قصه ظهر جمعه

امام جمعه شهر پیشوا بخشی از خطبه‌های نماز جمعه را به معرفی كتاب و نویسندگان اختصاص می‌دهد

قصه ظهر جمعه

معرفی كتاب در نماز جمعه از آن نوع ایده‌هایی است كه احتمالا بپرسیم چرا تا به حال به ذهن كسی نرسیده بود؟ اما مهم این است كه فعلا پرچم این كار را حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌ا... باقری بالا برده و هر هفته یا هر دو هفته، یكی از كتاب‌های حوزه دفاع مقدس، انقلاب، شهدا، مدافعان حرم، مهدویت و موضوعاتی از این قبیل را در هر قالب و ساختاری كه باشد معرفی می‌كند. او به خاطر ندارد که دقیقا چند کتاب تا امروز معرفی کرده اما از زمانی که خطیب جمعه پیشوا شده تا امروز که نزدیک دو سال است، هر هفته یا هر دو هفته یک کتاب معرفی کرده و این کارش مورد استقبال قرار گرفته است. البته حاج‌آقا باقری فقط به فکر بزرگ‌ترهای پای منبرش در نماز جمعه نبوده و سراغ رمان‌ها و قصه‌های كودكانه هم رفته است. با این حال این همه ماجرا نیست. حاج‌آقا باقری یك مجموعه فعالیت چند شاخه‌ای مرتبط با كتاب راه انداخته كه در ادامه با آنها آشنا خواهید شد، فعلا این اطلاعات را داشته باشید كه حجت‌الاسلام والمسلمین باقری یك دهه شصتی فعال و پویاست كه از سال 1387 به عنوان امام جمعه شهر های مختلفی مانند معمولان، پلدختر و كرمانشاه خدمت كرده، ولی از سال 1396 خطیب جمعه شهرستان پیشواست و تقریبا از همان زمان به طور جدی معرفی كتاب و نویسندگان را در دستور كار قرار داده و یك جریان تاثیرگذار با نتایج قابل‌توجه ایجاد كرده است.

     از کجا شروع شد؟
امام جمعه پیشوا بعد از گلایه‌های رهبر معظم انقلاب درباره پایین بودن سرانه مطالعه مردم كشور، جدی‌تر از قبل به معرفی كتاب در خطبه‌های نماز جمعه فكر كرد. چند بار زمانی كه امام جمعه یكی از شهرهای كرمانشاه بود این كار را كرده بود، اما این بار خیلی جدی‌تر از قبل دست به كار شد و حالا تقریبا یك سال و نیم است بخشی از خطبه‌های نماز جمعه را به معرفی كتاب و معرفی نویسنده كتاب اختصاص می‌دهد. حجت‌الاسلام باقری درباره این كار می‌گوید: نماز جمعه تریبون تاثیرگذاری است. طی سال‌ حدود 2500 نفر در نماز جمعه شركت می‌كنند و در ماه مبارك رمضان این تعداد به 6000 نفر هم می‌رسد پس چرا از این فرصت مناسب برای ترویج فرهنگ كتابخوانی استفاده نكنیم؟
بنابراین این برنامه را شروع كردم و البته معرفی كتاب‌ها طبق آداب خاصی انجام می‌شود.



    فروش همزمان با معرفی
معرفی كتاب، فقط یك بخش از جریان تاثیرگذار ترویج كتابخوانی در نمازجمعه شهر پیشواست. بخشی از این جریان به فروش كتاب اختصاص پیدا كرده و روش كار بر این منوال است كه حاج‌آقا باقری از قبل با ناشر و نویسنده كتاب هماهنگ می‌شود تا نسخه‌هایی از كتاب برای فروش در حاشیه نمازجمعه آماده باشد. او می‌گوید: دو سه نفری در این زمینه با من همكاری می‌كنند از جمله آقای جعفر كچویی كه خودش در نویسندگی دستی دارد و با همكاری این دوستان توانسته‌ایم هر هفته كتابی را كه معرفی می‌شود به علاقه‌مندان عرضه كنیم. به گفته خطیب جمعه پیشوا، همین جمعه از كتاب «من مادر مصطفی» 400 جلد فروخته شد و تعدادی از علاقه‌مندان هم دست خالی به خانه برگشتند اما درعوض قرار شد تا جمعه این هفته كسری كتاب تامین شود و در اختیار این افراد قرار بگیرد.
در این قسمت از گفت‌وگو، حجت‌الاسلام والمسلمین باقری توضیح می‌دهد كه یكی از معیارهای مهم او برای انتخاب كتاب‌ها، قیمت پشت جلد است. چون باید این رقم به میزانی باشد كه علاقه‌مندان بضاعت خریدش را داشته باشند. با این حال در همین مورد اقدامات دیگری نیز صورت گرفته كه یكی از آنها نذر كتاب است.



