شهاب بر می گردد

جدایی شهاب حسینی از پویانمایی«شكرستان» صحت ندارد

شهاب بر می گردد

«شكرستان» از جمله مجموعه‌های پویانمایی موفق و محبوب است كه توانست از همان قسمت‌های نخست كه از شبكه دو پخش شد، به دلیل شخصیت‌پردازی درست، فضای جدید و محتوا و مضمون جذابی كه داشت مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار بگیرد. نكته جالب‌تر این‌كه مخاطبان این مجموعه صرفا به بچه‌ها و گروه سنی خاصی محدود نمی‌شد و همه اعضای خانواده توانستند با داستان و شخصیت‌های آن ارتباط برقرار كنند. تا جایی كه شخصیت های اصلی این مجموعه به محبوبیت بسیاری نزد مخاطبان دست پیدا كردند. موفقیت این مجموعه در جذب مخاطب باعث شد كه سازندگان آن اقدام به ساخت مجموعه عروسكی «شكرستان» كنند. که نتوانست موفقیت پویانمایی این مجموعه را كسب كند و تولید آن خیلی زود متوقف شد. اما این اواخر به دلیل شایعاتی كه درباره حذف شهاب حسینی از پویانمایی شكرستان مطرح شد، این مجموعه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. گرچه روابط‌عمومی مركز صبا این خبر را از اساس تكذیب كرد، اما همچنان شایعه بر سر زبان‌ها بود كه خود حسینی هم دست به كار شد و در صفحه‌اش در فضای مجازی متنی را در این باره منتشر كرد.

روابط شیرین شكرستان و شهاب
مدتی است شایعه عدم همكاری شهاب حسینی با شكرستان در رسانه‌ها منتشر شده كه روز گذشته هم این بازیگر واكنش نشان داده و متنی را در فضای مجازی منتشر كرد،مبنی بر این‌كه همكاری اش در یک پروژه سینمایی باعث عدم حضورش در این برنامه نشده و صرفا به دلیل مشغله‌های كاری شهاب حسینی در خارج از كشور و عدم هماهنگی در زمان‌بندی باعث شده تا مدتی در این برنامه حضور نداشته باشد و فرد دیگری جایگزین وی شود.
محمدرحیم لیوانی، رئیس مركز پویانمایی صبا در گفت‌وگو با جام‌جم در این خصوص بیان كرد: از ابتدا هم قرار بود همكاری ما با شهاب حسینی ادامه دار باشد. منتها سفرشان  باعث شد تا نتوانندبه موقع بازگردند. از طرفی ما هم اصرار داشتیم مجموعه عید تا عید را پخش كنیم. علی‌رغم این‌كه تدابیری هم اندیشیده شده بود تا آقای حسینی بتوانند صدایشان را در استودیویی خارج از كشور ضبط كنند، اما این اتفاق نیفتاد.
وی همچنین افزود: امیدواریم كه در مجموعه‌های آتی و زمانی كه ایشان باز می گردند بتوانند باز هم با گروه همكاری كنند؛ ضمن این‌كه گویا عده‌ای منتظرند تا اتفاقی بیفتد و سریع گمانه‌زنی‌هایی کرده و شایعاتی را درست كنند كه از ریشه این شایعات و گمانه‌زنی‌ها باطل است. از طرفی تهیه‌كننده هم در این زمینه اعلام كرد، آقای حسینی هم دست به كار شد و این شایعه را تكذیب كرد.
لیوانی درباره جایگزینی شهاب حسینی به عنوان راوی این مجموعه هم عنوان كرد: آقای علی همت مومیوند نیز از جمله گویندگان متبحری است كه با توجه به تجربیاتی كه در این زمینه دارند، روایت این مجموعه را انجام دادند و ان‌شاءا... در مجموعه‌های آتی شكرستان اگر آقای حسینی در ایران حضور داشته باشند باز هم با گروه همكاری خواهند كرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ضمن این‌كه سیاست ما این است كه از هنرمندان سینما بتوانیم در پویانمایی همان طور كه در دنیا هم كاملا این موضوع سابقه دارد، استفاده كنیم.
وی در پایان نیز تاكید كرد: بنای ما بر این بود كه مجموعه جدید در سال جدید پخش شود،چون شكرستان 150 قسمت دیگر ادامه خواهد داشت. اما اصراری كه بر این داشتیم در دهه ولایت این مجموعه پخش شود، این ناهماهنگی زمانی باعث شد تا نتوانیم از حضور ایشان استفاده كنیم.
 امیدواریم در مجموعه‌های جدید نه صرفا از آقای حسینی كه از ستاره‌های دیگر سینما هم استفاده كنیم. البته نه فقط در این مجموعه كه قصد داریم در مجموعه‌های دیگر هم از حضور هنرمندان سینما دعوت به همكاری كنیم؛ضمن این‌كه خود هنرمندانی كه در این زمینه با آنها صحبت كردیم هم خیلی از این موضوع استقبال كردند.


