دلیل خروج آمریكا از برجام  از نگاه كارشناسان

دلیل خروج آمریكا از برجام از نگاه كارشناسان

 در داخل كشورمان بعضی تحلیلگران، دلایل دیگری را برای خروج آمریكا از برجام عنوان می‌كنند. فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: علت خروج آمریكا از برجام، طمع آنها بود زیرا احساس كردند می‌توانند هم محدودیت‌های هسته‌ای را در مورد ایران نگه دارند و هم امتیازات بیشتری از ایران كسب كنند. ایزدی درباره دلیل چنین برداشتی از سوی آمریكا معتقد است: در داخل كشورمان پیام‌هایی به طرف مقابل منعكس شد و سخن از برجام 2 و 3 مطرح شد بنابراین آنها احساس كردند كه می‌توانند به سبك برجام، توافق دیگری با ایران داشته باشند و امتیازات گسترده‌ای از ایران گرفته و امتیازات محدود هم ندهند.
این استاد دانشگاه تاكید می‌كند: برجام توافق خوبی برای آمریكا بوده و هست زیرا آنها به خواسته‌های خود در مورد فردو، نطنز، اراك و... رسیدند.
ایزدی همچنین با اشاره به این اظهار نظر عراقچی كه هر كسی به جای ترامپ هم بود از برجام خارج می‌شد می‌گوید: قطعا نباید توافقی را كه می‌دانید طرف مقابل به آن متعهد نخواهد بود امضا و سپس اجرا كرد. همان زمان نیز برخی معتقد بودند كه آمریكا به تعهداتش عمل نخواهد كرد، به همین دلیل بهتر است كه جمهوری اسلامی هم محتاط بوده و همه امتیازات را یكجا به طرف مقابل ندهد تا در صورت عدم اقدام متقابل از سوی طرف مقابل ما نیز گام‌های بعدی را اجرایی نمی‌كردیم. در این صورت طبیعتا تبعات منفی ناشی از اجرای برجام برای ایران كمتر از حال حاضر بود.
 البته برخی دیگر از كارشناسان دلایل دیگری را هم برای خروج آمریكا از برجام عنوان می‌كنند. امیرعلی ابوالفتح، كارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم یكی از دلایل ترامپ را حساسیت او نسبت به میراث اوباما دانسته و دلیل دیگر را نیز همان نگرانی‌های عنوان شده از سوی ترامپ مبنی بر ناتوانی برجام در محدود كردن فعالیت‌های موشكی و منطقه‌ای ایران می‌داند.  وی همچنین با اشاره به نگرانی ترامپ از پایان محدودیت‌های هسته‌ای ایران در 2023 می‌گوید: البته اوباما نیز در این زمینه ملاحظاتی داشت، اما معتقد بود می‌توان در آستانه پایان محدودیت‌ها ایران را تحت فشار قرار داده و وارد مذاكرات متمم برجام شد، ولی ترامپ معتقد بود از همین الان و قبل از این‌كه مهار ایران امكان‌ناپذیر شود باید فشارهای لازم را به جمهوری اسلامی وارد كرد.