3 نكته برای شنای سالم‌تر

3 نكته برای شنای سالم‌تر

شنا یكی از ورزش‌های سالم در فصل تابستان است، اما رعایت نكردن برخی نكات باعث می‌شود همین ورزش سالم سلامت ما را به خطر بیندازد. چند نكته را در این زمینه در نظر داشته باشید:
 دوش گرفتن قبل از شنا
اگر قبل از شنا دوش نگیرید هر چیزی كه روی پوست شما وجود دارد مانند عرق، چرك و چربی ـ وارد آب استخر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از دید 51درصد افراد، استخر شنا، یك وان حمام عمومی و شنا جایگزینی برای دوش گرفتن است. كریس ویانت، رئیس شورای سلامت و كیفیت آب آمریكا در این‌باره می‌گوید وقتی چرك و عرق موجود در روی پوست افراد با كلر موجود در آب واكنش نشان می‌دهد، كلر كمی برای كشتن میكروب‌ها در آب باقی می‌ماند. ویانت می‌افزاید فقط یك دقیقه دوش گرفتن قبل از شنا بخش عمده‌ای از مواد موجود روی پوست را از بین می‌برد.
 بررسی دمای آب
دمای آب را قبل از وارد شدن به آن امتحان كنید. جنی مك‌كویستون، شناگر سابق شركت كننده در مسابقات المپیك می‌گوید پریدن داخل آب سرد می‌تواند به بدن شوك وارد كند، ضربان قلب و فشار خون را بالا ببرد و با كند كردن حركات ماهیچه‌ای در شنا كردن مشكل ایجاد كند. اگر بدن‌تان می‌گوید آب سرد است در این صورت بهتر است از لباس شنا استفاده كرده و در قسمت‌های كم عمق شنا كنید.
 لزوم شنا نكردن با زخم باز
این باور كه كلر موجود در آب استخر یا نمك موجود در آب دریا می‌تواند زخم را ضد‌عفونی كند یك باور نادرست است. دكتر ریچارد برادلی، رئیس بخش اورژانس مدرسه پزشكی مك‌گاورن می‌گوید باكتری‌ها می‌توانند از یك زخم باز وارد بدن شده و عفونت جدی و حتی كشنده‌ای را ایجاد كنند. نكته مهمی كه باید به خاطر داشته باشید این است كه باكتری‌ها در انواع آب‌ها وجود دارند. اگر هنگام شنا متوجه علائمی مانند درد، حساس یا قرمز شدن محل زخم شدید بلافاصله با پزشك تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه كنید.
منبع: usnews.com