اجرای اینستکس،‌زمان زیادی می‌برد

موگرینی پس از نشست وزرای خارجه اروپا در فنلاند

اجرای اینستکس،‌زمان زیادی می‌برد

وزرای خارجه سه كشور اروپایی عضو برجام دیروز با حضور فدریكا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی در هلسینكی، پایتخت فنلاند درباره روش‌های حفظ توافق هسته‌ای و همچنین ائتلاف دریایی در خلیج فارس گفت‌وگو كردند.
اخبار منتشر شده از این نشست حاکی از ادامه اختلافات میان اروپایی‌ها درباره پیوستن به ائتلاف دریایی در خلیج فارس است؛ همچنین سه كشور اروپایی از تلاش‌های اخیر فرانسه حمایت كرده‌اند. وزیر خارجه آلمان نیز اعلام كرده انجام گفت‌وگو میان آمریكا و ایران در اولویت اروپا قرار گرفته است.
هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان كه پس از نشست دیروز صحبت می‌كرد از وجود اختلافاتی میان كشورهای اروپایی درباره ایده تشكیل ائتلاف دریایی برای تامین امنیت خلیج فارس خبر داد.
وی همچنین با بیان این‌كه اولویت اصلی حال حاضر اتحادیه اروپا، كاهش تنش میان ایران و آمریكاست گفت: می‌خواهیم از ثمربخش بودن تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا برای كاهش تنش با ایران اطمینان حاصل كنیم.
وزیر خارجه آلمان گفت: گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن در اولویت اصلی اتحادیه اروپا قرار گرفته است.
ماس افزود: پس از نشست گروه 7 در بیاریتز، به این باور رسیده‌ایم كه فضای خاصی به‌وجود آمده و دو طرف آماده مذاكره هستند. ما باید از این فرصت استفاده كنیم.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با اشاره به طرح‌های پیشنهادی فرانسه گفت: «طرح فرانسه می‌تواند مكمل وظیفه محوری ما درخصوص ضمانت اجرای توافق هسته‌ای باشد.»
به گزارش ایسنا، وی با تاكید بر این‌كه اتحادیه اروپا به تلاش برای حفظ برجام ادامه خواهد داد، گفت: نقش من حفظ اجرای كامل توافق‌های موجود است. اگر بتوانیم در ورای آن به چیز دیگری دست یابیم، از این مساله استقبال می‌شود.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه هم درباره طرح فرانسه درباره برجام گفته بود توافق فعلی باید حفظ شود.
وی همچنین درباره اینستكس گفت كه نخستین معاملات در چارچوب این ساز و كار هنوز به اتمام نرسیده است و اجرای این سازوکار زمان زیادی می برد.
دومینیك راب، وزیر خارجه انگلیس هم قبل از دیدار با همتایان فرانسوی و آلمانی خود گفت: قصد داریم در این گفت‌وگو نتایج مثبت گفت‌وگوهای انجام شده در اجلاس گروه 7 را درباره ایران تحكیم كنیم.
راب گفت: توافق هسته‌ای، تنها توافق موجود است كه ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای
 باز می‌دارد و ما به همكاری با یكدیگر جهت ترغیب ایران به حفظ كامل این توافق ادامه می‌دهیم. وزیر خارجه انگلیس كه كشورش یكی از تنها سه كشوری است كه به ائتلاف دریایی آمریكا پیوسته گفت: ما علاوه بر این به گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی برای مقابله با تهدیدها علیه دریانوردی بین‌المللی در تنگه هرمز نیاز داریم.