بغض استاد

علی‌اكبر شكارچی، تازه‌ترین اثر آموزشی خود را رونمایی كرد

بغض استاد



علی‌اكبر شكارچی، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی است، از نسل همان مردان بزرگی كه حتی در روزهای نبودشان هم رد و نشانه‌هایشان به زبان هنر باقی خواهد بود. شكارچی روز گذشته با حضور در ساختمان دفتر موسیقی وزارت ارشاد تازه‌ترین اثر خود را رونمایی كرد. او ابتدای این نشست گفت: صوت و تصویر در جهان و در عرصه آموزش حرف اول را می‌زند. وقتی صوت و تصویر با هم همراه باشد، هنرجو صوت و تصویر را همزمان می‌بیند. به همین خاطر در طرح قبلی كه «چراغ افروخته» را به صورت تصویری ضبط كردم، تصمیم گرفتم طرح «ارغوان» را هم به صورت تصویری ضبط كنم و در اختیار هنرجویان قرار دهم.
شكارچی ادامه داد: درست مانند درختی كه به بار نشسته خودم را تكانده‌ام تا آنچه دارم را برای نسل‌های آینده منتشر كنم (وقتی این جملات بر زبان علی‌اكبر شكارچی جاری شد، بغض گلوی او را گرفت و تا دقایقی سكوت كرد). حدود صد میلیون تومان برای این كار هزینه شده كه این را شادباش مردم ایران می‌كنم حتی اگر هیچ بازگشت سرمایه‌ای نداشته باشد.
این هنرمند اظهار كرد: طرح ارغوان در منزل شخصی خودم ضبط شد. در زمینه نُت‌نویسی حدود ده سال روی این طرح كار كرده و سعی كردم كاری كنم كه شاگرد، ملودی‌ها را با كلام یاد بگیرد. كلامی كه از ساده به پیچیدگی برود، كمك می‌كند كه نوازندگان موسیقی دستگاهی بتوانند هم بنوازند و هم بخوانند. نواختن و خواندنِ همزمان، شنونده را تسخیر می‌كند.
شكارچی درباره لزوم پرداختن به مباحث آموزشی تاكید كرد: حدود ده‌سال پیش از چند سازنده كمانچه پرسیدم كه در چند سال گذشته چند ساز ساخته‌اید. جوابشان جالب بود و نشان می‌داد كه فقط در لرستان چند‌هزار كمانچه ساخته شده و این یعنی تعداد نوازندگان زیاد شده و نیاز به بحث آموزش وجود دارد. كسانی مانند لطفی، مشكاتیان، فرهنگ‌فر و دیگران، هر كدامشان از نظر آموخته‌های هنری پر از داشته‌های بسیار بودند، اما متاسفانه بخشی از داشته هایشان با مرگشان از بین رفت.
او در پایان گفت: من سعی كردم آنچه می‌دانم را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم و چیزی با خودم نبرم. كسانی كه آموزش می‌بینند خودشان را فرسوده نكنند. هنرآموزان، هم باید آموزش شفاهی را تجربه كنند و هم نُت‌نویسی را بیاموزند. البته خیال نكنید كه من در این كتاب‌ها و سی‌دی‌های آموزشی، همه چیز را گفته‌ام. من تنها آنچه می‌دانستم را گفته‌ام.