سه قدم مانده به صبح!

قهرمانی، سهمیه آسیا و بقا، علامت سوال‌هایی كه همچنان در لیگ وجود دارد

سه قدم مانده به صبح!

شكست استقلال در مقابل پدیده، آخرین سكانس مهیج لیگ تا پایان هفته بیست و هفتم بود. حالا فقط سه هفته به پایان بازی‌های این فصل باقیمانده و هنوز علامت سوال‌های بسیاری وجود دارد كه پاسخ روشنی برای آنها وجود ندارد و هیجان فوتبال را تا روز پایانی رقابت ها، در اوج خودش نگه خواهد داشت.
 قهرمانی
بعد از پایان بازی پدیده و استقلال، هواداران پرسپولیس از هواداران پدیده هم خوشحال‌تر بودند. شكست استقلال، یك گام دیگر پرسپولیس را به فتح جام نزدیك تر كرد، اما جمله كلیدی را درباره شانس قهرمانی پرسپولیس، برانكو به زبان آورد؛ این‌كه باید تا سوت پایان آخرین بازی جنگید.
هنوز روی كاغذ 4 تیم سپاهان، استقلال، تراكتوسازی و پدیده شانس قهرمانی دارند و اگر پرسپولیس در 3 بازی پایانی اش، بین 5 تا 7 امتیاز از دست بدهد، شانس قهرمانی برای هر چهار تیم دیگر زنده خواهد شد. پس پرسپولیس هنوز 5 امتیاز دیگر می‌خواهد تا بدون اما و اگر و با احتساب برد سایر مدعیان در بازی‌های باقیمانده قهرمان لیگ شود.
 كسب سهمیه
گرچه تیم دسته دومی داماش گیلانیان مدتهاست كه به فینال جام حذفی صعود كرده، اما اهالی فوتبال بر این باورند كه قهرمانی این فصل جام حذفی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان معرفی می‌شود؛ جایی كه سپاهان و پرسپولیس برای صعود به فینال باید به مصاف هم بروند. با فرض قهرمانی پرسپولیس یا سپاهان در جام‌حذفی، به احتمال فراوان 4 تیم نخست لیگ جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست می‌آورند، مگر این‌كه سپاهان قهرمان جام حذفی و در لیگ پنجم شود. در این صورت پرسپولیس و سپاهان سهمیه مستقیم آسیا را به دست می‌آورند و تیم‌های دوم و سوم لیگ هم به پلی‌آف می‌روند. تیم چهارم هم هیچ. البته فعلا چیزی قابل پیش‌بینی نیست.
بازی‌های باقیمانده 5 مدعی بالای جدول كه در مسیر كسب عنوان قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا قرار دارند را با هم مرور می‌كنیم:
پرسپولیس: با تراكتورسازی در تبریز، با ماشین‌سازی در تهران، با پارس‌جنوبی جم در بوشهر
سپاهان: با ماشین‌سازی در اصفهان، با پدیده در مشهد، با استقلال خوزستان در اصفهان
استقلال: با استقلال خوزستان در تهران، با صنعت نفت در آبادان، با سپیدرود در تهران
تراكتوسازی: با پرسپولیس در تهران، با پارس جنوبی جم در تبریز، با فولاد در اهواز
پدیده: با سایپا در تهران، با سپاهان در مشهد، با ماشین‌سازی در تبریز.
 جنگ بقا
دیگر علامت سوال لیگ هجدهم، مربوط است به دومین تیم سقوط‌كننده به لیگ دسته اول. استقلال خوزستان این هفته با تساوی مقابل نساجی مازندران، رسما از لیگ برتر سقوط كرد و حالا دومین تیم، از میان سپیدرود و نفت مسجد سلیمان معرفی خواهد شد. فینال تیم‌های ته جدولی، همین جمعه در مسجدسلیمان برگزار می‌شود؛ جایی كه نفت میزبان سپیدرود
است.
این شاید آخرین فرصت سپیدرود برای بقا باشد چراكه این تیم در دو هفته پایانی دو بازی سخت دارد؛ اولی دربی مازندران با نساجی و دومی هم بازی با استقلال در تهران. نفت مسجد سلیمان هم در پس از بازی با سپیدرود، باید با پیكان در تهران و با ذوب‌آهن در خانه بازی كند. جنگ بقا، مثل جنگ برای كسب سهمیه، احتمالا تا هفته پایانی ادامه خواهد داشت.