من واژه واژه  عطر تو را پخش می‌کنم...

گفت‌وگو با هادی جانفدا، شاعر اهل بیت درباره ماه رمضان در جوار حرم حضرت معصومه(س)

من واژه واژه عطر تو را پخش می‌کنم...

 ما ایرانی‌‌ها خوش‌شانسیم.خوش‌اقبالیم از این بابت که یک خواهر و برادر کریم و مهربان کنارمان داریم. هر زمان کم می‌آوریم هر وقت دلمان آنقدر تنگ می‌شود که امانمان بریده می‌شود، پناه می‌بریم به حرم این خواهر و و برادر و فرصتی پیدا می‌کنیم تا کمی حال و هوایمان را عوض کنیم.تا چراغ امید را دوباره در دلمان روشن کرده و باور کنیم که روزها هر چند سخت می‌گذرند ولی روزهای خوب می‌آیند.ما ایرانی‌‌ها خوش شانسیم که امام رضا (ع) راهی ایران شد، هر چند ناجوانمردانه به شهادت رسید اما خوش‌شانسیم که مزارش در کشور ماست و حرم ایشان محل امنی است که هر زمان می‌توان به آن‌جا پناه برد. ما ایرانی‌ها خوش‌شانسیم که خواهری معصومه(س) نام از مدینه راه می‌افتد می‌آید سمت ایران تا به طوس برود و با برادر دیدار کند. چه دلتنگی زیبایی ! همان گفته قدیمی، چقدر خوشبخت است برادری که خواهر دارد.اما راه طولانی است و خواهر امام رضا(ع) آنقدر بنیه ندارد که سختی راه را دوام بیاورد، در میانه مسیر بیمار می‌شود و برادر نادیده به دیدار خدا می‌رود و در شهری به‌نام قم به خاک سپرده می‌شود و بعد از آن است که حرمش می‌شود، محل امنی برای همه آنهایی که ماوایی و مونسی و کریمی و خواهری مهربان می‌جویند.
ما ایرانی‌‌ها خوشبختیم که خواهر و برادری کریم و مهربان در کنارمان داریم که همیشه در خانه‌ و حرمشان به رویمان باز است و می‌توانیم برویم آنجا و غبار از دل و روح پاک کنیم و دوباره به زندگی ادامه دهیم. مشهد و قم برای ایرانی‌‌ها و همه شیعیان شهرهای مهمی هستند.دو حرم، دو پناهگاه در این شهرها درهایشان به روی ما باز است، همیشه؛ شب و روز.حالا فکر کن که ماه رمضان است و در تهران بزرگ با دیوارها و فضای سیمانی زندگی می‌کنی و روزی از روزهای ماه رمضان دلت تنگ می‌شود، دوست داری به پناهگاهی پناهنده شوی تا حس امنیت در جانت تازه شود و دوباره بتوانی به زندگی ماشینی‌ات برگردی.راه می‌افتی سمت قم.بزرگراهی که تو را خیلی زود به حرم خانم حضرت معصومه(س) می‌رساند.می‌توانی بعد از افطار راه بیفتی و بعد اذان صبح برگردی، راهی نیست که.باید دلت را کمی جلا دهی تا خانم تو را بطلبد و راهی شوی به سمت قم و بروی حرم.
​​​​​​​
افطاری متفاوت مرحوم آیت ا... طباطبایی
هادی جانفدا، شاعر اهل بیت (ع) است.شعرهای زیادی درباره امام حسن (ع)، امام علی(ع)، حضرت رقیه(س) و ... دارد.پدر و پدربزرگش و اجدادش اهل قم هستند.هرچند خودش متولد تهران است و حالا در کرج زندگی ‌می‌کند اما به قم زیاد رفت و آمد دارد. شب‌ها و روز‌های حرم را درک کرده و می‌‌داند که چه حال و هوایی دارد به‌خصوص در ماه رمضان.
