آرایش جنگی کالاهای آمریکایی

با وجود دشمنی‌ها و تحریم‌های کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی همچنان کالاهای آمریکایی در بازار ایران جولان می‌دهند

آرایش جنگی کالاهای آمریکایی

ایران در سال 97 بیش از 69 میلیون تن كالا به ارزش 142 میلیون دلار از آمریكا وارد كرد. پیش از اجرای برجام، رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور دستور دادند در زمان اجرای برجام از واردات هرگونه كالای مصرفی از آمریكا جلوگیری شود. وزارت صنعت هم در آذر 94 ثبت سفارش واردات 227 قلم كالای مصرفی از آمریكا را ممنوع كرد. در مجلس هم طرح‌هایی برای ممنوعیت خرید هرگونه كالای مصرفی از آمریكا مطرح شد اما هیچ یك به تصویب نرسید. با این حال تا زمان خروج آمریكا از برجام، دولت و مجلس اقدام چندان قابل‌توجهی برای ممنوعیت واردات اقلام مصرفی از آمریكا انجام ندادند؛ اما برخلاف انفعال یا بی‌تفاوتی دولت و مجلس نسبت به واردات كالاهای آمریكایی و به‌ویژه واردات كالاهای مصرفی از این كشور، وزارت خزانه‌داری آمریكا از دو سال قبل هرگونه واردات پسته، فرش و خاویار از ایران را ممنوع و حتی برای آن اقدامات تنبیهی تعیین كرده است. در فهرست واردات ایران از آمریكا،‌ تجهیزات پیشرفته پزشكی به چشم می‌خورد كه با توجه به انحصار آمریكا در این محصولات، واردات آنها قابل توجیه است. با این حال، در فهرست كالاهای وارداتی از آمریكا در سال گذشته شاهد انواع متعددی كالاهای مصرفی هستیم كه هم امكان تولید آنها در داخل وجود دارد و اگر هم فعلاً امكان تولید آنها وجود ندارد با توجه به دشمنی آمریكا ضروری است این كالاها از سایر كشورها تأمین شود. نكته مهم نحوه انتقال پول برای واردات از آمریكا با توجه به تحریم‌های این كشور علیه ایران است. آمریكا، ایران را در فهرست تحریم خود دارد و به‌راحتی نمی‌توان كالایی را از این كشور وارد كرد، چراكه ارتباط مالی و بانكی بین دو كشور وجود نداشته و ندارد. صرافی‌های ایران نیز این ارتباط را با آمریكا برقرار نمی‌كنند. ضروری است وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت نسبت به چرایی واردات این كالاهای مصرفی از آمریكا پاسخ دهند. پیگیری‌های جام‌جم در این زمینه از این دستگاه‌های دولتی به نتیجه نرسید.

دلیل اصلی واردات سویا از آمریكا
كاوه زرگران، دبیركل كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره شرایط واردات مواد غذایی از آمریكا گفت: با افزایش تنش‌های سیاسی بین چین و آمریكا در سال گذشته، چین واردات سویا از آمریكا را متوقف كرد كه به تبع آن تقاضا برای سویای برزیل بالا رفت و قیمت سویای برزیل با افزایش زیادی روبه‌رو شد.
وی افزود: به همین دلیل كمپانی‌های بین‌المللی كه قبلا در همین زمینه با ایران همكاری می‌كردند به جای این‌كه دانه سویا را از برزیل خریداری كنند، آن را از آمریكا تهیه كردند.
این عضو اتاق بازرگانی یاد آور شد: طبیعتاً ایران گزینه‌های دیگری مثل برزیل و آرژانتین را برای واردات سویا داشت، اما واردات سویا از این كشورها بسیار گران تمام می‌شد.
زرگران با بیان این كه رقم دیگر محصولات وارداتی از آمریكا زیاد نبوده و ممكن است به صورت مسافرتی وارد شده باشد، تصریح كرد: نقل و انتقالات پولی برای واردات این محصولات از مسیرهای معینی مثل بانك‌هایی انجام شده كه منابع پولی ایران در آنها بود و قبلا شامل تحریم نمی‌شد.


