ژن‌خوك و احتكار كتاب

ژن‌خوك و احتكار كتاب


جا كم است و حرف زیاد. مستقیم برویم سراغ اصل مطلب كه صادق علیزاده دبیر محترم فرهنگ و هنر در همین صفحه از عكس روی جلد تازه‌ترین شماره هفته‌نامه صدا رمزگشایی كرده است، چه رمزگشایی‌ای! تصویری كه بمب‌افكن‌های آمریكایی را همراه ناوهای جنگی نشان می‌دهد كه انگار در حال لشكركشی به سمت ایرانند.
گرانی وحشتناك كاغذ و قاچاق كتاب و شرایط سرانه مطالعه ایرانی‌ها و پیكر كم جان نشرها به شكلی است كه شاید كسی باور نكند در همین شرایط هم اتفاقی به نام «احتكار كتاب» رخ بدهد، البته كه رخ داده و صابر محمدی هم پیگیر موضوع شده كه ماجرا چیست. قصه اینجاست كه كتاب تازه استاد شفیعی كدكنی انگار در نمایشگاه كتاب خوب فروخته است، آن‌طور كه در بعضی منابع اشاره شده است نزدیك به 400 میلیون فروش داشته كه خب اتفاق خیلی مثبت و خوبی است، اما ماجرا اینجاست كه تا مدتها فروش این كتاب در انحصار یک نشر باقی ماند. همین موضوع شده سوژه اصلی صابر محمدی در صفحه 11 امروز كه پر واضح است برای اهالی هنر خواندنی است.
سعید سهیلی، كارگردان باهوشی است و می‌داند چطور فیلمی با موضوع داغ روز بسازد. روزهایی كه موضوع گشت ارشاد حتی به وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری هم راه پیدا كرده بود. او دو فیلم روانه سینماها كرد كه اگر هیچ نداشت فروش خوبی را نصیب پیكر كم جان سینمادارها كرد. ژن خوك هم تقریبا با همین دست فرمان تولید شده، این روزها هم همچنان موضوع آقازاده‌ها در گیر و دار و بند گرایشات سیاسی نمانده و چپ و راست و معتدل به این موضوع واكنش نشان داده‌اند. سعید سهیلی هم بر همین پایه فیلمی ساخته كه اتفاقا تماشاگران هم از آن استقبال كرده‌اند. در صفحه سینمای ایران هم مجموعه مطالبی را می‌توانید در رابطه با این فیلم بخوانید.
ترین‌ها همیشه جزو جذاب‌ترین اخبار هر حوزه در روزنامه‌نگاری است. كیكاووس زیاری در صفحه سینمای جهان هم مستقیم رفته است سراغ پردرآمدهای هالیوود. البته تفاوت مهم این بازیگران با مشابه‌های وطنی در این است كه بازیگران هالیوودی هیچ ابایی از اعلام رقم دستمزدهایشان ندارند.