسرش به پارلمان اروپا رجوع كرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا پس از طرح این شكایت در اظهاراتی گفت: نه تنها عاملان قتل جمال خاشقچی، بلكه دستوردهندگان این قتل نیز باید در محاكم قضایی محاكمه شوند. دولت تركیه با ارائه اسناد و مدارك متعددی به صورت
غیر مستقیم نشان داد قتل خاشقچی به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی انجام گرفته است. به همین دلیل افكار عمومی جهان به شدت برانگیخته شده و بارها خواستار محاكمه محمد بن سلمان در این باره شدند. حال به نظر می‌رسد دادگاه عربستان نه‌تنها آمران این قتل را رها كرده، بلكه حتی از بین عاملان نیز تنها برخی عناصر ضعیف را به صورت نمایشی محاكمه می‌كند.
 القحطانی كجاست؟
در این میان خبرنگاران می‌پرسند سعود القحطانی كه رهبری برخی كمپین‌ها در شبكه‌های اجتماعی علیه منتقدان حكومت عربستان را به عهده داشت و یكی از واسطه‌های ارتباط با ولیعهد عربستان بود و در قتل خاشقچی نیز نقش فرمانده اصلی و ناظر را بازی می‌كرد، كجاست؟ به گزارش فارس، مجتهد، فعال سیاسی و كاربر معروف عربستانی در توییتر فاش كرد، پس از فشارهایی كه رئیس‌جمهور آمریكا اعمال كرد، ولیعهد عربستان مشاور سابق دفتر پادشاهی این كشور را تحت بازداشت خانگی قرار داد و تمامی راه‌های ارتباطی او را قطع و ملاقات دوستان و نزدیكان او را ممنوع كرد. این كاربر مشهور قبلا گفته بود قرار است سعود القحطانی به جای بن سلمان قربانی شود.  اما جلسات فعلی دادگاه فرمایشی عربستان درباره قتل جمال خاشقچی نشان می‌دهد حتی مقامات سعودی حاضر به قربانی كردن سعود القحطانی نشده و ترجیح دادند افراد ضعیف تری را قربانی كنند. زیرا مطرح كردن نام احمد العسیری فرمانده ائتلاف نظامی سعودی علیه مردم مظلوم یمن نیز از همان ابتدا یك نمایش رسانه‌ای و تبلیغاتی بود و به این وسیله پادشاهی سعودی می‌خواست دهان منتقدان خود را در داخل و خارج ببندد. زیرا از زمان انتصاب العسیری بر سازمان اطلاعات عربستان زمان زیادی نمی‌گذشت. حال آن‌كه قتل و سر به نیست كردن منتقدان سعودی از سال‌ها پیش جریان داشت. محمد بن سلمان از همان ابتدای روی كار آمدن خود دست به تصفیه و قتل و تبعید منتقدان و مخالفانش زد. این اقدام با به زندان انداختن گروهی از شاهزادگان سعودی رسانه‌ای شد و با قتل جمال خاشقچی به اوج خود رسید. با این حال شاهزاده خون ریز سعودی در سایه حمایت‌های بی‌دریغ دونالد ترامپ و دلارهای نفتی خود همچنان به رویه خود ادامه می‌دهد. چنان‌كه در همین چند روز گذشته در خبرها آمده بود عربستان سعودی 37 نفر را به اتهام جرایم سیاسی گردن زده است. در بین آنها 32 نفر از جوانان و نوجوانان شیعی بودند كه بزرگ‌ترین جرم شان شركت در تظاهرات اعتراضی بود.