کــلاه     گشاد  شینگــن

برخی آژانس‌های مسافرتی با فروش رویای مهاجرت به اروپا از طعمه‌هایشان کلاهبرداری می‌کنند

کــلاه گشاد شینگــن

همه چیز از زمانی شروع می‌شود كه بعضی‌ها اراده می‌كنند سفری به آن سوی مرزها داشته باشند و ببینند آن طرف چه خبر است. حال به قصد سفر یا مهاجرت. در این بین آگهی‌های فراوان آژانس‌های مسافرتی كه پشت سر هم، به شیوه‌های مختلف به جان همین بعضی‌ها می‌افتد وسوسه‌ای است كه اراده آنها را برای سفر و رفتن بیشتر می‌كند. اما شاید خیلی‌ها ندانند در بیشتر مواقع، این آگهی‌ها دامی است برای سركیسه كردن‌شان. حتی اگر طرف حساب آنها یكی از آژانس‌های معتبر باشد. بی‌راه نمی‌گوییم، این روزها مزه كسب درآمدِ بدون دردسر آن‌قدر لای‌دندان بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی خوش نشسته كه حتی معتبر بودن هم، خیلی به كار مسافران نمی‌آید.

 با شروع تعطیلات تابستانی، شبكه‌های مجازی یا پیامك‌های ارسالی، پر است از آگهی سفرهایی كه به روادید خاص نیاز دارند. اگر از كلاهبردارها كه عنوانشان، هویتشان را لو می‌دهد، بگذریم، تلخی ماجرا وقتی است كه برخی آژانس‌های مسافرتی كه مجوز رسمی از سازمان گردشگری دارند، از طریق همین آگهی ها، به شیوه خاص خودشان مثل آب‌ خوردن درآمد كسب می‌كنند. این آژانس‌ها كه مثلا با مسافران صداقت دارند، از همان روز اول اذعان می‌كنند صدور روادید دست سفارت است و شاید به هر دلیلی روادید صادر نشود. بر اساس توصیه آنها مسافر باید مدارك ابتدایی را تهیه كند و البته اگر بعضی از مدارك هم موجود نباشد، خودشان آن را به مدارك متقاضی اضافه می‌كنند! در نهایت هم قراردادی با مسافر می‌بندند مبنی بر این كه نیمی از مبلغ باید ابتدا پرداخت شود و باقی آن در صورت دریافت روادید. البته در صورت عدم دریافت روادید، رقمی كه معمولا از 200 دلار شروع و حتی تا 700 دلار (یا معادل ریالی آن) هم می‌رسد از پیش پرداخت كسر و باقی مبلغ به مسافر برگردانده می‌شود.
 فوت كوزه‌گری شركت‌های مسافرتی
تا اینجای كار به نظر همه چیز درست است، اما اصل ماجرا بر‌می‌گردد به فوت كوزه‌گری آژانس‌های مسافرتی برای سركیسه كردن مسافران. مثلا برخی آژانس‌ها بدون آن كه روی پرونده متقاضی اقدامی انجام دهند، به شیوه‌هایی كه مو لای درز آن نمی‌رود كاری می‌كنند كه پرونده رد یا به اصطلاح مسافر ریجكت شود، آن وقت بدون آن‌كه هزینه‌ای برای سفر مسافر صرف شود فقط پول قید شده در قرارداد را می‌گیرند و تمام. به همین سادگی‌. تلخ تر این كه برخی آژانس‌های مسافرتی حتی مدارك لازم را كه برای دریافت روادید ضروری است ناقص ارائه می‌كنند تا عملا روادید صادر نشود. مثلا رزرو هتل، بیمه نامه و... را صوری انجام می‌دهند و همین موضوع با یك استعلام ساده توسط سفارت مشخص می‌شود. آن وقت است كه برای مسافر، یك مردود شدن در پرونده باقی می‌ماند و برای آژانس دار محترم! مبلغ قید شده در قرارداد. البته مبلغی كه به عنوان پول پیش از مسافر دریافت شده هم به دلایل مختلف با تاخیر برگردانده می‌شود و همین هم به نوعی سودی است كه آژانس دار‌ها می‌برند.
 چند ماه دویدن برای 100 میلیون تومان!
یكی از مسافرانی كه حدود سه ماه پیش برای دریافت روادید شینگن اقدام كرده است به جام‌جم گفت: به منظور دریافت روادید ایتالیا برای خانواده سه نفره ام از طریق یكی از دفاتر معتبر مسافرتی در مركز تهران اقدام كردم. طبق قرارداد منعقد شده، قرار شد همان ابتدا مبلغ صد میلیون تومان بپردازم،‌ البته بدون آن كه در قرارداد قید شود به صورت شفاهی به من تضمین داده شد روادید ایتالیا را دریافت شده بدانم. اما بعد از گذشت حدود دو هفته از انگشت نگاری اعلام شد سفارت درخواست ما را رد كرده است. از ردی كه در گذرنامه ما باقی ماند و پولی كه این آژانس از ما گرفت بگذریم. الان دو ماه است به دنبال باقی پولی می‌دوَم كه آژانس دار به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن طفره می‌رود. اكنون هم ناچار هستم به سازمان گردشگری شكایت كنم و می‌دانم چند ماه طول می‌كشد تا رای لازم را كسب كنم و طی این مدت آژانس دار محترم از باقیمانده پول من هم سود می‌برد.