     كتاب بخشی از خطبه
معرفی كتاب بخشی از مراسم نمازجمعه شهر پیشوا نیست که مجری مراسم آن را انجام می‌دهد؛ این برنامه بخش مهمی از خطبه‌های نمازجمعه این شهر است و حجت‌الاسلام والمسلمین باقری به عنوان خطیب جمعه خودش این كار را انجام می‌دهد.
یكی دیگر از آداب معرفی كتاب در نمازجمعه پیشوا، معرفی نویسنده كتاب است. یعنی علاوه‌بر خود كتاب، حاج‌آقا باقری درباره نویسنده هم توضیحاتی می‌دهد و كتاب‌های دیگرش را نیز معرفی می‌كند. چند وقتی است كه حاج‌آقا تصمیم گرفته وقتی كتابی معرفی می‌كند از نویسنده هم دعوت كند در نماز جمعه حضور داشته باشد. آخرین نمونه‌اش همین جمعه گذشته بود كه همزمان با روز قدس، حاج‌آقا كتاب «من مادر مصطفی» را با حضور نویسنده كتاب، رحیم مخدومی معرفی كرد.
این كار نوعی قدردانی و تقدیر هم محسوب می‌شود. این نظر حجت‌الاسلام باقری است كه دعوت از نویسندگان را یك تیر برای دو نشان می‌داند؛ هم مردم را با دنیای كتاب و نویسنده‌ها بیشتر آشنا می‌كند و هم فرصتی فراهم می‌آورد برای قدردانی از نویسندگان.
آداب معرفی كتاب در نمازجمعه پیشوا به همین موارد ختم نمی‌شود و یكی از مهم‌ترین آنها، مهر‌تایید حاج‌آقا روی كتاب‌هاست. خطیب جمعه پیشوا می‌گوید: حتما باید خودم كتاب‌ را خوانده باشم تا آن را به مردم معرفی كنم. چیزی را نخوانده باشم توصیه نمی‌كنم. به گفته او یكی دو مورد هم بوده كه كتابی را خوانده اما برای معرفی در نماز جمعه مناسب ندانسته است. تا امروز بیشتر كتاب‌هایی كه حاج‌آقا باقری معرفی كرده از نویسنده‌های بومی بوده اما لاجرم باید سراغ سایر نویسندگان هم برود و در نظر دارد در ماه ذی‌الحجه كتابی از یك خانم نویسنده را معرفی كند كه درباره حج نوشته است.


    كتاب به جای قورمه و قیمه و خرما
معرفی و عرضه كتاب در نمازجمعه پیشوا را یك جریان فرهنگی توصیف كردیم، چون تكمله‌های متعددی دارد كه یكی از آنها نذر كتاب است. وقتی كتابی در نمازجمعه پیشوا عرضه می‌شود، معمولا تخفیف‌هایی را شامل می‌شود. بخشی از این تخفیف را ناشر می‌دهد، بخشی را ستاد نمازجمعه تقبل می‌كند كه در واقع براساس نذر افراد، امكان تخفیف دادن فراهم می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین باقری می‌گوید: افراد یا خیرینی هستند كه به جای نذر كردن قیمه و قورمه و خرما و سایر خوردنی‌ها، نذر فرهنگی کرده و این امكان را فراهم می‌كنند كه ستاد اقامه نماز بتواند كتاب‌ها را با تخفیف بیشتری به علاقه‌مندان عرضه كند.   وی در این باره به كتاب «من مادر مصطفی» اشاره می‌كند كه قیمت پشت جلدش 12 هزار تومان است.
در نمازجمعه پیشوا این كتاب به قیمت 5000 تومان فروخته شد، چون 2000 تومان ناشر تخفیف داد و
 5000 تومان هم براساس نذرهای فرهنگی مردم و خیرین، تخفیفی بود كه ستاد اقامه نماز متقبل شد.



   سهمی برای كودكان و طلاب
دامنه ترویج كتابخوانی در نمازجمعه پیشوا به مدارس و حوزه‌های علمیه‌ هم رسیده و با همت مردم و خیرین تعدادی كتاب به حوزه علمیه و تعدادی از مدارس مقطع ابتدایی شهر پیشوا ارسال شده است. این اقدام با همكاری مردم و با پشتوانه نذرهای فرهنگی مردم پیشوا انجام می‌شود و جالب اینجاست كه خطیب جمعه این شهر در كنار كتاب‌هایی كه به بزرگترها معرفی می‌كند، یك بار بخشی از خطبه‌هایش را به معرفی كتاب‌های قصه مناسب برای گروه سنی كودك اختصاص داد و این كتاب‌ها در حاشیه نمازجمعه به علاقه‌مندان عرضه شد.