تغییر مـوازنـه در آسمان

چرا حمله پهپهادی انصارا... به سامانه پاتریوت عربستان اهمیت راهبردی دارد؟

تغییر مـوازنـه در آسمان

این روزها حملات پهپادهای نیروهای مقاومت یمن به‌شدت سعودی‌ها را كلافه كرده است. آنها طی ده روز گذشته موفق شده‌اند علاوه بر لوله‌های نفتی عربستان در عمق خاك این كشور، فرودگاه بین‌المللی نجران سعودی را نیز بارها آماج حملات خود كرده و خسارت‌های زیادی را بر آنان وارد سازند. این درحالی است كه گروه‌های مقاومت یمن اعلام كردند 300 هدف سعودی - اماراتی را برای حملات آینده شناسایی كرده و در نوبت قرار داده اند. این اتفاقات به‌سادگی بیانگر توازن قوای جدیدی در جنگ یمن بوده و نشان می‌دهد اگر سعودی‌ها از جنگ یمن خارج نشوند در آینده باید تاوان سختی را بپردازند.

شبكه المسیره وابسته به گروه‌های مقاومت یمن روز پنجشنبه گذشته اعلام كرد یك پهپاد انتحاری به نام قاصف  K2با حمله‌ای دقیق به فرودگاه نجران، رادار سامانه پاتریوت حاضر در این فرودگاه را با دقت و موفقیت كامل هدف قرار داده است. به گزارش همین منبع، این سومین حمله پهپادی به این فرودگاه در ظرف سه روز بود، زیرا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز همین فرودگاه آماج حملات پهپادی حوثی‌ها بود به طوری كه در سه شنبه همین فرودگاه با یك پهپاد مدل قاصف K2 هدف قرار گرفت و یك انبار اسلحه را منهدم ساخت. پهپاد قاصف K2در ارتفاع ده متری بالای هدف منفجر می‌شود و تركش‌های زیادی را پخش می‌كند. شهر نجران در جنوب عربستان و درحاشیه مرز با یمن واقع شده و دارای پایگاه‌ها و مقرهای نظامی متعددی است. این عملیات هجومی به نجران چند روز پس از آن صورت می‌گرفت كه ارتش یمن با نیروهای پهپادی خود تأسیسات نفتی عربستان در منطقه ریاض را هدف قرار داد و طی آن دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شركت آرامكو در استان‌های الدوادمی و عفیف را منفجر كرد.
 زرادخانه‌ای از پهپاد
شبكه الجزیره در گزارشی این پرسش را مطرح كرد كه حوثی‌ها چگونه توانستند عمق سعودی را هدف قرار دهند؟ دراین گزارش كه به قدرت پهپادی نیروهای مقاومت یمن پرداخته شده آمده است كه: حملات پی در پی و موثر اخیر این پرسش را مطرح می‌كند كه توان نظامی حوثی‌ها در چه حدی است و آنها چگونه توانسته‌اند به این قدرت پهپادی دست پیدا كنند. در همین رابطه محمد البخیتی یكی از اعضای شورای سیاسی یمن می‌گوید: این سه هدف فقط شروع كار بوده است. ما اعلام كردیم 300 هدف را در عمق خاك عربستان و امارات شناسایی كرده‌ ایم و طی روزهای آینده آنها را هم هدف قرار خواهیم داد. هدف ما از این حملات صرفا دفاع از جان مردم یمن و وادار كردن ائتلاف
سعودی -اماراتی به توقف این جنگ است.
