از لیزردرمانی  تا عمل دیسك با لیزر

از لیزردرمانی تا عمل دیسك با لیزر

تاریخچه استفاده از لیزر در پزشكی به بیش از ۶۰ سال پیش برمی‌گردد. با پیشرفت علم پزشكی از لیزر در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده شده است، از بیماری‌های پوستی گرفته تا درمان بیماری‌های عروقی، چشم، جراحی‌های مختلف و ...
دیسك كمر، بیماری شایعی است كه طیف درمانی گسترده‌ای از درمان دارویی گرفته تا انجام عمل جراحی برایش قابل تجویز است. استفاده از لیزر در درمان دیسك كمر از دو دیدگاه قابل بررسی است؛
۱.‌ استفاده از لیزرهای پرتوان یا اصطلاحا لیزر سرد كه مشابه فیزیوتراپی و با استفاده از ابزاری است كه نور لیزر را در محل دیسك یا ستون فقرات به سطح پوست می‌تاباند و نور لیزر با گذشتن از بافت‌های سطحی به محل دیسك یا مهره رفته و سبب كاهش التهاب و افزایش ترمیم‌پذیری آن ناحیه می‌شود. قدرت این لیزرها متفاوت است و می‌تواند از لیزرهای با توان كم یا متوسط در فیزیوتراپی تا لیزرهایی با توان بسیار بالا باشد كه در كلینیك‌های درد برای درمان بیماران استفاده می‌شود.
۲. روش دوم استفاده از لیزر در كلینیك درد اصطلاحا انجام عمل دیسك با لیزر است كه بدون نیاز به برش پوست و در اتاق عمل و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در این روش كه بدون نیاز به بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود نور لیزر توسط یك فیبر نوری كه از طریق یك سوراخ كوچك از پوست به داخل دیسك فرستاده می‌شود به داخل دیسك تابانده شده و انرژی گرمایی كه در داخل دیسك ایجاد می‌شود سبب تبخیر هسته دیسك و جمع شدن قسمت بیرون‌زده دیسك می‌شود.
این عمل برای دوسوم بیمارانی كه به فتق دیسك مبتلا هستند قابل انجام است و جایگزین مناسبی برای عمل جراحی محسوب می‌شود.
این كار توسط پزشك فوق‌تخصص درد و در اتاق عمل مجهز به فلوروسكوپ در كلینیك درد قابل انجام است. بیمار پس از دو هفته می‌تواند فعالیت‌های كاری سبك را شروع كند. با توجه با این‌كه در این روش هیچ‌گونه برشی در بافت‌های طبیعی بدن ایجاد نمی‌شود عوارض مربوط به انجام جراحی باز وجود ندارد. بیماران مبتلا به دیسك كمر با مراجعه به كلینیك‌های درد می‌توانند از قابل انجام بودن این روش برای جلوگیری از انجام جراحی باز مطلع شوند.
تغییر روش زندگی و انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب پس از عمل برای همه بیماران توصیه می‌شود.