یك روز خوب

یك روز خوب


یك روز دیگر و یك روزنامه دیگر. دیروز هم روزی از عمر بود كه رفت و امیدواریم همه‌مان به‌خوبی سپری‌اش كرده باشیم. ما كه راضی هستیم، اتفاقا همین دیروز در گروه حرف همین بود كه خدا را شكر همگی راضی هستیم. آدمیزاد اگر به هرچی دارد راضی باشد و شكرگزار، حالش خوب می‌شود دیگر... خلاصه كه با همین حال خوب سعی كردیم مثل همیشه سوژه‌های خوبی پیدا كنیم و به مسائل كلیدی و مهم حوزه فرهنگ بپردازیم.
 امروز در همین صفحه 9 محمدصادق علیزاده دبیر گروه‌مان پی گزارشی را كه روز 12 تیر در همین صفحه منتشر كرده بودیم گرفته و معاون فرهنگی مترو را پیدا كرده تا با او درباره ماجرای تعطیلی احتمالی كتابفروشی متروی میدان شهدا در تهران گفت‌وگو كند. اگر یادتان باشد در گزارش قبلی هم به همین موضوع پرداخته شده بود و حالا پاسخ‌های معاون فرهنگی متروی تهران را هم به اطلاعات گزارش قبل افزوده تا به پاسخ این سوال برسد كه بالاخره سرنوشت این كتابفروشی چه خواهد شد.
 در صفحه 10 همكاران‌مان رفته‌اند سراغ خاطرات مرتضی غرقی از مذاكرات هسته‌ای. این خبرنگار نام آشنا كه اتفاقات سیاسی متعددی را در جهان تجربه كرده و در دل آنها حضور داشته، در جریان مذاكرات هسته‌ای ایران هم حضوری فعال داشت و بعدتر تجربیاتش و اتفاقاتی كه شاهدش بوده را در قالب یك كتاب منتشر كرد. در این گزارش به كتاب، روایت‌ها و تجربه‌های غرفی پرداخته شده. حالا و در این روزها كه ماجرای غنی‌سازی دوباره كشمكشی میان ایران و دیگر طرفین برجام است، مرور این كتاب جالب خواهد بود.
 در صفحه 11 هم امید رحمانی رفته سراغ نامه محمدرضا شفاه تهیه‌كننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به سازمان سینمایی. این تهیه‌كننده از سازمان سینمایی خواسته بطور شفاف و صریح تكلیفشان را روشن كند و بگوید مجوز اكران خواهند گرفت یا نه. همكار ما هم شفاف و صریح رفته سراغ سازمان سینمایی تا از این سازمان بپرسد چه زمانی تصمیم می‌گیرند شفاف به موضوعات و سوالات موجود پاسخ دهند!
 و اما یك صفحه خیلی جذاب. به بهانه اكران فیلم سینمایی «زهرمار» همكارانمان رفته‌اند سراغ كمدین‌های ایرانی كه تصمیم گرفته‌اند كارگردانی را هم تجربه كنند. فهرستی پر از نام‌های آشنا كه البته همانقدر كه در بازیگری موفق بوده‌اند، در كارگردانی تقریبا همه شكست خورده محسوب می‌شوند. ضمن بررسی عملكرد این افراد نگاهی هم به نمونه‌های خارجی این پدیده انداخته شده است. نمونه‌هایی كه برخلاف موارد وطنی، اغلب همانقدر كه در بازیگری موفق بوده‌اند، در كارگردانی هم درخشیده و آثار ماندگاری خلق كرده‌اند. بخوانید و از این همه دقت نظر همكارانمان لذت ببرید.