واكنش به تطهیر وزیر اقتصاد رژیم پهلوی

واكنش به تطهیر وزیر اقتصاد رژیم پهلوی


هفته گذشته درگذشت علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد رژیم پهلوی با واكنش عجیب برخی رسانه‌ها و سیاسیون داخلی مواجه شد كه از او با عناوینی چون «معمار اقتصاد صنعتی ایران» و شخصیتی در حد «نابغه اقتصادی»، یاد كردند.
دوران تصدی عالیخانی در وزارت اقتصاد رژیم پهلوی (از بهمن ۱۳۴۱ تا مرداد ۱۳۴۸) دوران «تصویب و به اجرا درآمدن اصلاحات شاه موسوم به انقلاب سفید» بود و او پیش از آن كارمند ساواك بود.
دكتر محمد كهندل، اقتصاددان در واكنش به انتشار برخی مطالب درباره علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران در دهه ۴۰ كه او را یك اقتصاددان شهیر،‌ برجسته و معمار اقتصاد ایران نامیده‌اند به نود اقتصادی گفت: واقعیت این‌طور نیست، آقای علینقی عالیخانی از وزیران سابق اقتصاد در قبل از انقلاب بوده است كه به نظرم اقدام مثبت و خاصی برای اقتصاد ایران انجام نداد، اگرچه امروز لیبرال‌ها و ضدانقلاب می‌گویند او معمار اقتصاد ایران بوده، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد آنچه در سال‌های ۵۰ تا ۵۶ بر سر اقتصاد ایران آمد،‌ نتیجه اقدامات وزیر اقتصاد و دوستانش در دهه ۴۰ بود.
كهندل افزود: من مانده‌ام امروز عده‌ای كه اصلا از آن دوران چیزی نمی‌دانند فردی مثل عالیخانی را  كه ساواكی و آدم امنیتی شاه بود اقتصاددان شهیر می‌نامند. آنهایی كه می‌گویند عالیخانی، معمار اقتصاد ایران بوده، به نظرم مطالعات اقتصادی ندارند و كم‌سوادند. آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در اواخر دهه ۴۰ و اواسط دهه ۵۰ به ویرانه‌ای تبدیل‌شده بود كه این ویرانگی از تبعات وزارت مرحوم عالیخانی بوده است.