پهلوی‌ها در رابطه با بحرین چه گفتند؟

پهلوی‌ها در رابطه با بحرین چه گفتند؟

یكی از سیاست‌های دست‌اندركاران رژیم پهلوی، تبلیغ «بی‌ارزش بودن بحرین» بود. براساس این سیاست، مدام گفته می‌شد كه نگهداری بحرین هزینه‌های زیادی خواهد داشت و همچنین هیچ فایده‌ای برای
 كشور ندارد.
اسدا... علم، وزیر وقت دربار: ‌«اكثریت ساكنان آن جزیره عرب هستند و به زبان عربی سخن می‌گویند. به لحاظ اقتصادی مجمع‌الجزایر بحرین دیگر اهمیت ندارند، زیرا نفت آنجا تمام شده و صید مروارید نیز صرفه اقتصادی ندارد. از نظر اهمیت استراتژیكی و سوق‌الجیشی با وجود تسلط ایران بر تنگه هرمز، آن جزایر ارزشی ندارد، از جهت امنیتی هم حفظ آن سرزمین پرهزینه و مستلزم استقرار یكی دو لشكر در آنجاست. من اهل این نیستم كه به زور حضور لشکرم یك جایی را ضمیمه خاك خود بكنم.»
عباس مسعودی، سناتور شاهنشاهی و گرداننده روزنامه اطلاعات: «بحرین از نظر منابع طبیعی وضعیت چشمگیری ندارد... در این سرزمین، مثل دیگر شیخ‌نشین‌ها، كشاورزی وجود خارجی ندارد. از سیر تا پیاز و به قول معروف از سفیدی گچ تا سیاهی زغال خود را از خارج وارد می‌كنند.»
امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر: «بحرین به مثابه یكی از دختران ما بود كه این دختر شوهر كرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده باید به‌مانند بزرگ هر خانواده از او پشتیبانی كنیم و خواهیم كرد!»
محمدرضا پهلوی:‌ «دولت شاهنشاهی نمی‌خواهد با «اعمال زور» بحرین را تصاحب كند، بلكه حاكمیت بحرین را به دلخواه اكثریت مردم در یك همه‌پرسی آزاد زیر نظر سازمان ملل متحد وامی‌گذارد تا اگر اكثریت مردم بحرین علاقه به ملحق شدن به ایران داشتند، بحرین در حاكمیت ایران بماند و اگر خواستند از ایران تجزیه شوند، كشوری مستقل گردند.»