 اول شینگن، بعد كانادا!
رضایی، یكی دیگر از متقاضیان دریافت روادید كاناداست كه از طریق آژانس مسافرتی ترغیب شده ابتدا روادید شینگن دریافت كند. وی گفت: مسؤول آژانس معتقد بود برای بالا بردن شانس دریافت روادید كانادا ابتدا باید برای دریافت شینگن اقدام كنم. مسؤول آژانس با چرب زبانی مدعی شد، آژانس مسافرتی او، وی آی پی سفارت كشوری است كه می‌خواهد به آن درخواست روادید بدهد و قول داد بدون هیچ نگرانی آن را می‌گیرد. او با انواع ترفندها و با این بهانه كه قوانین سازمان گردشگری اجازه نمی‌دهد تضمینی بودن دریافت روادید در قرارداد قید شود از ذكر این نكته خودداری كرد. این مسافر افزود: بعد از گذشت دو هفته تلفنی به من اعلام شد به دلیل آن كه مدارك كافی برای رزرو هتل، برنامه مناسب سفر، بیمه معتبر و... نداشته ام، درخواست روادید من رد شده است. بعد از آن هم، مبلغ تعیین شده در قرارداد از حسابم كسر شد و بی‌آن‌كه كمكی برای اعتراض در سفارت كشور مذكور بكنند از من خداحافظی كردند.
 پرده‌برداری از شیوه كسب سودهای بی‌دردسر
این ماجراها، به‌خصوص در یكی دو سال اخیر، مسافران زیادی را نقره داغ كرده است. آن قدر كه حتی فعالان حوزه گردشگری هم به مردم هشدار می‌دهند مراقب این نوع كاسبی بعضی‌ها باشند. در این خصوص یك كارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با جام‌جم از شیوه‌های كسب درآمد برخی آژانس‌های مسافرتی پرده برداشت و ضمن تایید این تخلفات توضیح داد: متاسفانه برخی شركت‌های مسافرتی وعده دریافت روادید را به مسافران می‌دهند، در حالی كه حتی ابتدایی‌ترین كانال‌های ارتباطی برای دریافت روادید را ندارند. این شركت‌ها بدون آن كه هیچ كاری روی پرونده افراد انجام دهند فقط برای آنها وقت سفارت دریافت می‌كنند كه آن هم رایگان است و متقاضی را به سفارت می‌فرستند. آنها خودشان می‌دانند با توجه به سخت شدن شرایط، قرار نیست این فرد روادید بگیرد. مهدی بایراملو ادامه داد: حتی برخی آژانس‌ها از مسافران می‌خواهند قبل از رفتن به سفارت تمام مبلغ را با شركت مسافرتی تسویه كنند.
 این كارشناس حوزه روادید شینگن و كانادا افزود: حال در خوشبینانه‌ترین حالت، فرض كنید این شركت مسافرتی به مسافران خود بگوید در صورت عدم صدور روادید، سه میلیون تومان از پیش پرداخت كسر می‌كند، اگر در هر ماه حداقل ده مسافر هم از این طریق بگیرد آن وقت درآمدی 30 میلیون تومانی خواهد داشت آن هم بدون آن كه حتی یك ریال برای پرونده متقاضیان هزینه كرده باشد. بگذریم از این كه باقی پول مسافران هم بعد از چند ماه به آنها پس داده می‌شود. بایراملو اگرچه معتقد است در چنین شرایطی تنها راه چاره، شكایت بردن به سازمان گردشگری است، اما تاكید دارد این راهكار هم خیلی نتیجه بخش نیست. وی تصریح كرد: كارشناسانی كه در جلسه رسیدگی به ماجرا نشسته‌اند خودشان آژانس‌دار هستند، بنابراین تا جایی كه چاقویشان تیز باشد و ببُرد، هوای همكارشان را دارند ضمن آن كه بازگرداندن باقی پول مسافران كه رقم كمی هم نیست آن هم بعد از چند ماه، درآمد دیگری برای شركت‌های مسافرتی دارد؛ بنابراین سودی كه نصیب آژانس دار می‌شود خیلی راحت و بی‌دردسر است.