این شاعر درباره اهمیت شهر قم می‌گوید: از قدیم‌الایام شهر قم مورد توجه شیعیان بوده، قبل از این که حضرت معصومه (س) به قم تشریف بیاورند این شهر مورد توجه اهل بیت بوده و با ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، اهمیت آن بیشتر شد. شهر قم آنقدر اهمیت داشت که حضرت معصومه(س) هر چند بیمار بودند از ساوه به این شهر آمدند.روایت است که ایشان در ساوه از همراهان سوال کرده‌اند که تا قم چقدر فاصله داریم؟ از پدرم شنیده‌ام که قم مرکز شیعیان اهل بیت است.وقتی شنیده‌اند چند فرسخی راه است ایشان آمده‌اند تا به قم برسند.این‌ها اهمیت این شهر را نشان می‌دهد.حرم حضرت معصومه (س) گل سر سبد قم است و بعد از این که ایشان در قم به خاک سپرده شدند مرکز توجه علما و شیعیان قرار گرفت.ایشان مثل چراغی است که شهر را روشن می‌کند و علما دور این چراغ می‌گردند.حرم حضرت معصومه‌(س) سراسر معنویت است و بخشی از تاریخ ما به شمار می‌آید. نظر شخصی من این است، آرامش حرم حضرت معصومه (س) در دنیا بی‌نظیر است.من به زیارت عتبات هم رفته‌ام، مشهد هم رفته‌ام همه حرم‌ها بسیار ارزشمند هستند اما آرامش حرم حضرت معصومه (س) را بی‌بدیل می‌دانم.در حرم ایشان احساس می‌کنی در قطب معنویت قرار گرفته‌‌ای و دلت بدون مکث و وقفه‌ای پر از معنویت و‌آرامش می‌شود.مرحوم‌ آیت‌ا... طباطبایی، نذر داشتند، موقع افطار به حرم می‌رفتند و بوسه بر ضریح حضرت معصومه(س) می‌زدند و بعد نوشیدنی و خوراکی می‌خوردند.مرحوم آیت‌ا... مرعشی و دیگر آیات عظام رفتن به حرم و زیارت را جزو تکالیف عبادی خود می‌دانستند و‌آن را مستحب نمی‌دانستند و احترام به خانم حضرت معصومه (ع)  را تکلیف عبادی خود قرار داده بودند.آنها از این زیارت توفیق کسب علم و دانش و تقوا طلب می‌کردند
ارزشمندی زن در اسلام
به جانفدا می‌گویم، ارج و قربی که خانم حضرت معصومه (س) در بین ما ایرانی‌‌ها و علما دارند نشان از ارزشمندی جایگاه زن در اسلام است.این که علمای بزرگ شیعه به زیارت بانویی می‌روند که در میان شیعیان به کریمه اهل بیت شهرت دارد.
این شاعر می‌گوید: حضرت معصومه (س) یکی از دانشمندان و فرهیختگان زمانه خود بوده است.ایشان اهل علم و معرفت بوده است.توجه به حضرت معصومه (س) نشان می‌دهد که اسلام به تفکر و ذات زن احترام می‌گذارد نه به ظاهر.اگر در دین اسلام به زنان توصیه شده که حجاب خود را حفظ کنند برای این است که وجود زن ارزشمند است و نباید به سادگی در دسترس باشد.این را نباید به حساب محدودیت و اجبار و یا نادیده گرفتن زن گذاشت.توصیه به حجاب یعنی وجود زن ارزشمند است.حضرت معصومه (س) اگر در محور توجهات قرار گرفتند و اگر علمای بزرگ حتی بعد از فوت ایشان به زیارت‌شان می‌روند و از ایشان استمداد می‌طلبند تا به معرفت و دانایی آنها بیفزاید به خاطر ذات دانا و معصوم این حضرت است.زنان ما اگر به حضرت معصومه (س) اقتدا کنند حتما راه‌‌های خوبی در مسیر زندگی‌شان باز خواهد شد.

شب‌های رمضان است با سحر‌ها و افطاری‌های شگفت‌انگیزش. اگر دل‌تان گرفت یا هوای زیارت به سرتان زد ، راهی شوید سمت قم.آرامش حرم خانم حضرت معصومه (س) بی‌نظیر است.افطاری هم می‌‌دهند به سبک افطاری‌های حرم برادرشان امام رضا (ع)، کریمند و بزرگوار و مهربان.اگر به قم رفتید بعد اذان می‌توانید خودتان را به کباب کوبیده قم مهمان کنید که به گفته جانفدا عالی است و کبا‌ب‌پزهای قمی بنا به اعتقادات مذهبی که دارند کم نمی‌گذارند حتی اگر گوشت گران باشد.آش قنبید هم غذای محلی قم است. سوهان هم یادتان نرود که در دنیا بی‌همتا است.
در آخر التماس دعا