فارین پالیسی: ایران اكنون مالك خلیج‌فارس است

فارین پالیسی: ایران اكنون مالك خلیج‌فارس است

نشریه آمریكایی فارین پالیسی در یادداشتی به قلم استفن كوك، تحت عنوان «ایران اكنون مالك خلیج‌فارس است» با اشاره به توییت تاریخ 24 ژوئن دونالد ترامپ كه نوشته بود چرا آمریكا باید بدون دریافت پولی برای جبران، از این تنگه حفاظت كند، تصریح كرد: «هركس هنوز معتقد است كه ایالات متحده مستقیما وارد چالش با ایران می‌شود باید بار دیگر توییت ترامپ را بخواند.»
به گزارش فارس، یادداشت‌نویس فارین پالیسی می‌افزاید: ایالات متحده در حال ترك خلیج‌فارس است؛ نه امسال و سال آینده، اما تردیدی نیست كه آمریكا در مسیر خروج از این منطقه قرار دارد. وی مدعی شده كه جدا از توییت رئیس‌جمهور آمریكا، بی‌عملی واشنگتن در برابر آنچه وی تحریكات ایران خوانده، نشانه دیگری بر آمادگی آمریكا برای خروج از منطقه خلیج‌فارس است.
نویسنده با اشاره به دیدار اخیر بین مقامات اماراتی و ایرانی در خصوص امنیت منطقه می‌نویسد: «روز چهارشنبه، اماراتی‌ها و ایرانی‌ها برای اولین بار در شش سال گذشته دیدار كردند. این تحولی مثبت است. در حالی كه هر دو طرف می‌گویند این دیدار عادی و در سطح پایین بوده، تردیدی نیست كه بی‌عملی آمریكا باعث شده تا مقامات ابوظبی در خصوص نحوه مقابله با چالش ایران دوباره فكر كنند، كه ممكن است در تعارض با تلاش‌های آمریكا برای منزوی كردن ایران قرار گیرد.»
كوك در بخش دیگری از این یادداشت به طرح آمریكایی‌ها برای ایجاد ائتلافی در منطقه برای امنیت دریایی پرداخته و می‌گوید: «به نظر می‌رسد این طرح كشوری است كه یك پایش را بیرون از منطقه گذاشته و ترجیح می‌دهد بیش از این در این منطقه به دردسر نیفتد.»