خیا م، پشت پرده تحریم!

در روز تولد خیام، گوگل لوگویش را با تصویری از این همه‌چیزدان ایرانی طراحی كرد؛ البته تحریم‌ها نمی‌گذارند ما در ایران آن را ببینیم!

خیا م، پشت پرده تحریم!

دیروز به مناسبت سالروز میلاد حكیم عمر خیام نیشابوری، لوگوی گوگل تغییر كرد و این اولین‌بار نیست كه گوگل لوگویش را براساس یك شخصیت یا رویداد ایرانی تغییر می‌دهد اما نكته اینجاست كه ما در ایران نمی‌توانیم این تغییرات را ببینیم و نیز شاید خیلی چیزها را درباره تغییر لوگو ندانیم. چه چیزهایی؟ مثلا این‌كه به دلیل تحریم‌ها، ایران از فهرست‌ مكان‌های لوگوی گوگل حذف شده و اگر آی‌پی آدرس شما به ایران مرتبط باشد امكان دیدن لوگوی تغییر یافته را نخواهید داشت. با همه اینها شاید جالب باشد چیزهایی درباره تغییر لوگو یا دودل‌های گوگل بدانید:


    تغییر دودل‌ها به مناسبت تولد هنرمندان، دانشمندان و سیاستمداران بزرگ جهان كه تأثیر قابل‌توجهی در جهان داشته‌اند یا رویدادها و مناسبت‌ها و دستاوردهای مهم بشری صورت می‌گیرد.
    از جمله افرادی كه گوگل برای آنها دودل طراحی كرده می‌توان به بوعلی سینا، اندی وارهول، آلبرت اینشتین، لئوناردو داوینچی، لوئی بریل، ادوارد مونك، نیكولا تسلا، رنه ماگریت، جان لنون، مایكل جكسون، آكیرا كوروساوا، فردی مركوری، ماهاتما گاندی، ژول ورن و خیلی‌‌های دیگر اشاره كرد.
    یك سازمان متشكل از طراحانی چون اكوا هولمز، جنیفر هوم، سوفیا فاستردیمینو، رنگانات كریشنمانانی و دنیس هوانگ مسؤولیت طراحی و تغییر لوگو یا دودل‌های گوگل را برعهده دارند.
    اولین تغییر در لوگوی گوگل و اولین دودل در سال 1998 با طراحی سرگئی برین انجام گرفت.
    از سال 2010 دودل‌های گوگل متحرك هم شده‌اند و به صورت گیف طراحی می‌شوند.
    هر دودل به یك صفحه از گوگل لینك شده كه به همان موضوع یا شخصیت طراحی شده مرتبط است و می‌توانید درباره‌اش اطلاعات كسب كنید.
    بیش از 9000 شخصیت تاریخی در لوگوی گوگل، صاحب دودل شده‌اند.
    تمام دودل‌ها سراسری نیستند و از سال 2013 این امكان فراهم شده كه فقط در یك كشور یا منطقه خاص یك دودل روی لوگوی گوگل قابل مشاهده باشد، در حالی كه سایر نقاط جهان نمی‌توانند آن را ببینند.
    شما می‌توانید لوگوی شخصی خودتان را روی گوگل داشته باشید و تنها كاری كه باید بكنید دست بردن در تنظیمات گوگل است اما نتیجه كار را فقط خودتان خواهید دید.
    اگر حساب كاربری در گوگل داشته باشید و مثلا جی‌میل ساخته باشید، در روز تولدتان خواهید دید كه لوگوی گوگل به شمع و تولد مبارك مزین شده كه باز هم البته فقط خودتان می‌توانید آن را ببینید.
    گوگل در صفحه اینستاگرام خود هر هفته از بین طراحی‌های كاربران اینستاگرام با موضوع حرف جی   گوگل، یك طرح را انتخاب و منتشر می‌كند و اولین طرح ایرانی كه توسط گوگل انتخاب و منتشر شد، طرح اسلیمی آقای امین نجفی بود و دومین طرح برنده ایرانی را سعید علی‌آبادی ترسیم
كرده است.