شروط بهزیستی برای مادران مجرد

شروط بهزیستی برای مادران مجرد


 از سال 92 كه نسخه اصلاح‌شده قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، علاوه‌بر زوج‌ها، زنان و دختران مجرد نیز می‌توانند كودكان بدسرپرست و بی‌سرپرست را به فرزندخواندگی بپذیرند. البته بر اساس قانون، این افراد فقط قادر خواهند بود سرپرستی فرزندان دختر زیر نظر سازمان بهزیستی را به عهده بگیرند كه خود این موضوع نیز شرط و شروطی دارد از جمله، نداشتن سوء پیشینه، مبتلا نبودن به اعتیاد، دریافت تاییدیه جسمی و روانی از مراجع مربوط، ادای فرایض دینی و داشتن تمكن مالی در حدی كه این افراد بتوانند از پس هزینه‌های خود و كودك برآیند و ترجیحا شغل ثابت و بیمه داشته باشند.
البته همه این شرایط از سوی سازمان بهزیستی بررسی می‌شود و اگر زنان یا دختران مجرد می‌خواهند دختری را به فرزندخواندگی قبول كنند، ابتدا باید به اداره بهزیستی شهرستان خود مراجعه و درخواستشان را ثبت كنند. بعد از ثبت درخواست، این افراد به پزشكی قانونی و مشاوران معتمد سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند تا صلاحیت‌هایشان بررسی شود و همزمان كارشناسی نیز از سوی این سازمان به محل زندگی فرد متقاضی فرستاده می‌شود تا از خانه و شرایط زندگی او بازدید كند.
اما آن‌طور كه معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفته است، بعد از این‌كه سنجش‌های اولیه صورت بگیرد، زنان و دختران مجرد متقاضی باید در دوره‌های مهارت زندگی و مهارت فرزندخواندگی و دیگر جلسات مشاوره سازمان بهزیستی شركت كنند.
مرحله بعد از گذراندن كلاس‌ها و جلسات مشاوره نیز ارتباط گرفتن متقاضیان مادر شدن با كودكی كه از طرف بهزیستی به آنها معرفی می‌شود. حال اگر كودك زیر نظر بهزیستی توانست طی چند جلسه با زن یا دختر متقاضی ارتباط برقرار كنند، آن كودك به فرزندخواندگی داده می‌شود.
البته معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران بر این نكته هم تاكید كرده كه بعد از تحویل كودكان به مادران جدیدشان، مددكاران بهزیستی، هوای آنها را دارند و به‌طور دائم و با بازدید از منزل از شرایط كودك آگاهی پیدا می‌كنند و پیگیر مسائل مربوط به او خواهند بود و تا سال‌ها بعد، تلفنی یا بازدیدهای اتفاقی و سرزده ارتباط خود را با آن مادر و كودك حفظ خواهند كرد.
همچنین به گفته او، اگر زن یا دختری بعد از به‌عهده گرفتن سرپرستی یك كودك ازدواج كند، باید صلاحیت همسرش نیز از سوی سازمان بهزیستی و مراكز مشاوره بررسی شود و در صورتی كه در این فرآیند، صلاحیت آن شخص احراز نشود، سرپرستی كودك از آن زوج سلب خواهد شد.