خرید تخم چشم زده قزل‌آلا از شركت‌های تحت برند آمریكایی
آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی درخصوص واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از آمریكا گفت: وارداتی كه از این كشور صورت پذیرفته بسیار محدود بوده، هرچند ممكن است تولید این محصول در كشورهای دیگر صورت گرفته ولی تحت برند شركتی آمریكایی بوده است.
وی افزود: به‌جز تخم چشم زده، اسپرم گاو نیز از آمریكا وارد می‌شود كه خود واردكنندگان و تجار به انحای مختلف، پول را به شركت‌های آمریكایی می‌پردازند.


واردات كالای مصرفی به كشور خیانت است
محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی تصریح كرد: متاسفانه برخی افراد پول‌هایی را كه در كشورهای دیگر بلوكه دارند به صورت كالا وارد كشور می‌كنند تا نقد شوندگی پول‌هایشان تضمین شود. وی اضافه كرد: متاسفانه برخی افراد مناسبات بین‌المللی را در نظر نمی‌گیرند و تنها به فكر سود خودشان هستند. برخوردار تاكید كرد: در شرایطی كه آمریكا، ایران را تحریم كرده و فشارهای اقتصادی را علیه مردم ما در برنامه‌ریزی خودش قرار داده واردات كالای مصرفی خیانت به كشور محسوب می‌شود.


حتما اشتباه شده است
ولی‌ا... افخمی‌راد، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت درباره واردات كالاهای مصرفی از آمریكا به ایران گفت: كالایی كه روی آن درج شده متعلق به كشور آمریكاست، لزوما از این كشور وارد نشده و ممكن است كشور واسطی در این بین وجود داشتند اما در ثبت سفارش‌ها اگر نام كشور آمریكا ثبت شده به‌طور مستقیم به ایران وارد شده این موضوع كمی ناممكن به نظر می‌رسد.
وی افزود: آمریكا كالایی به ما نمی‌فروشد و نقل و انتقال پول در شبكه بانكی به‌سختی انجام می‌شود، ضمن این‌كه واردات كالاهای مصرفی به ایران نیز ممنوع است و حتما در گزارش گمرك مبنی بر واردات كالاهای مصرفی به ایران اشتباهی رخ داده است.
افخمی‌راد با تاكید بر این‌كه مسؤولان فعلی سازمان توسعه تجارت باید در این زمینه پاسخ دهند، ادامه داد: آقای نیازی، مدیركل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، مسؤول اصلی این كار هستند و باید با وی در این‌باره صحبت كنید.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت معتقد است، اقلامی كه در فهرست واردات از آمریكا منتشرشده، نشان می‌دهد بسیاری از آنها متعلق به كشورهای آمریكای جنوبی (برزیل و آرژانتین) است.
وی با بیان این‌كه واردات از آمریكا مساله مهمی نیست، گفت: برای اطمینان خاطر می‌توانید این موضوع را از مسؤولان مربوط سازمان توسعه تجارت جویا شوید، اما تا جایی كه اطلاع دارم، واردات كالای مصرفی از آمریكا صورت نمی‌گیرد.


واسطه‌ها، دلیل اصلی واردات نهاده از آمریكا
حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در این باره گفت: عمده خوراك دام و طیور از آرژانتین، روسیه، برزیل و قزاقستان وارد می‌شود كه ممكن است در این بین یك محموله هم از آمریكا وارد شود كه عمدتاً توسط واسطه‌ها صورت
می‌پذیرد.
وی افزود: ما تاكنون با شركت آمریكایی همكاری نداشته‌ایم، ولی ممكن است با شركت بین‌المللی فروش كالا كه یك محصول را از آمریكا خریده باشد، همكاری داشته باشیم و محصولی از آن وارد كنیم.


