پاسخ به سعودی، هشدار به امارات

حملات مرگبار انصارا... به الدمام و عدن، سعودی‌ها را به وحشت انداخت

پاسخ به سعودی، هشدار به امارات

حملات نیروهای یمن به ائتلاف متجاوزان طی روزهای گذشته حیرت‌آور بود. آنها در یك روز موفق شدند از یك‌سو شهر شمالی الدمام عربستان را هدف موشك‌های بالستیك خود قرار دهند و از سوی دیگر با حمله به نیروهای طرفدار این ائتلاف در عدن، ده‌ها نفر از آنها را به هلاكت برسانند. رهبران انصارا... یمن گفتند هدف‌شان از این حملات دادن پیامی روشن به امارات بوده است تا هرچه زودتر نیروهای خود را از یمن خارج كنند. عربستان سعودی نیز كه از این حملات وحشت‌زده شده است یك بار دیگر از سر عجز و ناچاری، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات كرد.

به گزارش فارس، نیروهای یمنی پنجشنبه با یك موشك دوربرد موفق شدند یك مقر نظامی سعودی را در شهر الدمام واقع در شرق عربستان هدف قرار دهند. به گفته شبكه خبری روسیا الیوم، این حمله «تحولی بی‌سابقه»‌ به شمار می‌رود ؛ زیرا موشك‌ یمنی مسافتی بالغ بر هزار كیلومتر را پیمود تابه هدف اصابت كرد. در مسیر این موشك چند پایگاه نظامی سعودی قرار داشت و در برخی از آنها حتی نظامیان تروریست آمریكایی حضور داشتند. معنای این عملیات آن است كه یمنی‌ها به سادگی می‌توانند با موشك‌های بالستیك خود ضربات جبران‌ناپذیری را بر متجاوزان وارد كنند.
 اهمیت این حمله
به گزارش روسیا الیوم، آنچه «این عملیات را از سایر عملیات‌های شلیك موشك به مواضع مختلف [نظامی] در عربستان متمایز می‌كند این است كه این موشك با این مسافت طولانی، برای نخستین بار شلیك شده است؛ زیرا قبلا، ریاض دورترین نقطه‌ای بود كه موشك‌های حوثی‌ها (انصارا...) به آ ن رسیده بود». فاصله بین الدمام و نزدیك‌ترین نقطه به آن در شمال یمن كه محل استقرار نیروهای یمنی است، حدود 1200 كیلومتر است و فاصله بین الدمام تا صنعاء نیز به بیش از 1300 كیلومتر می‌رسد.
روسیا الیوم در ادامه گزارش خود، نام پایگاه‌های سعودی را ذكر كرد و نوشت: پایگاه هوایی ملك خالد  در نزدیكی شهر خمیس مشیط واقع در شرق ابها در جنوب غرب عربستان قرار دارد. جنگنده‌های ائتلاف آمریكا كه در عملیات سعودی علیه مردم یمن مشاركت دارند، از این پایگاه حركت خود را آغاز می‌كنند. پایگاه هوایی شاهزاده سلطان نیز در همین مسیر قرار دارد و وابسته به نیروی هوایی عربستان است. این پایگاه در جنوب شرق شهر «السیح» در استان «الخرج» واقع در جنوب شرق ریاض قرار دارد.
واشنگتن در جولای گذشته نیروهای خود را به این پایگاه بازگرداند. این همان پایگاهی است كه ارتش آمریكا در زمان عملیات خود در خلیج فارس و عراق و سرنگون كردن دولت عراق از آن استفاده كرد . گفته می‌شود هم اكنون صدها نظامی آمریكایی در حال آماده‌سازی این پایگاه هستند. استقرار نظامی در این پایگاه «دفاعی» خواهد بود و در كنار آن نیز، سامانه دفاعی «پاتریوت» نیز
مستقر خواهد شد.
 بیش از 40 كشته
این درحالی است كه همان روز پنجشنبه شهر عدن نیز شاهد حملات مرگبار دیگری بود كه این‌بار رژه نظامیان طرفدار منصور هادی را هدف گرفته بود. به گزارش خبرگزاری المسیره، نیروهای مقاومت یمن با استفاده از یك موشك و یك پهپاد سربازخانه پلیس در حومه غربی عدن را مورد حمله قرار دادند. به گفته این شبكه «یگان‌های پهپادی و موشكی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن پادگان جلاء متعلق به جنگجویان و مزدوران را مورد هدف قرار دادند. » در این حمله از یك فروند پهپاد قاصفK2 و یك موشك اسكاد میان برد استفاده شد. منابع بیمارستانی عدن كشته شدن دست‌كم ۱۷ نفر در جریان این حمله را تایید كردند. اما بعد از آن خبرنگار العالم در یمن تاكید كرد، سعودی‌ها تایید كرده‌اند  49 نفر از مزدوران‌شان در این حمله به هلاكت رسیده‌اند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به متجاوزان هشدار داد، در صورت تدوام حملات به یمن باید منتظر عملیات‌های سنگین ارتش یمن باشند. در مجموع طی یك روز نیروهای مقاومت یمن موفق شدند ضرب‌شست سنگینی را به متجاوزان نشان داده و سرنوشت نهایی آنها را تعیین كردند.
 پیام‌های روشن
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره حمله موشكی به الدمام گفت: نیروهای یمن، با یك موشك بالستیك پیشرفته دوربرد، یك هدف نظامی مهم در الدمام را هدف قرار دادند. به گفته كارشناسان الدمام، مركز منطقه الشرقیه (در شرق عربستان سعودی) در ساحل خلیج فارس است. این شهر، از مهم‌ترین شهرهای منطقه شرقیه به شمار می‌رود كه بندرش از مهم‌ترین بنادر عربستان در غرب خلیج فارس به شمار می‌رود. سریع اضافه كرد: حمله مذكور، در پاسخ به حملات و جنایات سعودی و استمرار جنگ عربستان و تداوم ریختن خون مردم
انجام شد.
ائتلاف سعودی در واكنش به این حمله آن را به ایران منتسب كرد و خواستار محكومیت آن شد . این در حالی است كه بارها ایران اعلام كرده در این حملات دست نداشته و نیروهای مقاومت یمن نیز ثابت كرده‌اند موشك‌هایشان را خود تولید كرده و درباره حملات نیز خودشان تصمیم می‌گیرند. ضیف‌ا... الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در این‌باره به شبكه العالم گفت: ضربات نیروهای یمن به آل‌سعود تاثیری منفی بر دشمن داشته و باعث ایجاد وحشت در میان آنان شده است. الشامی تصریح كرد، فناوری موشك شلیك شده به شهر دمام در عربستان سعودی بسیار پیشرفته بود و شكست سامانه آمریكایی پدافند ضدموشكی پاتریوت كه آل‌سعود آن را نصب كرده است، به اثبات رساند. عبدالوهاب المحبشی یكی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن نیز گفت، دو حمله به عدن و الدمام به منزله ارسال پیام‌های واضح و روشنی به امارات بود. به گفته او: عملیات الدمام به این معناست كه ارتش یمن می‌تواند اهدافی دورتر از امارات را هدف قرار دهد. این حملات قدرتمندانه، عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از یمن را سرعت خواهد بخشید.