عملیات رسانه ملی در جبهه تولید

تفاهم‌نامه همكاری‌ رسانه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نهضت ساخت داخل امضا شد

عملیات رسانه ملی در جبهه تولید

مراسم امضای تفاهم‌نامه گسترش همكاری‌های رسانه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نهضت ساخت داخل با حضور سیدمرتضی میرباقری، معاون سیما و رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر عالی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیروز و حین برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه از 27 تیر كار خود را آغاز كرده است و امروز پایان می‌یابد.
رسانه ملی، پیامبر رونق تولید
محمدباقر عالی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ابتدای این مراسم در جایگاه قرار گرفت و گفت: با رونق تولید بسیاری از معضلات اقتصادی كشور قابلیت حل شدن دارد. راهبرد كلان را رهبری طراحی كردند، وقتی عوامل و عناصر مختلف اجرای این راهبرد برنامه‌های خود را براساس و در راستای آن طراحی كنند، آن راهبرد به اهداف خود نزدیك می‌شود. بر این اساس وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به عنوان یك حلقه از تحقق رونق تولید ملی مطرح است. سایر حلقه‌ها هم در راهبرد كلان خود این موضوع را مدنظر دارند.
عالی ادامه داد: آقای میرباقری، رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید صداوسیماست. معنی این حرف این است كه رسانه ملی هم راهبرد عملیاتی خود را در سال جاری بر این اساس طراحی و پایه‌ریزی كرده است. یكی از بركات نمایشگاه این است كه ما بتوانیم این دو عناصر اصلی یعنی رسانه ملی به عنوان بازوی بسترساز، شكل‌ده و انتقال پیام رونق تولید به جامعه هدف و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عامل اصلی در نظارت، هماهنگی و به‌هم‌رسانی نیازها و توان تولید در اهداف راهبردی امسال را بیشتر از پیش به هم برسانیم. تفاهم‌نامه‌ای كه امروز میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش به نمایندگی از این وزارتخانه و سازمان صداوسیما امضا می‌شود بیانگر عزم‌جدی و همگانی است كه دركشور برای رونق تولید ملی كشور شكل گرفته است. این برنامه به عنوان یكی‌از محورهای هفتگانه رونق تولید ملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
قدرت بی‌نظیر رسانه ملی
سیدمرتضی میرباقری، معاون سیما و رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید در رسانه ملی به جایگاه رفت و بیان كرد: خدا را شكر می‌كنیم این اتفاق ضروری و میمون به دست دوستانمان در وزارت صمت طراحی شد و امروز شاهد برگزاری این نمایشگاه هستیم كه قطعا یكی از اقدامات اساسی در حوزه رونق تولید است.
معاون سیما اضافه كرد: همان‌طور كه ذكر شد، ما هم در رسانه ملی تمامی ظرفیت‌های خودمان را در سال جاری به میدان آوردیم. بیش از یكصد شبكه رادیویی و تلویزیونی داریم كه در ساختارهای مختلف برنامه‌سازی و در سال ده‌ها هزار ساعت برنامه تولید می‌كنند. همچنین صدها هزار ساعت از طریق شبكه‌های مختلف برنامه پخش می‌كنیم. براساس آخرین نظرسنجی‌هایی كه در اختیار داریم و در چند روز گذشته نتایجش منتشر شد، حدود 83 درصد مردم ایران مخاطب رسانه ملی هستند یعنی به طور متوسط در طول شبانه‌روز 3 ساعت و 25 دقیقه از برنامه‌های رسانه ملی استفاده می‌كنند؛ این یعنی یك قدرت بی‌نظیر و بی‌رقیب در جمهوری اسلامی ایران برای این‌كه با مردم مواجه شود و در زمینه فرهنگ‌سازی وظایف خود را انجام دهد.