«شكرستان» چگونه متولد شد؟
این مجموعه از سال  ۸۷ روی آنتن شبكه دو  رفت و در ابتدا قرار بود برای ۹۰ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تولید شود اما پس از مدتی كه از پخش آن گذشت و مورد توجه قرار گرفت و شخصیت‌های اصلی آن نزد مخاطبان محبوبیت كسب كردند، فصل‌های جدیدی نیز برای آن تولید شد و زمان هر قسمت نیز به ۲۵ دقیقه افزایش یافت.
در طول این مدت كه این مجموعه روی آنتن است، بارها شنیده شد كه قسمت‌هایی از این مجموعه قرار بود كه در امارات متحده نیز پخش شود و به زبان فرانسوی نیز دوبله شود تا به صورت یك فیلم سینمایی در فرانسه  به نمایش درآید.
قسكت‌هایی از شكرستان كه با روش «كات اوت» یا بریده مقوا ساخته شده است، در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره چانگوی چین، جیفونی ایتالیا و فیلم كودك هند نمایش یافته ‌است. این مجموعه همچنین در سال ۱۳۸۷ برنده جایزه بهترین پویانمایی سال در جشن خانه سینما نیز شد. همچنین در جشنواره جام‌جم سال ۱۳۹۰ هم شكرستان در هشت بخش نامزد دریافت جایزه و برنده بهترین كارگردانی پویانمایی شد. پس از درگذشت مرتضی احمدی (راوی مجموعه)، تولید این مجموعه متوقف شد؛ اما در نوروز ۱۳۹۸، تحت عنوان ویژه‌برنامه ۱۳ قسمتی در شبكه نسیم، دوباره شروع به كار كرد و شهاب حسینی از نوروز 98 جایگزین مرتضی احمدی راوی آن شد و به عنوان راوی پس از چند سال به تلویزیون برگشت.
شاید بتوان گفت یكی از جذابیت‌های این مجموعه در كنار فضا سازی و
 شخصیت پردازی دقیق و مناسب، نوع روایت آن بود كه توسط زنده یاد مرتضی احمدی انجام می‌شد كه پس از وی به شهاب حسینی رسید و حضور او نیز به جذابیت كار افزود.
شكرستان بیش از ۱۸۰ شخصیت دارد كه همه داستان‌های این سریال در یك شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد. هر قسمت داستانی مجزا دارد كه مردم شكرستان بنا به نیازهای دراماتیك هر قصه، در هر قسمت نقشی متفاوت برعهده می‌گیرند و داستان را رقم می‌زنند. قصه‌ها پس از هشت ماه تحقیق و توسعه بر اساس داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های قدیمی و عامیانه ایرانی-شرقی انتخاب و سپس با رویكردی مدرن و به‌روز به رشته تحریر درآمده‌اند. در این شهر قدیمی و داستانی، هیچ‌كس در جایگاه خود نیست و تلاش شده تا با تغییر شكل تصویری و دراماتیك، شیوه‌ای اتخاذ شود كه كوچك و بزرگ پس از خندیدن به طنز داستان‌ها، عمیقا به فكر فروروند و آینه رفتارهای اجتماعی و فرهنگی خود را بازنگری كنند. فضای شهر شكرستان براساس ابنیه و ساختمان‌های باستانی و تاریخی ایران كه از قدمت كهنی برخوردار هستند الهام گرفته شده‌است. البته اصل تغییر شكل تصویری برای پویانمایی نیز رعایت گردیده و همچنین در
 رنگ آمیزی محیط و اشخاص از رنگ‌ها و اسلوب اصیل ایرانی كه در نقش و نگارهای گوناگونی از معماری تا مینیاتور و فرش و ... می‌توان یافت بهره گرفته شده‌است.




شخصیت‌های «شكرستانی»
شكرستان بیش از  80 شخصیت گوناگون دارد كه بنا به نیازهای داستان در هر قسمت سروكله‌شان پیدا می‌شود و نقش‌های متفاوتی چون تاجر، كارگر، مردم شهر، بچه‌های مدرسه، ریش سفید و ... را برعهده می‌گیرند؛ ولی چند شخصیت، محوریت بیشتری دارند:
بهلول: خردمندی كه همه او را دیوانه می‌پندارند. او همیشه با بچه‌ها بازی می‌كند ولی در مواقعی كه مشكلی پیش می‌آید، تنها اوست كه راه‌حل را می‌داند و جایی كه به مظلومی ستم می‌رود، از او در برابر ظالم دفاع می‌كند. او نماد خردورزی كودك درون است و شاید دوست‌داشتنی‌ترین شهروند شكرستان.
پادشاه و وزیر: پادشاه مانند تمام داستان‌های سنتی فردی ابله، خودرای و خوش گذران است كه همیشه تیرش به خطا می‌رود و ظلم او خنثی می‌شود. وزیر مكار و حیله‌گر نیز تلاش در كمك‌رسانی به ستم پادشاه دارد كه البته هیچ‌گاه به موفقیت كامل نمی‌رسد.
پهلوان و نوچه‌هایش: شخصیتی زورگو ولی توخالی و بی‌كاره كه فقط بلد است لاف بزند. نوچه‌های او نیز بهتر از خود او نیستند. ایشان نیز همیشه در كارهای غلط و اشتباهشان به نتیجه نمی‌رسند و تنبیه می‌شوند.
قاضی: این قاضی شهر ما حكم خودش را بر اساس پول افراد می‌دهد و غیرقابل اعتمادترین شخص در شكرستان است. البته همیشه دستش رو می‌شود.
اسكندر: اسكندر شخصیت یك بچه كوچك در شكرستان است كه ماجراهایی برای او اتفاق می‌افتاد و همچنین عروسك او نیز به بازار وارد شده‌است.
ننه قمر: ننه قمر پیرزنی است با پشت خمیده و چادر گلدار كه عینكی به چشم دارد. از روی این شخصیت عروسك‌هایی نیز تولید شد كه مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین كشور چین اقدام به تولید عروسك‌های این شخصیت كارتونی نمود و آنها را وارد بازار ایران كرد.
خواجه فرزان: فردی است كه همواره به پول‌اندوزی فكر می‌كند و خسیس است.
خواجه اقبال
برزو: پسر كوچك خواجه فرزان.
صمد: پسر بزرگ خواجه فرزان.