شوخی شوخی جدی است!

حذف استقلال و پرسپولیس چقدر جدی است؟

شوخی شوخی جدی است!

تنها ده روز دیگر به پایان زمان ارائه مدارك حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها به كنفدراسیون فوتبال آسیا باقی مانده است؛ مگر این‌كه دوباره فوتبال ایران به دست و پای AFC بیفتد و زمان بخرد. طبق قوانین فوتبال در آسیا كه كنفدراسیون به‌شدت روی آن سختگیری می‌كند، تنها تیم‌هایی مجوز حرفه‌ای دریافت می‌كنند كه بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت كنند. این هم فقط یك پای ماجراست چراكه باشگاه‌ها باید تكلیف ورزشگاه‌ها، چارت حرفه‌ای خود و همین‌طور سایر المان‌های حرفه‌ای بودن را رعایت كنند.
خبرهای رسیده از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حكایت از آن دارد تا این لحظه باشگاه‌ها مدارك خود را كامل نكرده‌اند. مشكل اصلی هم اینجاست كه بعضی از آنها كه در آسیا حضور دارند، نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را صاف كنند. نكته اینجاست كه آنها اقدام اساسی و مهمی هم نكرده‌اند. چند روز قبل یكی از مسؤولان سازمان لیگ فاش كرد بدهی دو باشگاه كه باید تسویه یا بر سر آنها توافق شود، نزدیك به 50 میلیارد تومان است! هر دو باشگاه هم در حال حاضر با مشكلات مالی روبه‌رو هستند. وقتی از ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس در این باره می‌پرسیم می‌گوید: «ما مشكل مالی نداریم و واقعیت این است که پول نیست. نمی‌توانیم بودجه خودمان را فراهم كنیم. متاسفانه جوسازی‌هایی علیه باشگاه و ما می‌شود به شكلی كه دیگر هواداران هم كمك زیادی نمی‌كنند. اسپانسر باشگاه هم از این شرایط ناراضی است.»
در استقلال هم مشكلات زیاد است. همین حالا آنها می‌خواهند دو بازیكن خارجی جذب كنند، ولی پول ندارند كه این دو بازیكن را بیاورند. هیات مدیره و فتحی به دنبال راهی هستند تا بتوانند پول زیادی جور كنند. جذب بازیكنان خارجی بعد از حضور استراماچونی در استقلال اولویت بوده است. آبی‌ها قرارداد فصل قبل بازیكنان را هم تسویه نكرده‌اند. دیروز یك منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم اعلام كرد تا این لحظه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شده اند و جایی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ندارند. این مقام مسؤول توضیح داد: «فقط هواداران بدانند كه دو باشگاه كوچك‌ترین اقدامی نكرده‌اند. فقط هم ده روز زمان مانده. مانده‌ایم این همه بدهی را چطور می‌خواهند صاف كنند؟ حتی جلسه‌ای هم با بازیكنان و مربیان شاكی نداشته‌اند. این یعنی حذف دو باشگاه.»
در حال حاضر هیچ مقام رسمی در این باره صحبت نكرده است. استقلال و پرسپولیس كه درگیر مشكلات داخلی هستند. وزارت ورزش هم مثل دو سال قبل به هیچ وجه در این زمینه پیگیری نكرده است. فدراسیون فوتبال هم گویا در نامه‌ای هشدارهای لازم را به دو باشگاه داده است.
آیا باید منتظر یك فاجعه بزرگ بود؟