گام دوم در  رمضان

نگاهی به روند شكل‌گیری پویش«بهار انقلاب قرآنی» در سیما

گام دوم در رمضان

در بین برنامه‌های ماه رمضانی و سخنرانی‌ها و تولیداتی كه به مناسبت این ماه روی آنتن می‌روند، مدتی است كه راه افتادن یك پویش با عنوان «بهار انقلاب قرآنی» باعث شده تا در 3 شبكه مختلف به موضوع آن پرداخته شود. اما داستان چیست؟ ماجرا از این قرار است كه سازمان تبلیغات اسلامی در اقدامی پویشی را پایه‌گذاری كرده كه برای تبیین گام دوم انقلاب و مبتنی بر قرآن طراحی شده، این اقدام قرار است به همراهی مبلغان و روحانیون مستقر استان تهران و قم و دانشجویان نخبه عملیاتی شود، اتفاقی كه همزمان با شروع ماه رمضان در مناطق مختلف به اجرا درآمده است.

مطالبه رهبر معظم انقلاب از دستگاه تبلیغی كشور، از عوامل اصلی شكل گیری این پویش است كه سهرابی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان تهران هم به آن اشاره كرد و در نشستی كه مدتی پیش برگزار شد، درباره اش گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان ابتدای سال مطرح كردند سال 98، سال فرصت‌هاست.
تعبیری كه ایشان از وضعیت امروز دارند، این است كه ما گردنه‌های سخت‌تری را پشت سر گذاشته‌ایم. بنابراین نباید از وضعیت امروز ناامید شویم. سرلوحه كار پویش ما هم تبلیغ گفتمان‌ساز و جریان‌ساز است. قرار است ما در این پویش با مردم نگاه دوباره‌ای به قرآن داشته باشیم.
بررسی نسبت قرآن با حیات اجتماعی و انقلابی ما موضوعی است كه در این پویش مطرح می‌شود. به اعتقاد ما قرآن می‌تواند نسخه شفابخش برای جامعه باشد.
به گفته سهرابی، محتوای گفتمانی این پویش را طلبه‌های نخبه و قرآنی تولید می‌كنند و سپس این محتوا در دسترس اقشار تأثیرگذار قرار می‌گیرد.
 همچنین در 400 مدرسه طلبه‌هایی در دبیرستان‌ها حضور دارند كه از این طلبه‌ها برای این پویش كمك گرفته می‌شود.
اجرای ادامه دار پویش در 3 شبكه
علاوه براینها بخشی از این محتوا در رسانه ها، فضای مجازی و شبكه‌های رسانه‌ای پخش و عرضه می‌شود، یكی از این رسانه‌ها همان تلویزیون است كه این شب‌ها در چند برنامه به تبیین این پویش می‌پردازد. در این ویژه‌برنامه 30 قسمتی، سخنرانی‌های دنباله‌دار حجت الاسلام قاسمیان با رویكرد واكاوی راه‌حل عبور از مشكلات فعلی و همچنین قدم برداشتن در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام دوم و تبیین قرآنی این بیانیه پخش می‌شود.
اگر بخواهیم كامل‌تر بگوییم، برنامه «بهار انقلاب قرآنی» برنامه‌ای تلویزیونی است كه به عنوان یك آیتم، هر شب در ساعت 2 و 20 دقیقه، در بخشی از برنامه سحر از شبكه یك پخش می‌شود. اما این اتفاق در عمل همان پویشی است كه به آن اشاره شد. اقدامی كه توسط قاسمیان اجرا می‌شود.
نكته این است علاوه بر شبكه یك، حدود ده قسمت از این برنامه در شبكه 3 پخش می‌شود و این روزها تقریبا به پایان خود نزدیك شده و در شبكه پنج نیز به همین ترتیب پخش این آیتم ادامه دارد.
طبق صحبتی كه با یكی از اعضای تیم تولید بهار انقلاب قرآنی داشتیم، این برنامه به دلیل جامعیتی كه از نظر محتوا دارد، قرار بود بخشی از ویژه برنامه سحرشبكه یك باشد و به صورت یك قسمت مستقل پخش شود، ولی گویا بعد در كنداكتور تغییراتی ایجاد شد كه باعث خروج آن از فهرست پخش به عنوان بخش ثابت و تغییر شكل نمایش آن به آیتم این برنامه‌ها شد.
موضوع چیست؟
اما موضوع و محتوای برنامه همان‌طور كه اشاره شد به داستان آن پویش مذكور برمی گردد. به‌طور خاص و مشخص‌تر باید گفت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن كریم، موضوع اصلی این پویش و برنامه است كه در هر قسمت قاسمیان بندهای مختلف این بیانیه و اساسا حكومت اسلامی را از آیات قرآن استخراج و آن را تفسیر می‌كنند.
این سخنرانی‌ها بر اساس قرآن پیش می‌رود و محور آن بیشتر روی سوره بقره متمركز است و طبق این آیات به شرایط سیاسی و اجتماعی كشور می‌پردازد. همچنین مسائل مختلفی كه در سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم هم در قسمت‌های مختلف این برنامه بررسی می‌شود. استاد حوزه در این مجموعه ماجراها و مباحث روز را بررسی می‌كند كه گاهی درباره موضوعاتی مثل قوم برگزیده، مذاكره و جنگ با دشمنان خدا صحبت‌ها و اشاراتی را بیان می‌كنند.
اتفاقات روز از نگاه قرآن
جذابیت این جریان هم این است كه در هر كدام از بخش‌ها گاهی به مسائل و اتفاقات روز پرداخته می‌شود و پاسخ آن را با همان آیات و تفسیرها می‌دهند، مثل موضوع چند قسمت گذشته كه بحث حمله احتمالی آمریكا و اسرائیل به ایران بود و در برنامه با آیات گوناگون به ابعاد مختلف این سوال پاسخ دادند.
طبق اخبار رسیده فعلا تصمیم این است كه اجرای این پویش در قاب رسانه ملی، در روزهای ماه رمضان اتفاق بیفتد و چون مجری برنامه جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر این موضوع را در سه شبكه به‌عهده دارد، ادامه این پروژه و تدارك آن به زمان بیشتری نیاز دارد.
كی و كجا؟
در این مجموعه تلاش شده فضاهای مختلفی برای ضبط آن در نظر گرفته شود، به همین دلیل ده قسمت اول این مجموعه با بازه ۲۵ دقیقه در حوزه علمیه مشكات و ده قسمت بعدی در دانشگاه علم و صنعت ضبط شده است. همچنین ده قسمت سوم آن هم در دانشگاه شریف تصویربرداری می‌شود.
یكی دیگر از موارد، زمانی است كه به هر قسمت اختصاص داده شده است؛ به‌طور كلی پویش بهار انقلاب قرآنی تا مدت‌ها در 25 دقیقه ضبط می‌شد، اما به دلیل زمان ده دقیقه‌ای كه كنداكتور پخش به آن می‌داد، ضبط قسمت‌ها به همان ده دقیقه محدود شد.
با این تفاسیر بهار انقلاب قرآنی، برنامه مستقلی است كه از شبكه یك پخش می‌شود و پویش آن با بخش‌‌هایی در برنامه «ماه من» با اجرای نجم الدین شریعتی از شبكه سه و برنامه سحرگاهی شبكه پنج روی آنتن می‌رود.