تقدیر رهبر انقلاب از حساسیت دانشجویان نسبت به تخلفات خصوصی‌سازی

تقدیر رهبر انقلاب از حساسیت دانشجویان نسبت به تخلفات خصوصی‌سازی


عملكرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شركت‌های دولتی، با اعتراض‌های گسترده مردمی در یك‌سال گذشته
مواجه شد.
در این مدت، اقشار مختلف مردم به خصوص دانشجویان و طلاب بارها تجمعاتی در اعتراض به عملكرد سازمان خصوصی‌سازی برگزار كردند.
معمولا در این تجمعات، معترضان با پوشیدن لباس كار حمایت خود را از كارگرانی كه به دلیل برخی واگذاری‌ها دچار مشكل شده‌اند اعلام كرده و همچنین با در دست داشتن پلاكاردهایی اعتراض خود را به خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته نشان می‌دادند.
مهم‌ترین مطالبات تجمع‌كنندگان معمولا عبارت بود از:
۱- عزل و محاكمه رئیس سازمان خصوصی‌سازی
۲- شفافیت قراردادهای واگذاری شركت‌ها
۳- بازپس گیری شركت‌هایی كه به صورت رانتی به افراد نااهل واگذار شده
۴- ورود جدی قوه قضاییه به مقوله واگذاری‌ها و اجرا شدن اشد مجازات برای متخلفان
۵- اصلاح قانون واگذاری شركت‌ها توسط مجلس
این تجمعات با تقدیر رهبر معظم انقلاب مواجه شد به طوری كه ماه مبارك رمضان در دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشكل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی ایشان، در واكنش به سخنان یكی از دانشجویان درباره خصوصی‌سازی فرمودند: در خصوصی‌سازی خطاهای بزرگی صورت گرفته كه بنده هم مكررا تذكراتی داده‌ام. اشكالاتی در خصوصی‌سازی هست. منتها اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد است؛ این از جمله اشكالات ساختار بود كه اصلاح شده است. البته در عمل اشكالاتی وجود دارد؛ خطاها و بی‌توجهی‌ها و لغزش‌هایی صورت گرفته كه باید جلوی لغزش‌ها را گرفت.
رهبر معظم انقلاب از اقدامات دانشجویان درباره خصوصی‌سازی حمایت كرده و گفتند: در این یكی دو سال گذشته ـ طبق گزارش‌هایی كه به من می‌رسد ـ تشكل‌های دانشجویی و مجموعه‌های دانشجویی كارهای خوبی انجام داده‌اند در زمینه مسائل گوناگون؛ چه مسائل كشوری، چه مسائل بین‌المللی؛ فرض بفرمایید آنچه اینجا این برادرمان راجع به خصوصی‌سازی گفتند كه بچه‌های دانشجو در زمینه خصوصی‌سازی وارد كار شدند كه در همین مسأله نیشكر هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز، دانشجوها رفتند و یك مشكلی را واقعا حل كردند؛ یعنی نه پول دارند، نه قدرت قانونی دارند اما در عین حال حضورشان می‌تواند یك كار بزرگ را، یك مشكل بزرگ را حل كند. مثلا از جمله موارد این است: در حمایت از كارگران یا در مطالبات از دستگاه‌ها كه این مطالبات اثر هم داشته؛ یعنی این‌كه مجموعه دانشجویی از قوه قضاییه یا قوه مقننه یا مجمع تشخیص یك چیزی را مطالبه بكند، تأثیرگذار است؛ این اثر داشته و این كاری بوده كه شما كرده‌اید و بسیار خوب است. این مال همین یكی دو سال اخیر است كه این تحركات را انسان در مجموعه‌های دانشجویی مشاهده می‌كند.
مهم‌ترین منتقد عملکرد خصوصی‌سازی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی   در دیدار اخیر جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی  با اشاره به سخنان یکی   از جوانان نخبه که معتقد بود اجرای نامناسب اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، ناشی از ابلاغیه سیاست‌های کلی است، گفتند:  گناه آن تفسیریه نیست؛ گناه عملکردهاست که مهم‌ترین منتقدِ آن عملکردها هم خود بنده هستم و دنبال می‌کنم و جلوی خیلی‌هایش را گرفته‌ایم، بعضی‌ها را [هم] برگردانده‌ایم. آن تفسیر، یک نیاز قطعی کشور بود. آن روز، همه‌ آن کسانی که در همین رشته شما -رشته‌ اقتصاد- کار کرده بودند، به‌اتفاق تأیید کردند که این تفسیریه نیاز کشور است؛ آن روز این کار انجام گرفت منتها خوب عمل نشد و دولت‌های مختلف، خوب عمل نکردند. من تا الآن هم دارم این را دنبال می‌کنم؛ یعنی در این سال‌های متعدد -شاید حدود ده سال- مرتباً دارم دنبال می‌کنم این قضیه را. یک خرده بهتر شده، ان‌شاء‌ا... بهتر هم
خواهد شد.