یك شاعر  از نگاه یك مداح

یك شاعر از نگاه یك مداح


جناب سعید حدادیان را كه می‌شناسید؟ بله، همان مداح معروف را می‌گوییم كه خیلی‌ها هم او را می‌شناسند. حالا احتمالا برایتان جالب باشد كه سعید حدادیان راجع به فاضل نظری،شاعر جوانی كه این روزها مدیریت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را هم بر عهده دارد حرف‌های جالبی زده. آن طور كه حدادیان به فارس گفته: «معتقدم فاضل نظری شاعری است كه دهه‌ها بلكه قرن‌ها را درمی‌نوردد و به عنوان یك محصول آبرومند دوران ما به نسل‌های بعد معرفی خواهد شد.» حدادیان در ادامه پا را فراتر گذاشته و فاضل نظری را شاهكار غزل معاصر معرفی می‌كند: «فاضل، شاهكار غزل معاصر است. البته منصفین تایید می‌كنند و معمولاً خیلی‌ها هم متاسفانه نمی‌توانند واقعیتی را كه استادانی مثل خرمشاهی و بزرگانی مانند ساعد باقری درك كرده‌اند، دربیابند.»
حدادیان كه البته به جز مداحی، شاعر هم هست در ادامه درباره ارتباط خودش با غزل‌های فاضل نظری می‌گوید: «قطعاً زنجیره نورانی شعر است كه ما را به هم متصل می‌كند.» روایت حدادیان از اهمیت آثار فاضل نظری در روزگار معاصر هم شنیدنی است: «فاضل در روزگاری كه همه فكر می‌كنند شعر ته كشیده است و دیگر غزل خیلی رونق ندارد؛ چون رسانه‌هایی مثل سینما و تلویزیون و... آمدند و جای آن را پر كرده‌اند، نظر و حرف دیگری دارد. او دل و جان و منزل امثال حقیر را برای آن فرزند جوانم، پر از شعر فاضلانه كرده است. فاضل با همین قافیه‌هایی كه خیلی‌ها از آن فرار می‌كنند و فكر می‌كنند رمق آنها كشیده شده است، با همین وزن‌هایی كه بعضی آنها را به جای بال، وَبال می‌دانند، شاهكار كرده است و می‌كند. ببینید با قافیه الف در آخر قرن چهاردهم چه كرده است! ای آن‌كه بی‌دلیل رها می‌كنی مرا/ آن‌قدر عاشقم كه نمی‌پرسمت چرا.»
حالا سوای این حرف‌هایی كه حدادیان درباره فاضل نظری زده و این‌كه چقدر از این دیدگاه‌ها به واقعیت نزدیك است یا نه، جالب است بدانید كه آثار فاضل نظری نه فقط در ایران كه در بعضی جوامع فارسی‌زبان مثل افغانستان هم علاقه‌مندان زیادی دارد و در همین گزارشی كه همكارمان زینب مرتضایی‌فرد از رواج محصولات فرهنگی ایران در افغانستان منتشر كرد، اشاراتی به این موضوع شده بود.