جام آخر

فینال جام حذفی می‌تواند با یک شگفتی یا یک جام دیگر برای پرسپولیس همراه باشد

جام آخر

رویاها خیلی هم دست نیافتنی نیستند. حتی اگر طرفدار داماش گیلان هم باشی و در دسته دوم فوتبال ایران بازی كنی، باز هم می‌توانی به ریسمانی چنگ بزنی كه مستقیم تیمت را راهی آسیا كند. مهم نیست در طول این راه چه اتفاق‌هایی افتاده است، مهم این است كه حالا همای سعادت روی شانه‌های آنها نشسته است. حالا و به‌خصوص امروز چه اهمیتی دارد كه داماش به نیروی زمینی باخته و به لیگ دسته اول صعود نكرده، چه اهمیتی دارد كه آنها تا همین یكی دو روز پیش مشكلات زیادی داشتند و نمی‌خواستند در فینال به میدان بروند و اصلا چه اهمیتی دارد كه داماش یك تیم دسته دومی است؟ حالا گیلانی‌ها می‌توانند از شمال به جنوب بروند،90 دقیقه،120 دقیقه و شاید هم در ضربات پنالتی بجنگند و روی ابرها پرواز كنند و به شهرشان برگردند. مثل همه آن دفعاتی كه تیم‌های مختلف را یكی یكی شكست دادند و به فینال حذفی رسیدند. این می‌تواند تحقق رویایی باشد كه یك تیم از دسته دوم قهرمان شود و حضور در آسیا را تجربه كند. داماش برای رسیدن به این رویا جنگیده است و بدون شك هرچه دارد برای بالا بردن جام روی دایره خواهد ریخت.
اما پرسپولیس- خسته از بازی‌های فشرده و مسابقات متعدد- هنوز هم تشنه است. تشنه جام. جامی كه با توجه به صحبت‌های فتاحی(این‌كه اگر پرسپولیس قهرمان جام حذفی شود،دیگر بازی سوپرجام برگزار نمی‌شود) شاید جام آخر آنها در این فصل باشد. این عین سادگی است كه خیلی‌ها گمان می‌كنند پرسپولیس حریف دسته دومی‌اش را دست‌كم می‌گیرد و با فرض این‌كه از پیش برنده است در فولاد آره نا به میدان می‌رود. پرسپولیس می‌تواند نخستین تیمی باشد كه در لیگ برتر دبل می‌كند و هم در لیگ برتر و هم در جام حذفی قهرمان می‌شود. حتی تیم‌های بزرگ هم رویا دارند و این هم خودش یك رویا برای شاگردان برانكو است. چرا كه شاید تا سال‌ها بعد تیمی نتواند مثل آنها هم در قهرمانی هت تریك كند و هم در سال هت تریك قهرمانی یك جام را به ویترین جام‌هایش اضافه كند.
پرسپولیس، خسته از همه حاشیه‌هایی كه در بازی با سپاهان به‌وجود آمد امروز فقط به یك چیز فكر می‌كند؛ جام آخر. آنها می‌خواهند هر چه سریع‌تر این مسابقه هم تمام شود تا استراحتی كوتاه مدت كنند و دوباره برای شروع فصلی جدید، آماده شوند. راه پرسپولیس برای آینده سخت و دشوار است و آنها به نقطه اوجی رسیده اند كه خیلی‌ها در تلاشند تا هرطور شده سرخ‌ها را به پایین بكشند. این جام احتمالی، نوبرانه‌ای است كه می‌تواند به گوشه‌ای از تاریخ باشگاه پرسپولیس سنجاق شود.
 نخستین حضور تیمی از دسته 2 در فینال جام حذفی
این برای نخستین بار است كه تیمی از سطح سوم رقابت‌های فوتبال ایران راهی فینال جام حذفی می‌شود. داماشی‌ها كه در دسته دوم فوتبال كشور قراردارند شانس این را داشتند كه امسال به لیگ دسته اول صعود كنند اما بازی آخر خودشان را در خانه به نیروی زمینی باختند تا سال آینده فوتبالی را هم در لیگ دسته دوم سپری كنند. داماش در صورت قهرمانی به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد راه خواهد یافت ولی در صورت قهرمانی پرسپولیس كه از طریق قهرمانی لیگ مجوز حضور در این بازی‌ها را كسب كرده است همای سعادت روی شانه‌های پدیده مشهد خواهد نشست و این تیم به پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا می‌رسد.
 سابقه تقابل
هرچند كه داماش در حال حاضر در لیگ ۲ به سر می‌برد ولی این تیم سابقه حضور در لیگ برتر را دارد و در مدت حضور خود حریف دست و پا بسته‌ای برای پرسپولیس نبوده و در شش مصاف این دو تیم، چهار بار پرسپولیس به پیروزی رسیده و دو مرتبه نیز داماش برنده میدان شده است. پرسپولیس دو بار در جام حذفی با داماش دیدار کرده كه در هر دو بار به پیروزی رسیده كه یك برد در ضربات پنالتی شكل گرفته است.
 غایب‌ها كدام بازیكنان هستند؟
در فهرست بازیكنان دو تیم چندین بازیكن به دلیل محرومیت یا مصدومیت دیدار فینال را از دست داده‌اند. بازی جنجالی پرسپولیس با سپاهان برای سرخپوشان به قیمت از دست دادن شجاع خلیل زاده و سروش رفیعی تمام شد و این دو به دلیل محرومیت در این مسابقه غایب خواهند بود. محمد انصاری، حسین ماهینی، شایان مصلح و بشار رسن نیز به خاطر مصدومیت همراه پرسپولیس نخواهند بود. داماش هم در این مسابقه حداقل پنج بازیكن خود را در اختیار نخواهد داشت. سعید طالبی، میثم میرپسندیده و میلاد پورمحسن بازیكنان محروم تیم داماش در فینال جام حذفی هستند و علاوه بر این سه بازیكن، امید قربانی و مهرداد علیزاده، دو بازیكن دیگر این تیم هم به دلایل نامعلوم در تمرینات تیم خود غایب هستند. علی آل‌كثیر یكی دیگر از بازیكنان تیم داماش هم دوران مصدومیت خود را سپری می‌كند و هنوز وضعیتش برای حضور در دیدار مقابل پرسپولیس مشخص نیست.
 بلیت‌فروشی پرسپولیس - داماش از ساعت 15 امروز
فینال جام‌حذفی یادواره شهدای دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر كه برای دو سال در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد، با توجه به آماده نبودن زمین چمن این ورزشگاه، در ورزشگاه شهدای فولاد و بین دو تیم پرسپولیس و داماش برگزار خواهد شد.
بلیت فروشی این دیدار از ساعت ۱۵ یكشنبه به صورت كاغذی و در گیت‌های موجود در ورزشگاه شهدای فولاد انجام می‌شود. پیش از این گفته می‌شد احتمال دارد بلیت این دیدار به صورت الكترونیك به فروش برسد.