پس ازعاشورا

پس ازعاشورا


حالا چهار روز از غروب سرخ و خونین و دهشتناك كربلا گذشته؛ از عاشورای غمبار. انگار كه 4000 سال گذشته، بس كه سخت بود و سنگین و عظما مصیبتی بر زینب كبری و اسرای كربلا... هنوز بعد از 1400 سال، خون حسین و یارانش تازه است و مصیبت بازماندگانش عظیم. و ایرانیان چه خوب همراهی می‌كنند با دختر علی(ع) و مصیبتش... آیین‌های عاشورایی كه از دهه اول محرم در سرتاسر كشورمان برگزار شده بود، تا سوم امام یعنی پنجشنبه گذشته با قوت و قدرت همچنان ادامه داشت و این سوگواری در بسیاری نقاط كشورمان در دهه دوم محرم نیز پابرجاست و در برخی مناطق حتی تا اربعین حسینی.
و مردم خوزستان چه خوب مردمی هستند و چه خوب برای مولایشان عزاداری كردند؛ با مراسم و آیین‌هایی كه هشت‌تای آن ثبت ملی هم شده است. این آیین‌ها شامل آیین سه روزه شوشتر، نخل مقوم حسین شوشتر، سینه زنی سه سنگ، سینی حضرت قاسم(ع)، شیدونه، تعزیه شوش، كولكی بهبهان و مشعل گردانی است.
اما آیین سه روزه شوشتر یا آیین سه روزه شهدای كربلا، دو روز پس از روز عاشورا برگزار می‌شود. در این آیین كه تنها درشهرستان شوشتر برگزار می‌شود، اجساد شهدا را كه به مدت دو روز روی زمین باقی مانده‌اند به صورت نمادین دفن می‌كنند. تعدادی از بازیگران و شبیه خوانان هیات‌ها، لباس‌هایی با نقش‌های متفاوت را بر تن كرده و با معرفی یك به یك شهدا با نوحه خوانی اجساد را از زمین بلند كرده و به شكل نمادین به خاك می‌سپارند. امروزه با توجه به جمعیت زیاد استقبال كنندگان درزمان اجرای مراسم، اجساد شهدا را بر روی تخت بزرگی كه از قبل آماده شده قرار داده و مردگان را برای دفن به طرف چادر
 هیات می‌برند.