شلیك بـه قلب  المپیک

گفت‌وگو با نجمه خدمتی، نخستین المپیكی ایران در رشته تیراندازی

شلیك بـه قلب المپیک

بانوی تیرانداز ایران نخستین ورزشكاری بود كه سهمیه المپیك 2020 را در ژاپن كسب كرد.خدمتی كه انگیزه‌های زیادی برای المپیك دارد در زمان كسب این سهمیه فكرش را نمی‌كرد كه نخستین ورزشكار ایرانی باشد كه این اتفاق برایش می‌افتد و نخستین مسافر ژاپن است.با تیرانداز ایران درباره این سهمیه و برنامه‌هایی كه پیش رو دارد، گفت‌وگو كرده‌ایم.

 كسب سهمیه چطور اتفاق افتاد؟
خودم هم فكر نمی‌كردم اولین ورزشكاری باشم كه سهمیه گرفته‌ام.
 اما نخستین چراغ را شما روشن كردید.
بله و خدا را شكر می‌كنم.دو سهمیه المپیك در مسابقات جهانی چین وجود داشت كه یكی از آنها را من كسب كردم.
 سطح مسابقات به چه صورت بود؟
خیلی بالا. همه ورزشكارانی كه در آنجا بودند به دنبال سهمیه بودند.
 پس حالا دیگر شما یكی از نفرات اعزامی به المپیك هستید، درست است؟
اگر خدا بخواهد این اتفاق خواهد افتاد.امیدوارم این سهمیه‌ای كه كسب كردم، انگیزه‌ای باشد برای سایر ورزشكاران به‌ویژه خانم‌ها كه بتوانند سهمیه‌های بیشتری را برای المپیك كسب كنند.
 درباره المپیك حرف بزنید.قول مدال می‌دهید؟
همه تلاشم را خواهم كرد. تیراندازی قابل پیش‌بینی نیست و امیدوارم روز مسابقه در شرایط بسیار خوبی باشم تا بتوانم تمام ركوردهایی كه در تمرین و مسابقات جهانی ثبت كرده‌ام را آن روز تكرار كنم و بهترین نتیجه را برای كشورم به‌دست بیاورم.من قول مدال نمی‌دهم.دوست هم ندارم از همین حالا گلایه كنم اما تنها راه رسیدن به اوج آمادگی برای تیراندازان حضور در اردوهای خارجی است.جدا از فرصت آماده سازی می‌توانیم فشنگ‌های مورد نیاز خود را هم تامین كنیم و با دغدغه كمتری كار را پیش ببریم. علاوه بر تجهیزات و فشنگ حضور مربی خوب و توانمند كمك بزرگی به تیراندازان است كه خوشبختانه با حضور الهام هاشمی مشكل قبلی ما در این خصوص كاملا حل شده است.ما مشكل لباس داریم.
سال قبل بود كه افت شدیدی كرده بودم و دلیل آن مشكل لباس ورزشی‌ام بود. به محض این‌كه توانستم این مشكل را با هزینه شخصی حل كنم، ركوردهایم خیلی سریع شروع به افزایش كرد. در مورد لباس و مشكلات دیگر دنبال مقصر نمی‌گردم اما مساله دیگری كه ناراحت‌كننده بود این‌كه فدراسیون یك سلاح خفیف (سه وضعیت) داشت اما آن را برای تامین در اختیار من قرار نداد و آن را به یك تیرانداز مبتدی
داده بود!
 فكر می‌كنید برای المپیك ژاپن چند بانوی ورزشكار سهمیه كسب كنند؟
امیدوارم كه زیاد باشد.بانوان ما انگیزه‌های زیادی دارند اما خب محدودیت هم دارند. خوشبختانه در تیراندازی بانوان ایران موفق بوده‌اند و در خیلی از مسابقات از آقایان بهتر نتیجه گرفته‌اند. امیدوارم در همه رشته‌ها این هم‌سطح بودن اتفاق بیفتد. آن وقت مسؤولان صددرصد این انتظار را از ما داشته باشند كه خانم‌ها مثل آقایان می‌توانند در مسابقات موفق باشند.
 آخرین وضعیت خودتان به چه صورت است؟ تیم ملی، تیراندازی و...
من باید دوباره تشكر ویژه‌ای از خانم الهام هاشمی بكنم. ایشان خیلی برای من زحمت كشیده‌اند. اگر من به اوج رسیدم و سهمیه المپیك گرفتم بدون شك زحمات ایشان بوده است. یك جورهایی مدیون هستم و اگر ایشان نبودند شاید این اتفاق نمی‌افتاد. امیدوارم كنار ما همچنان حضور داشته باشند و ما هم بتوانیم مربی زحمتكش و فدراسیون را سربلند كنیم. وضعیت تیم ملی هم كه خوب است و امیدوارم سایر بچه‌ها هم بتوانند سهمیه بگیرند.
 حرفی مانده كه بخواهید بزنید؟
نه، اما اگر آخرین رده‌بندی رنكینگ جهانی را ببینید من 18 پله صعود داشته‌ام و این اتفاق هم در خفیف و هم در رشته بادی رقم خورد. این نوید خوبی است و باز هم امیدوارم كه مسؤولان به تیراندازی و مشكلات‌مان فكر كنند و حمایت بیشتری از این رشته پرمدال داشته باشند.