اطلاعی ندارم واردات از آمریكا چطور است
علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اظهار بی‌اطلاعی از صادرات آمریكا به ایران به خبرنگار ما گفت: در این زمینه اصلا اطلاع ندارم و نمی‌دانم چطور و چگونه كالاهای مصرفی آمریكایی وارد ایران شده است.
وی تاكید كرد: به غیر از دارو كه موردنیاز ایران است، واردات كالاهای مصرفی از آمریكا هیچ توجیهی ندارد و متاسفانه اطلاع دقیقی هم در این زمینه ندارم كه بخواهم كمك كنم.


نقش اصلی واسطه‌ها در واردات
هدایت اصغری، مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران میهن درباره واردات جوجه اجداد از آمریکا گفت: عمده نقل و انتقال پولی برای واردات جوجه اجداد یک‌روزه از آمریکا توسط واسطه‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: اکثرا واردات این کالا به دلیل کاهش هزینه‌های تولید و تفاوت ژنتیکی به کشور صورت می‌گیرد و توسط شرکت‌های ترکیه‌ای به ایران صادر می‌شود.


واردات از آمریکا تا قبل از تحریم بود
امید حیاتی، فعال بخش خصوصی شیلات درباره واردات خوراک آبزیان از آمریکا گفت: تا اسفند 97 به صورت قانونی خوراک آبزیان از آمریکا وارد می‌کردیم ولی با شروع تحریم‌ها این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های مرتبط با آمریکا دیگر به تولیدکنندگان کشورمان خوراک آبزیان به فروش نمی‌رساندند.
وی افزود: هم‌اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های شرق آسیا که به کشورمان خوراک آبزیان صادر می‌کنند تحت لیسانس آمریکا هستند.
حیاتی در خصوص واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از این کشور نیز گفت: یک شرکت آمریکایی در زمینه تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا با تولیدکنندگان کشورمان همکاری می‌کرد که چون محصولش بازارپسند نبود تولیدکنندگان به سمت شرکت‌های فرانسوی و نروژی تمایل پیدا کرده‌اند و می‌شود گفت که این شرکت دیگر با هیچ تولیدکننده در کشور همکاری نمی‌کند.


وزارت صنعت پاسخ دهد
عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره واردات كالا از آمریكا گفت: واردات از آمریكا هم مانند كشورهای دیگر انجام می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد، اما اگر كالایی برخلاف ضوابط وارد شده است، مسؤولان وزارت صنعت باید پاسخ دهند كه با وجود ممنوعیت چگونه ثبت سفارش صورت گرفته و به آن ارز تخصیص داده‌اند.
وی افزود: در دنیای امروزی هیچ بن‌بستی برای تجارت وجود ندارد و اگر قصد واردات از آمریكا را داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه بالاتر این كار را انجام دهید.
آرگون می‌گوید: در شرایط فعلی كه محدودیت‌های زیادی متوجه ایران است تجارت ما با كشورهای دیگر انجام شود، فقط هزینه بالاتری نسبت به شرایط غیرتحریمی دارد.


واردات كالاهای ممنوعه از آمریكا به اسم مبلمان
حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدكنندگان مبلمان گفت: اطلاعی در خصوص واردات مبلمان از آمریکا ندارم. به همین دلیل ممكن است واردات مبل كه بسیار كم هم بوده عمدتا توسط افراد كمی برای منازل شخصی یا پروژه‌ای خاص صورت گرفته است.
وی افزود: اصولا واردات با كد تعرفه‌ای لزوما به معنای واردات همان كالا نیست، به‌طور مثال ممكن است وسایلی برای كارهای دیگر وارد شود و به‌دلیل رابطه‌ای كه واردكننده با گمرك داشته است به اسم مبل وارد شده چون واردات باید پیوستگی و تازگی داشته باشد و حجم آن زیاد باشد.
احمدیان اذعان كرد: ممكن است كالایی وارداتش ممنوع باشد و واردكننده با هماهنگی مسؤولان گمرك آن را به اسم مبل كه سال گذشته وارداتش آزاد بوده، آورده است. علاوه بر این به صندلی خودرو و نیمكت هم مبلمان گفته می‌شود هرچند واردات مبلمان فلزی در سال گذشته آزاد بوده است.