رانندگی و كلاس اجتماعی افراد

رانندگی و كلاس اجتماعی افراد


متاسفانه فرهنگ رانندگی مردم كشورهای توسعه‌نیافته از كشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است. در بسیاری از جوامع افراد را از لحاظ كلاس اجتماعی و سطح تربیتی به چهار گروه A، B، C وD  تقسیم‌بندی می‌كنند. در این دسته‌بندی، افرادی كه در كلاس اجتماعیA  قرار می‌گیرند، كسانی هستند كه از لحاظ شخصیتی، سطح فكری، ادب، رعایت قانون و مشاركت سالم در ایجاد تمدن دارای بالاترین امتیاز هستند. به این ترتیب هرچه این امتیازات كاهش یابد، كلاس اجتماعی افراد نیز به رده‌های ‌B، C یا D تنزل می‌یابد.
در اینجا به چهار معضل اساسی جامعه كنونی اشاره و مشخص كرده‌ایم كه افراد با چه كلاس اجتماعی در ایجاد این معضلات دخالت دارند.
رعایت نكردن حقوق عابران پیاده (كلاس اجتماعی متخلفان این گروه B): اولین اصل رانندگی امن این است كه در هر شرایطی، اولویت عبور را به عابران پیاده بدهیم، اما در عمل شاهدیم بسیاری از رانندگان با دیدن عابران پیاده، نه‌تنها اجازه عبور به آنها نمی‌دهند، بلكه با افزایش سرعت و انحراف از مسیر اصلی باعث وحشت عابران می‌شوند.
حركت نكردن بین خطوط (كلاس اجتماعی متخلفان این گروه C): از جمله عوامل اصلی ایجاد اختلال در عبور و مرور، حركت نكردن بین خطوط مشخص شده در معابر است. برخی رانندگان به دلایلی مانند ترافیك سنگین و عجله كردن به‌طور مداوم از مسیر خود منحرف شده و علاوه بر این كه برای دیگر رانندگان ایجاد مزاحمت می‌كنند، در تشدید ترافیك و برهم زدن نظم عمومی نیز گام برمی‌دارند. این‌گونه افراد تصور می‌كنند با مسدود كردن مسیر حركت دیگران، انسان‌های زرنگ و باذكاوتی محسوب می‌شوند.
استفاده بی‌مورد از بوق (كلاس اجتماعی متخلفان این گروه C): استفاده گاه و بی‌گاه از بوق برای برخی از رانندگان به‌صورت عادتی همیشگی در آمده كه این مساله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی به‌طور جدی باعث سلب آسایش دیگران می‌شود. گویی برخی برای تخلیه تنش‌های عصبی و رهایی از استرس روی به این كار می‌آورند.
درگیری فیزیكی هنگام تصادف و به كارگیری الفاظ ركیك (كلاس اجتماعی متخلفان این گروه D): بعضاً رانندگان هنگام بروز تصادفات با حالتی جنگ‌جویانه با وسایلی مانند قفل فرمان به طرف فرد مقابل هجوم آورده و باعث زد و خورد می‌شوند؛ عملی به‌دور از رفتارهای سالم اجتماعی كه هر نظاره‌گری را متاثر و متاسف می‌كند. گاهی نیز به دلیل رفتار نامعقول راننده مقابل، با الفاظ ركیك و فحاشی سعی در تادیب دیگران می‌كنند! معمولا این‌گونه افراد حالات روانی متعادلی ندارند و ناهنجارترین صحنه‌های اجتماعی را به‌وجود می‌آورند كه علاوه بر خسارات جسمی و مالی، باعث اختلال در نظم عمومی و تنش در سایر شهروندان می‌شوند.