او همچنین گفت: قطعا نهضت ساخت داخل نیازمند این است كه از آن با فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی حمایت‌های اساسی صورت گیرد. ما این مساله را در نشست با وزیر صمت و معاونانشان مطرح كردیم و امروز هم برای این‌كه بر مذاكرتمان تاكید داشته باشیم، تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌كنیم. رسانه ملی با تمام ظرفیت خود در كنار دوستانی است كه در زمینه رونق تولید امكانات خود را به میدان می‌آورند. ان‌شاءا... بتوانیم به صورت ماهانه گزارش‌هایی را به مردم ارائه  بدهیم.
3 راهبرد رسانه‌ای
رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید در رسانه ملی از سه راهبرد در حوزه رونق تولید نام برد و بیان كرد: در رسانه ملی قبل از این‌كه با دوستان صمت مذاكره بكنیم به عنوان راهبرد اساسی انتخاب كرده بودیم تا بتوانیم در حوزه رونق تولید راهگشایی داشته باشیم.برخی از مردم ایران دارای سرمایه‌های خرد هستند. این سرمایه‌های خرد به جای این‌كه در كارهای دلالی سرمایه‌گذاری شود می‌تواند به سمت كارهای تولیدی خرد و با سرمایه اندك هدایت شود. یكی از راهبردهای ما هموار كردن این مسیر برای مردم است. شاید در برنامه‌های فراوان صداوسیما دیده باشید كسانی كه بین ده تا صد میلیون سرمایه دارند چگونه می‌توانند برای خودشان در مسیر غیردلالی حركت كنند.مسیر دیگر عملیات رسانه‎ای این است: حوزه تولید در بخش‌های مختلف دچار كاستی‌های اساسی است و باید این موانع برطرف شود. تلاش‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهیم. مثلا برای دریافت مجوز كسب و كار گرفتاری‌هایی وجود دارد كه رسانه برای بهبود این مورد تلاش‌ می‌كند. همچنین برای مالیات و فعالیت‌های غیرمولد مشكلاتی داریم كه برای حل و تسهیل آنان اولویت‌هایی را طراحی كردیم.به عنوان راهبرد سوم هم كسانی كه در عرصه تولید دچار مسائل و مشكلاتی هستند ستاد پیگیری در رسانه برای آن در نظر گرفته شده است.
همكاری وزارت صمت و رسانه ملی در حوزه عرضه و تقاضا
حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: اتفاقات اخیر و این نمایشگاه آغاز یك جهش صنعتی در كشور است. نمایشگاه حاضر، حاصل عزم جدی برای رسیدن به خودكفایی صنعتی است.
او ادامه داد: رسانه ملی فوق‌العاده قدرتمند است و ظرفیت عظیمی هم در جهت‌گیری این اقدام و هم در فرهنگ‌سازی مصرف كالاهای ایرانی دارد. غریبه‌سالاری در مصرف كالا باید از بین برود. امروز رسانه ملی با این ظرفیت عظیم مخاطب 83 درصدی كه وقت زیادی برای رسانه ملی می‌گذارند، نقش عمده‌ای را در زمینه ترویج فرهنگ مصرف كالای داخلی می‌تواند ایفا كند. در حوزه عرضه و تقاضا باید بر روی مصرف كالای داخلی كار كنیم. در بخش عرضه وزارت صنعت با برگزاری این نمایشگاه و اقدامات دیگر قطعا به نتایج قابل قبولی می‌رسد و در بخش تقاضا نیز رسانه ملی و شبكه‌های توزیع موثر هستند.
در پایان معاون‌های سیما  و وزیر صمت، تفاهم‌نامه گسترش همكاری‌های رسانه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نهضت ساخت داخل را امضا كردند. در این مراسم همچنین مجید زین‌العابدین، قائم مقام ستاد رسانه‌ای رونق تولید و مدیر شبكه یك، سیدامیر سیاح، دبیر ستاد رسانه‌ای رونق تولید حضور داشتند و معاون سیما به همراه قائم‌مقام وزارت صمت و دیگر مدیران این وزارتخانه و رسانه ملی بیش از یك ساعت از غرفه‌های نمایشگاه نهضت ساخت داخل بازدید كردند.