راهكاری برای شكست  غول استرس

راهكاری برای شكست غول استرس

بدون شك استرس یكی از عوامل تهدیدكننده سلامت افراد محسوب می‌شود و زندگی ماشینی این روزها و شرایط اقتصادی و اجتماعی حال حاضر هم باعث تشدید آن شده است. ما هر هفته تكنیك‌های كنترل انواع استرس را به شما معرفی می‌كنیم.
به طور كلی استرس در باور عموم مردم به عنوان یك پدیده منفی شناخته می‌شود، اما شاید تعجب كنید اگر بدانید كه زندگی بدون استرس می‌تواند خسته‌كننده و حتی بی‌معنی باشد. به عبارتی استرس هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. البته آنچه بیشتر در سلامت روان به آن توجه می‌شود كنترل جنبه منفی استرس است؛ چون می‌تواند دشمن شماره یك سلامت روان باشد.
هنگامی كه فردی دچار استرس می‌شود بدن مقادیر زیادی از مواد شیمیایی مختلف مانند كورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین تولید می‌كند كه موجب افزایش ضربان قلب، احساس اضطراب (متوسط تا شدید)، افزایش تعریق و كاهش قدرت تصمیم‌گیری درست خواهد شد. در چنین شرایطی احساس می‌كنیم حالمان خوب نیست.
شما زمانی كه دچار استرس می‌شوید چه می‌كنید؟ آیا كاری از دستتان بر نمی‌آید و مجبور به تحمل آن هستید یا راهكار خاصی برای خودتان دارید تا استرس‌تان را شكست دهید؟ روانپزشكان می‌گویند اگر دنبال راه‌حلی برای خلاص شدن از شر استرس‌های روزمره هستید برای گام اول باید دست به كار شوید و سراغ یك برگه كاغذ و خودكار بروید و در مورد هر چیزی كه باعث استرس‌تان می‌شود و برایتان اهمیت دارد بنویسید، چراكه تحقیقات متعدد نشان می‌دهند نوشتن یك یادداشت كوتاه چنددقیقه‌ای قبل از شروع كارهای روزانه علاوه بر این‌كه بهترین روش برای مبارزه با استرس‌های مزمن است، مهارت حل مساله را هم تا 50درصد افزایش می‌دهد.
 در واقع اگر نگرانی‌های خود را روی كاغذ بیاورید و آنها را بنویسید، می‌توانید بر اضطراب خود غلبه كنید چون با این كار نگرانی‌ها از ذهنتان روی كاغذ منتقل می‌شود. شاید جالب باشد بدانید این تكنیك به اندازه‌ای قدرتمند و موثر است كه بسیاری از افراد معروف و شناخته شده برای كنترل استرس‌هایشان سراغ نوشتن می‌روند مثلا لئوناردو دی‌كاپریو، اوپرا وینفری، همیلتون (قهرمان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یك) و... .