مصرف میوسلی بهتر است یا كورن‌فلكس؟

مصرف میوسلی بهتر است یا كورن‌فلكس؟


مدتی بود برای رسیدن به وزن مناسب، دور یك سری از تنقلات پركالری خط كشیده بودم. به میوسلی و كورن‌فلكس علاقه زیادی دارم چون انواع مختلف آن حاوی تركیبات متنوعی است كه می‌تواند سبب تنوع وعده صبحانه یا میان وعده عصرانه شود. حالا كه به وزن مطلوبی رسیده‌ام تصمیم گرفته‌ام محتاطانه مصرف آن را شروع كنم.
اغلب افراد با واژه كورن‌فلكس یا برشتوك آشنا هستند، اما شاید میوسلی را نشناسند و تفاوت این دو نوع محصول را ندانند. به همین منظور با دكتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم و صنایع غذایی گفت‌وگوی كوتاهی انجام دادیم.
وی به جام‌جم گفت: غلات صبحانه انواع مختلف كورن فلكس و میوسلی را شامل می‌شود. كورن فلكس یا برشتوك شكل حجیم شده غلاتی مانند ذرت، گندم، برنج یا جو است، اما میوسلی علاوه بر غلات حجیم شده حاوی مغزهای آجیلی و تكه‌میوه‌های خشك است. میوسلی از كورن‌فلكس مغذی‌تر است؛ چون شامل انواع مختلف گروه‌های غذایی است اما چون شكر این محصول مشابه كورن‌فلكس بالاست، می‌تواند پركالری و چاق‌كننده باشد. غلات صبحانه به اشكال مختلف پولكی، پفكی یا دانه كامل تولید می‌شود و تقریبا ارزش تغذیه‌ای یكسانی دارند. در اشكال پولكی و پفكی، غلات را آرد و خمیر كرده با دستگاه‌هایی فرم داده و تحت فشار، محصولی حجیم، هوادار و شكننده تولید می‌شود. انواعی كه به شكل دانه كامل حجیم می‌شود چون سبوس‌گرفته هستند و فقط شكل كامل یك دانه غله را دارند در مقایسه با انواع پولكی و پفكی ارزش تغذیه‌ای برابری دارند. در غلات به‌كار‌رفته در كورن‌فلكس و میوسلی معمولا از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود. اما انواع رنگی آن حاوی مواد سنتزی است كه اغلب در تماس با شیر رنگ آن را تغییر می‌دهد. علاوه بر این در غلات صبحانه از نمك هم استفاده می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باید محدود شود.  دکتر دباغ مقدم افزود: بهترین غلات صبحانه انواع غنی‌شده آن با برخی ریزمغذی‌ها همچون كلسیم و آهن و... است. درخصوص غلات صبحانه رژیمی هیچ‌گونه مواد خوراكی كه به‌صورت مطلق رژیمی باشد نداریم و انواعی از كورن‌فلكس‌ها كه بدون شكر هستند و گفته می‌شود با میوه‌های خشك یا شربت ذرت و گلوكز شیرین شده‌اند حاوی قند و كالری بوده و چاق كننده‌ بوده و برای افراد دیابتی مضر است. این نوع غلات به واسطه جذب شیر و آبمیوه، ملین شده و به رفع یبوست كمك می‌كند. این محصول را می‌توانید به صورت خانگی و از تركیب گندمك، ذرت حجیم شده، كنجد، كشمش، مویز، بادام، فندق و تكه میوه‌های خشك همراه مقداری عسل تهیه كنید.