پا توی كفش مردان موفق

نسخه‌های زن‌محور فیلم‌های پرفروش مردانه در راه است

پا توی كفش مردان موفق

در بازار پرهیاهوی سینما كه هر روز دنباله‌ها، بازسازی‌ها و احیای فیلم‌های قدیمی در دستور كار شركت‌های بزرگ فیلمسازی قرار دارد، نوع تازه‌ای از فیلم هم در حال خودنمایی است. این نوع تازه فیلمسازی این روزها دارد كم‌كم جای خود را در دل صنعت سینما باز كرده و گسترش بیشتری پیدا می‌كند. صحبت از زنانه كردن فیلم‌های موفق و پرفروش روز سینماست! چنین به نظر می‌رسد كه تهیه و تولید‌كنندگان محصولات سینمایی، به گنج تازه‌ای دست یافته‌اند. این روزها خبرهایی شنیده می‌شود كه این یا آن شركت بزرگ فیلمسازی، به دنبال تولید فیلمی زن‌محور براساس فیلم‌های پربیننده خود است. بر این اساس، فیلم‌هایی جلوی دوربین می‌رود كه قبل از این نسخه‌های مردانه آنها پاسخ خوب و مثبتی از تماشاگران و جدول گیشه نمایش دریافت كرده‌اند. اما آیا این نوع جدید فیلمسازی می‌تواند تبدیل به یك «گونه» سینمایی شده و پایدار بماند؟ و آیا تماشاگران از چنین گرایش و روشی استقبال خواهند كرد؟

