درِ منزلش همیشه به روی مردم باز بود

روایت دوست قدیمی شهید خرسند از ویژگی‌های شخصیتی وی

درِ منزلش همیشه به روی مردم باز بود

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه كازرون پس از برگزاری مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان، هنگام بازگشت به منزل مورد سوء‌قصد با سلاح سرد قرار گرفت و به شهادت رسید. شهید خرسند در طول دوران فعالیت اجتماعی خود در عرصه‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت و در آخرین مسؤولیت خود به عنوان امام جمعه منشأ خدمات فراوان در عرصه‌های اجتماعی،‌ فرهنگی، اخلاقی و سیاسی بود.
احمدرضا پرویزی، مدیر امور مساجد ناحیه شهید مطهری غرب تهران و از دوستان قدیمی شهید خرسند در گفت‌وگو با جام‌جم به بیان ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی امام جمعه فقید كازرون پرداخت.
 حجت‌الاسلام شهید خرسند از چه ویژگی مردمی برخوردار بود كه ضایعه از دست دادن وی اینقدر برای مردم كازرون دردناك بود؟
مردم كازرون یك خدمتگزار واقعی را از دست دادند. مهم‌ترین شاخصه این عالم بزرگوار مردمی بودن ایشان بود. در طول سالیان زیادی كه از آشنایی من با ایشان می‌گذشت همواره شاهد این روحیه از سوی شهید خرسند بودم. روحانی با تقوا و اهل فكری بود كه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور داشت و منشأ خدمات فراوان بود. همچنین ایشان رابط میان حزب موتلفه و مراجع بزرگوار تقلید بودند و در این زمینه نیز خدمات مهمی را انجام دادند. از همین رو است كه می‌بینیم بعد از شهادت ایشان پیام‌های تسلیت فراوانی از سوی بزرگان حوزه صادر شده است.
 شهید خرسند جزو فعالان تشكیلاتی و حزبی بود. با این وصف عملكرد او چگونه بود كه فعالیت حزبی او مانعی برای انجام وظایف و تكالیف محوله و همچنین تعاملات اجتماعی ایشان با سایر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نبود؟
ایشان گرچه فعالیت‌های حزبی داشتند و همچنین حزب موتلفه اسلامی را به عنوان یك جریان اعتقادی می‌دانستند، اما به‌هیچ‌وجه فعالیت تشكیلاتی ایشان خللی در انجام وظایف مرتبط با مسؤولیت امامت جمعه ایجاد نمی‌كرد. همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی شهر ایشان را به عنوان پدر معنوی قبول داشتند و برای گرفتن مشاوره و راهنمایی و رتق و فق امور به ایشان مراجعه می‌كردند. ایشان هیچ تنگ‌نظری نسبت به جریان‌های سیاسی نداشتند و در حوزه مسؤولیت خود درگیر مسائل جناحی و خطی نبودند. از این‌رو است كه اقشار مختلف و جریان‌های سیاسی گوناگون شهر كازرون اكنون كه چند روزی است از شهادت ایشان می‌گذرد عزادارند و مراسم باشكوه و كم‌نظیری كه برای تشییع پیكر ایشان در سطح شهر انجام شد حاكی از همین روحیه وحدت‌گرایانه و مردم‌گرایی شهید خرسند دارد.
 مردم‌داری یكی از خصوصیات و ویژگی‌های شاخص شهید خرسند است. اساسا رویه برخورد ایشان با مردم چگونه بود؟
امام جمعه شهر حسب وظایف و تكالیف و مسؤولیت‌هایی كه دارد در همه ابعاد شهر ورود پیدا می‌كند و مسائل مختلف را از حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. شهید خرسند به معنای واقعی كلمه درصدد ایفای هر چه بهتر این مسؤولیت بود. از این رو او را به عنوان شخصیتی مردمدار در سطح شهر می‌شناختند و همواره برای رفع مسائل و مشكلات شهری و اجتماعی به او مراجعه می‌كردند. اساسا بین او و مردم واسطه‌ای نبود و هنگام تردد در سطح شهر محافظی نداشت. مردم بی‌آن‌كه احساس تكلفی كنند با او معاشرت می‌كردند. درِ خانه شهید خرسند روی همه اقشار مردم باز بود و حتی بعضا برخی در آخرین ساعات شب هم به او مراجعه می‌كردند و مشكلاتشان را با وی در میان می‌گذاشتند. وجود همین روحیه باعث شده بود كه اهالی شهر با او احساس نزدیكی كنند.
بعضا ما شاهد فعالیت‌های شبانه‌روزی ایشان در موقعیت‌های مختلف بودیم. همین روحیه خالصانه‌ای كه در ایشان وجود داشت منشأ اثرات فراوان اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر كازرون بود و متاسفانه شهادت ایشان بسیاری از اهالی شهر و اقشار مختلف مردم را داغدار كرد.