وی در باره راز توسعه سلاح‌های هوایی آنها به‌خصوص هواپیماهای بدون سرنشین نیز می‌گوید: این قدرت زاییده همین لحظه نیست، بلكه در اثر متراكم شدن تلاش‌هایی است كه از پنج سال پیش تاكنون درجریان بوده و برای مقابله با تجاوز ستمگران و برداشتن تحریم‌های جابرانه در نظر گرفته شده است. بخیتی می‌افزاید: همه می‌دانند كه چنین پهپادهایی را برخی از گروه‌های دیگر هم دارند و این عجیب نیست. وی در باره اتهامات عربستان مبنی بر این‌كه این سلاح‌ها از ایران گرفته شده می‌گوید: مساله این نیست كه این سلاح را از كجا آورده‌ای، بلكه مساله بر سر این است كه از این سلاح‌ها در چه جهتی استفاده می‌كنی‌؟ ما نمی‌پرسیم عربستان سلاحش را ازكجا آورده است، بلكه می‌پرسیم چرا از آنها در جهت حمله به شهروندان عادی استفاده می‌كنند و مردمان بی‌گناه را به كشتن می‌دهند. از سوی دیگر، عدنان هاشم كه یك كارشناس نظامی است می‌گوید: حوثی‌ها از مدت‌ها پیش دریافتند باید برای حملات خود روی پهپادها تمركز كنند. آنها حتی كسانی را برای آموزش در این باره به ایران و لبنان فرستادند. پهپاد، ابزاری موثر است كه به‌راحتی می‌شود با آن تاسیسات نفتی را در عمق عربستان هدف قرار داد. به نظر من حوثی‌ها زرادخانه‌ای از این پهپادها دارند هرچند ممكن است برد آنها خیلی زیاد نباشد.
 موشك‌های توانمند
توان نظامی حوثی‌ها فقط به پهپادها محدود نمی‌شود، زیرا به لحاظ موشكی نیز آنها از قدرت بالایی برخوردارند. واحد موشكی نیروهای مقاومت یمن در طول سال‌های تجاوز ائتلاف سعودی به این كشور توانست با اتكا به قدرت متخصصان محلی خود بدون وابستگی به كشورهای خارجی سیستم‌های موشكی مورد استفاده اش را بهبود بخشد به طوری كه این موشك‌ها در ابتدای كار از نوع ساده مانند موشك‌های الصرخه بود و به مرور زمان و با افزایش تجربه و تخصص نیروهای مقاومت یمن تبدیل به سیستم‌های موشكی زلزال و قاهر، النجم الثاقب و در نهایت موشك‌های بالستیك بركان و بدر تبدیل شد كه نقش بسیار مهمی در هدایت روند جنگ و نبرد علیه متجاوزان سعودی طی سال‌های گذشته تاكنون و ایجاد توازن قوا داشته است.
به‌عنوان مثال می‌توان به موشك پیشرفته «بركانH2» اشاره کرد؛ یكی از بارزترین موشك‌های بالتسیك با برد متوسط كه می‌تواند مسافتی در حدود 1400-900 كیلومتر را بپیماید. یا موشك زلزال ۳ نیز از جمله موشك‌های ساخت داخل یمن و جزو موشك‌های بالستیك است كه می‌تواند مقادیر زیادی از مواد منفجره و سرهای منهدم‌كننده جنگی را با خود حمل كند. طول این موشك به شش متر و تعداد تركش‌های آن ده هزار عدد برآورد شده است. موشك «قاهر ام۲» نیز كه به صورت گسترده از سوی نیروهای مقاومت یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است به طوری‌كه برد این موشك به ۴۰۰ كیلومتر می‌رسد و سر جنگی به وزن ۳۵۰ كیلوگرم با خود حمل می‌كند.
افزایش توان موشكی نیروهای مقاومت یمن در واقع امروزه تبدیل به یك اهرم فشار بر ائتلاف سعودی - اماراتی شده است. عربستان با شروع حملات تجاوزگرانه خود به یمن تصور می‌كرد قادر خواهد بود این جنگ را در فاصله چندماه با موفقیت به پایان برساند، اما هم‌اكنون پنج سال از این درگیری می‌گذرد و به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی هر روز در برابر قدرت تسلیحاتی یمنی‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.