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، صنعت سینما كه هر روز به دنبال پیدا كردن راهی برای كسب موفقیت مالی بیشتر در جدول گیشه سینماهاست، امید زیادی به گرایش جدید فیلمسازی خود دارد. به گفته اهل فن، تهیه‌كنندگان سینمایی حساب ویژه‌ای روی این نوع فیلم‌هایی با موضوع زنان باز كرده‌اند. براساس آمارهای رسمی، حداقل 40 درصد تماشاگران محصولات سینمایی را خانم‌ها تشكیل می‌دهند.
 به همین دلیل، احتمال زیادی وجود دارد كه آنها استقبال خوب و بالایی از فیلم‌های زن‌محوری كنند كه با نگاهی به فیلم‌های موفق مردانه ساخته شده است. شرایط كاری برای تولید این نوع فیلم‌ها، آسان و در دسترس است.
كافی است شخصیت اصلی فیلم مرد‌محوری را كه با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده، تبدیل به یك زن كرد! این شخصیت زن روی پرده سینما همان كارهایی را می‌كند كه شخصیت مرد فیلم اصلی قبلا آنها را انجام داده است.
نسخه زنانه «ماسک»
به همین دلیل خالقان اكشن كمدی «ماسك» تصمیم گرفته‌اند نسخه زنانه آن را تولید كنند. در نسخه اصلی كه سال 1994 اكران عمومی شد، جیم كری، نقش اول داستان را بازی كرد. او با این فیلم به شهرت بالایی رسید.
در داستان فیلم، جیم كری جوانی است كه پس از پیدا كردن یك ماسك جادویی و زدن آن به صورت، به قدرت‌های زیادی دست پیدا می‌كند و به یك ابرقهرمان تبدیل می‌شود. حالا در نسخه زنانه این فیلم، همان داستان دوباره تكرار می‌شود، اما به جای این كه یك مرد نقاب جادویی را به چهره بزند، یك زن این كار را می‌كند. مایك ریچاردسن، خالق داستان و فیلم ماسك عقیده دارد احیای این‌گونه فیلم می‌تواند باعث جذب تعداد بیشتری از تماشاگران به آن شود.
او می‌گوید: «حقیقتا به دنبال بازیگری هستم كه بتواند از عهده اجرای نقش خود در نسخه زنانه برآید. بخش اعظم بار كمدی و احساسی فیلم، روی دوش بازیگری است كه باید نقش شخصیت محوری را به عهده بگیرد.»
مورد توجه تماشاگران؟
بحث ساخت نسخه زنانه ماسك در حالی است كه طی 20 سال گذشته، بارها و بارها بحث تولید قسمت‌های بعدی آن مطرح بود. اما اهل فن و منتقدان این پرسش و نكته را طرح می‌كنند كه آیا تولید نسخه‌های زنانه فیلم‌هایی چون ماسك مورد توجه تماشاگران قرار خواهد گرفت یا نه. آنها با توجه به واقعیت‌های موجود، پاسخ منفی به این پرسش می‌دهند. به نظر می‌رسد كه حق هم با آنهاست. نگاهی به آمارهای موجود و رقم فروش چند فیلمی كه قبل از این در این باره ساخته شده‌اند، صحت دیدگاه و ادعای آنها را نشان می‌دهد.
صنعت سینما در چند سال اخیر دست به تولید نسخه‌های زنانه «شكارچیان ارواح» و «یاران اوشن» زده است. شكارچیان ارواح سال 2016 با هزینه كلان 144 میلیون دلاری تولید شد. ملیسا مك‌كارتی، كمدینی كه در سال‌های اخیر با موفقیت زیادی روبه‌رو شده، نقش اصلی این كمدی-اكشن را به‌عهده گرفت. او و دوستانش مثل بازیگران مرد نسخه اصلی در شهر نیویورك به مبارزه با ارواحی برخاستند كه برای اهالی شهر مزاحمت ایجاد می‌كنند.
 تهیه‌كنندگان فیلم در شركت سونی كه نگران نوع واكنش تماشاگران بودند و احتمال می‌دادند از نسخه زنانه آن استقبال نكنند، نقش مهمی هم به كریس همسورث دادند. اما هیچ‌یك از اینها چاره‌ساز نشد و فیلم نتوانست شوق زیادی در بین تماشاگران برانگیزد. تماشاگران آمریكایی فقط صد میلیون دلار برای دیدن فیلم
پرداخت كردند.
وضعیت بهتر
«هشت یار اوشن» البته وضعیت بهتری داشت، اما این وضعیت بهتر آن قدر خوب نبود كه به مذاق تهیه‌كنندگانش در شركت برادران وارنر خوش آید! این كمدی- اكشن البته 140 میلیون دلار در آمریكا فروش كرد، اما باید به یك نكته توجه داشت که به‌جز ساندرا بولاك، چند چهره معروف سینمایی دیگر نقش‌های فیلم را به‌عهده داشتند. از بین آنها می‌توان به نام‌هایی چون كیت بلانشت، هلنا بوهم كارتر، آن هاتاوی و ریحانا
 اشاره كرد.
نوبت دهی «سریع»!
در خبرها آمده كه مجموعه اكشن - ورزشی «سریع و آتشی» هم قرار است صاحب نسخه زنانه شود. شركت یونیورسال كار پیش تولید را شروع كرده و در حال انتخاب بازیگران آن است. این نسخه برای اوایل فصل پاییز جلوی دوربین می‌رود.
هشت قسمت سریع و آتشی با بازی وین دیزل و دواین جانسون، فروشی پنج میلیارد دلاری در آمریكا و بقیه كشورهای دنیا داشته است. یونیورسالی‌ها امیدوارند نسخه زنانه فیلم هم همین موفقیت را
تكرار كند.
صحبت‌هایی هم در ارتباط با ساخت نسخه زنانه «هفت دلاور» مطرح است. این وسترن كلاسیك با نگاهی به اثر جاودانه آكیرا كوروساوا«هفت سامورایی» ساخته شده و دو سال قبل، صاحب یك نسخه دوباره‌سازی شده ناموفق شد. شایعات حكایت از حضور مریل استریپ و نیكول كیدمن در دو نقش اصلی نسخه زنانه می‌كند. منتقدان سینمایی می‌گویند باید منتظر ماند و دید این دو‌بازیگر‌چگونه ششلول بند شده و روی شخصیت‌های خبیث داستان اسلحه می‌كشند!